zondag 5 juni 2011

Eerste, echte rit met Q284

Zaterdagavond, het stilzitten (ter bevordering van het herstel van mijn geïnfecteerde onderbeen) komt me de keel uit. Ik MOET gewoon even uitleven. En wat is dan beter dan een mooie zaterdagavond rit in Q284 te maken. Er staat een straffe noordoosten wind maar verder zijn de condities prima. Ff snel een fietskloffie aangeschoten, een bidon gepakt en gestart.
Omdat het de eerste keer is dat ik Q284 aan de tand ga voelen besluit ik een bekend rondje te rijden met veel vrijliggende fietspaden. Het wordt dus een rondje Valkenburgse Meer. Dit was vroeger (20 jaar geleden) het rondje dat ik met pa, of met fietsvrienden op de racefiets reed. Nu levert het het asfalt voor mijn "maiden voyage" met Q284.
De eerste kilometers zijn natuurlijk weer even wennen, maar al gauw gaat het gas erop. Tegen de 40 km/uur zoef ik over de oude trambaan richting Wassenaar. Daarna rechtsaf Maaldrift richting de Wassenaarse golfclub. Na de golfclub weer rechtsaf richting Katwijk, en bij Katwijk weer rechtsaf richting Leiden. Richting Leiden reed ik langs de N206 alwaar het verkeer ongeveer 50 km/uur reed, net zoals ik. Er stond dus een redelijke noordooster hetgeen duidelijk voelbaar was. Toch weerhield het mij er niet van om met gelijke snelheid als de rest van het verkeer op te rijden. Dat gaf een enorme kick! En niet alleen ik had door dat ik even hard reed als de auto's, ook de automobilisten hadden het door, de nodige duimen mijn kant opstekend!
Zo reed ik anderhalf rondje rechtsom, keerde ik bij het duinwaterleidingbedrijf om en reed ik anderhalf rondje linksom rond het Valkenburgse Meer. Tijdens het rijden had ik de fietscomputer op gemiddelde snelheidsweergave staan. Deze gaf constant rond de 34 km/uur aan. Harder had misschien wel gekund maar de conditie liet het even niet toe. Ook de vele haakse bochten en smalle doorsteekjes met paaltjes haalden regelmatig de snelheid er helemaal uit. Uiteindelijk kwam ik warm, nat maar voldaan thuis. 
Quest rijden is (merk ik) inderdaad heel anders dan op de open ligfiets. Ventilatie is beduidend "anders" en een natte rug is onoverkomelijk. 

DST: 47,04 km
TM: 1:23:23
AVG: 33,8 km/uur
MAX: 55,5 km/uur
ODO: 7.686,4 km

3 opmerkingen:

  1. Robert-Jan,

    Gefeliciteerd met je sportwagen! Ik hoop dat je veel veilige kilometers gaat afleggen. Het fietsen wordt alleen maar leuker met zo'n fiets.

    Groet Marcel
    Quest 342

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, "Questeritus"; je hebt de smaak goed te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je zo,n plezier heb van de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen