zondag 19 juni 2011

Woon-werk 18-06-2011

Wederom een late dienst in Utrecht, de vijfde van de zes in rij. Het lijkt veel, en dat is het ook, maar het vooruitzicht op 7 vrije dagen erna maakt veel goed. Daar komt bij dat late diensten sowieso "mijn ding" zijn, ik heb er totaal geen problemen mee. 's-Avonds is de sfeer ook vaak wat gemoedelijker en is er ook iets meer tijd om eens met je collega's te socializen, iets waar je overdag bijna niet aan toekomt. Natuurlijk zijn er ook nadelen zoals de tijd van thuiskomst met de wetenschap dat de volgende ochtend het gezinsleven weer gewoon om 07:00 uur begint. Late diensten staan dus altijd garant voor slaaptekort. Een ander nadeel is dat tijdens het forensen van Utrecht naar huis altijd gepaard gaat met sneller verkeer op de weg. Ik heb altijd het idee dat er door automobilisten in de avond harder gereden wordt dan in de ochtend. Overdag is het vaak te druk voor automobilisten op de weg om hard te rijden, is het niet de snelheid van de auto's, dan is wel de verkeersdichtheid die me parten speelt. Tijdens elke dag forensen met Q284 geldt dat ik altijd wel een keer overdag rij, bij een vroege dienst als ik naar huis ga, en bij een late dienst als ik naar werk ga. Maar goed, ik klaag niet want het is nog steeds een mooie route.
Vandaag moest ik om 15:00 beginnen en het regende pijpenstelen toen ik vertrok uit Leiden. Gelukkig duurde dat maar tot Zoeterwoude-Dorp alwaar ik de schuimkap snel verwijderd heb en weer lekker "open" kon rijden. Er lagen nog wel veel plassen op de weg, ook plassen waar ik niet omheen kon en dieper bleken dan ik dacht. Soms kwam er ook stuifwater naar binnen, niet veel, maar wel genoeg om natte onderbenen te krijgen. Echter door het microklimaat in de Quest en de inspanning droogde dit snel weer op. De route was weer als vanouds, mooie uitzichten op Hollandse luchten en koeien en (wegstuivende) paarden in de wei. Verse gier op het land en bij Spookverlaat zit een van de ooievaars weer op zijn nest.
Bij de hefbrug van Alphen aan de Rijn moet ik weer als vanouds uitstappen om over te steken naar de overzijde van de weg. Daar moeten de fietsers via het voetpad de weg vervolgen, vervolgens onder de weg door om vervolgens weer naar de Oude Steekterweg te draaien. Dat is trouwens een schitterende weg om vroeg in de ochtend, of laat in de avond heerlijk over de rijbaan te rijden i.p.v. over het fietspad. Een stuk verder, als ik Bodegraven inmiddels verlaten heb en koers zet naar Woerden, krijg ik uitzicht op een flink pak donkere wolken. Ik hoop maar dat ze aan mij voorbij gaan maar ik vrees met grote vrezen. En mijn vrees wordt waarheid als ik ter hoogte van het Calsbeek college in Woerden de eerste dikke druppels op mij voel neerdalen. Snel klim ik uit de Quest en grijp ik de schuimkap. de rest van de rit naar Utrecht zal ik 'm ophouden. Gelukkig staan er voor het verkeerslicht in de Meern auto's vooraan zodat ik niet op het knopje voor het verkeerslicht hoef te drukken. Want met de schuimkraag erop vind ik dat maar een hachelijke onderneming. Nat van het zweet kom ik uiteindelijk aan in Utrecht en maak ik me klaar voor 8 uur dienst. 
De terugweg naar huis verloopt zonder problemen, zelfs niet bij de hefbrug van Alpen aan den Rijn want door slim te steken krijg ik de Quest zonder problemen door de wegwerkzaamheden. Vanwege de regen die vlak ervoor op de Steekterweg op mij neerdaalde (de sluizen gingen letterlijk wagenwijd open) lijkt het erop dat de problemen met de Inoled Extreme weer optreden. Knipperen van het licht zorgt op sommige onverlichte stukken voor een flinke daling van de rijsnelheid. Thuis toch maar eens kijken wat er nu precies aan gedaan kan worden (gaatje boren vrees ik). Uiteindelijk kom ik toch weer veilig aan in Leiden. Morgen ga ik voor de laatste late dienst voordat ik een week vrij ben, maar toch verkies ik voor zondag het openbaar vervoer, er gaat (bijna) niets boven lekker drie kwartier slapen in de trein ;-)

Heenweg:
DST: 60,06 km
TM: 1:45:49
AVG: 34,0 km/uur
MAX: 47,0 km/uur
ODO: 8.8204,4 km

Terugweg:
DST: 59,42 km
TM: 1:50:20
AVG: 32,3 km/uur
MAX: 45,0 km/uur
ODO: 8.263,8 km

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen