dinsdag 21 juni 2011

Klein onderhoud

Omdat de remmen niet goed vrijkwamen na het loslaten van de remhendel heb ik besloten even wat tijd te besteden aan wat klein onderhoud. Dus: Deken op de grond, Quest op z'n kant en elk wiel even op de as los geschoefd en de asjes waar de remschoenen aan vastzitten voorzien van een druppeltje olie.
Ik heb gelijk even de trapas 8mm. teruggezet op het frame omdat ik de lengte verdenk van de problemen met mijn achillespees. Mijn linkerbeen is net iets korter dan mijn rechter en daarom moet ik mijn linkerbeen meer strekken. Ook de plaatjes onder mijn schoenen pas ik aan naar de door mij altijd gebruikte positie i.p.v. de positie die de meeste vrijheid geeft in de voetengaten. Hopelijk biedt dit soelaas.
Nu de Quest toch op z'n kant ligt geeft mij dit gelijk de mogelijkheid om te kijken naar de haalbaarheid van een naafdynamo die middels kettingaandrijving gekoppeld kan worden aan de rechter crank, of aan een nieuwe linker crank. Deze constructie zal ongetwijfeld een ritje Dronten betekenen om een frame te laten lassen welke om de vierkante aluminium buis geplaatst kan worden, en waar de naafdynamo in geplaatst kan worden. De naafdynamo moet voorzien zijn van schijfremopname zodat daar een tandwiel op gemonteerd kan worden voor de ketting. T.z.t. maar eens bellen met "0321" om te zien of dit überhaupt mogelijk is. Afgaande op de recente werkzaamheden die ze voor Theo's trapondersteuningsframe voor zijn vrouw's Strada hebben gedaan zal dat van mij een stuk eenvoudiger zijn. Immers, zijn frame moet misschien wel 250 Watt aan vermogen kunnen weerstaan terwijl het mijne maar 3 Watt te verduren zal krijgen. Natuurlijk is dit niet helemaal waar want mijn eigen trapkracht zal'ie ook moeten weerstaan, maar het systeem zal maar een paar Watt weerstand leveren. En wie weet wordt mijn gewenste constructie ooit gekopieerd door andere velomobilisten (hoewel er ook op ligfiets.net al meerdere keren over deze constructie gesproken is).
Tenslotte heb ik nog even een blik geworpen op de Inoled koplamp die inmiddels geheel beslagen is aan de binnenkant. Een korte druk op de "aan" knop op het dashboard liet al snel zien dat mijn vermoeden juist bleek. De heftige regenbuien van de laatste tijd hebben ervoor gezorgd dat de koplamp is overleden. Jammer maar helaas, er zal een nieuwe in moeten. Eerdaags maar eens even een belletje plegen voor een nieuw...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen