zondag 12 juni 2011

Rondje Ringvaart = dom stoempen

Eigenlijk is het rijden van een rondje Ringvaart helemaal niet gezellig of mooi, het rijden van een rondje Ringvaar doe je om kilometers te maken, of om eens flink je snelheid te testen. Maar omdat ik dinsdagmiddag pas weer hoef te werken, en mijn laatste rit met Q284 dan 6 dagen geleden zou zijn vind ik een rondje Ringvaart goed genoeg voor wat kilometers. 
De aanlooproute naar de Ringvaart kan vanaf mijn huis via Oud Ade, Rijpwetering en Roelofarendsveen, of langs de A44 via Oegstgeest en Sassenheim. Het nadeel van de laatste is dat je niet lekker de Ringvaart op kunt draaien vanwege een hele scherpe draai (ondoenlijk met een Quest) en hekjes voordat je de Ringvaart goed en wel op kunt draaien. De andere route betekend voor mij eerst het doorkruisen van de binnenstad van Leiden, ook geen pretje, maar de rest van de route voorbij Leiderdorp is prima te fietsen. Het is mij dan ook een raadsel waarom ik toch koos voor de route langs de A44 omdat ik dus langs de snelweg moest rijden, en niet makkelijk de Ringvaart op kon. Tot overmaat van ramp kwam ik ook nog achter een paard en wagen te rijden op een fietspad wat nauwelijks breder was dan de kar die getrokken werd door het paard. Dat werd dus een kilometer of twee met een gangetje van 14 km/uur achter dit span sukkelen. Uiteindelijk kon het span aan de kant en bedankte de bestuurder mij voor mijn geduld, en gaf ze aan dat haar paard he-le-maal niet tegen dit soort sluipfietsers kan. Ze draaide voor mij een zijweg rechts in zodat het paard mij niet kon zien en wenste me een fijne rit. Kijk, zo kan het dus ook, met een beetje samenwerking kom je er wel!
Eenmaal op de Ringvaart, in feite een ronde van 60 kilometer, kun je kiezen voor de binnenkant of de buitenkant. Er wordt weleens beweerd dat de binnenkant bijna een kilometer korter is dan de buitenkant, maar eigenlijk geloof ik dat niet. Ik kies voor de binnenkant omdat de buitenkant vaak bevolkt wordt door grote pelotons bukfietsers. En laat ik daar nu net even geen zin in hebben. Ik ben de Ringvaart opgedraaid bij Kaagdorp en ging dus met de wijzers van de klok mee richting Lisse. Mijn intuïtie blijk direct juist, de route tegen de klok in was een stuk drukker.
Van tijd tot tijd pikte ik een racefietser mee, sommige verslond ik met huid en haar, en andere ging ik gewoon lekker cruisend voorbij. Tot ik op een schitterend stuk glad asfalt kwam en de wind mij ook goed gezind was. Okay, eens kijken was ik in mijn mars heb. Een racefietser enkele honderden meters voor mij was mijn doel, die wilde ik met maximale snelheid passeren, erop en erover zeiden wij vroeger. En zo geschiedde... Eerst op het middelste blad aantrekken tot 50 km/uur, daarna door naar het grote blad en gewoon "dom rammen". En zo passeerde ik de racefietser met een snelheid van 61 km/uur, hij vraagt zich waarschijnlijk nog steeds af wat die gele vlek op zijn netvlies was ;-)
Later realiseerde ik mij dat het nog zoveel harder kan als ik:
  • Een racekap van Wim Schermer zou hebben.
  • Bredere velgen voor lagere rolweerstand zou hebben.
  • Geen half-open onderbeen zou hebben,
  • Mijn conditie weer op pijl zou zijn en
  • Gewoon 15 kilo lichter zou zijn.....
Enfin, een mens moet wat te wensen overhouden toch?
Na een paar kilometer kreeg ik dan toch een grote groep wielrenners in het vizier, maar aangezien deze groep zich stelselmatig niets aantrok van rode verkeerslichten (groepsgedrag??) was het voor mij niet mogelijk om ook maar iets dichterbij te komen. Maar toch, dat continu dichtrijden van een gat is wel goed voor de moraal, en goed voor de gemiddelde snelheid, die inmiddels was opgelopen tot 37,6 km/uur. Nu was ik bij Schiphol aangekomen en moest ik slalommen door Schiphol-Oost omdat er blijkbaar groot onderhoud wordt uitgevoerd aan het fietspad. En ja, dat is funest voor de o zo zorgvuldig opgebouwde gemiddelde snelheid, zeker omdat elke bocht met enige voorzichtigheid genomen moest worden, en meerdere verkeerslichten vonden dat snelle fietsers extra lang moeten wachten, of minimaal volledig tot stilstand gebracht moeten worden alvorens weer verder te mogen.
Toen de weg eindelijk weer vrij was waren de wielrenners in geen velde of wegen te bekennen. Dus dan maar weer met het verstand op nul en de blik op oneindig richting Aalsmeer koersen. Bij het pontje in Rijsenhout nog even gekeken of er wat familie aan de overkant stond, maar dat was niet het geval. En zoals ik al eerder meldde, eigenlijk is het Rondje Ringvaart doodsaai, en geestdodend. Ik besloot dan ook dat het Nieuwe Wetering afgelopen moest zijn met de Ringvaart. Via de draaibrug (die mij WEL gunstig gezind was) verliet ik de Ringvaart om via Rijpwetering en Oud Ade richting huis te rijden. De gemiddelde snelheid was inmiddels gedaald tot 37,1 km/uur als gevolg van tegenwind en een opkomend vermoeid gevoel in mijn bovenbenen. Na de Zijldijk in Leiderdorp draaide ik rechtsaf Leiden in via de Spanjaardsbrug en de Lage Rijndijk. En zoals ik al vermoede is het rijden door de stad ook funest voor de gemiddelde snelheid. Uiteindelijk kwam ik thuis aan met een gemiddelde snelheid van 36,5 km/uur. Niet ontevreden, gezien het feit dat dit tot nu toe het hoogste gemiddelde is dat ik op de teller heb. Okay, het is pas de vierde rit met Q284, en ik hoop mijn record nog vaak te kunnen verbreken. Dinsdag late dienst, maar voor woon-werkverkeer vind ik het belangrijker om fris op werk aan te komen, dus knallen wordt het niet, misschien de weg naar huis...


DST: 88,44 km
TM: 2:25:20
AVG: 36,5 km/uur (record)
MAX: 61,0 km/uur (record)
ODO: 7.901,8 km

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen