dinsdag 19 juli 2011

It's a record-breaking day

Je kent het wel, een week niet gefietst. Slecht weer, incourante begintijden op werk of elke andere reden. Dan voel je gewoon dat je benen willen. Okay, en passant nog wel even een vijver aangelegd en de schuur opgehoogd, de tuin geëgaliseerd en nog meer tuinklussen, maar ondanks dat waren de benen vandaag goed. Gisteravond nog even de bandjes op spanning gebracht (de rechter voorband stond na 10 dagen nog maar op 2,5 bar...) en natuurlijk een paar kleine checks zoals remmen en ketting.
Vanochtend ging de wekker om 03:15. Het opstaan ging moeizaam dus uiteindelijk werd het 03:30 voordat ik mijn benen uit mijn bed zwaaide. Even lekker ontbijten en daarna om 04:15 in de Quest gekropen. Zoals eerder gezegd, de benen voelden goed. Hoewel het in het donker lastig is om de snelheid in te schatten hield ik er de vaart lekker in. Mijn Polar CS400 gaf om de 5 kilometer een rondetijd aan, en zo kon ik een beetje in de gaten houden hoe de vorm ervoor stond. Regelmatig reed ik rondje 8: 30 - 8:40 en dat gaf goede hoop.
Op de lange rechten stukken tussen Bodegraven en Woerden (07:18/5km = 40,5 km/uur gemiddeld) en tussen Harmelen en de Meern ( 07:43/5km = 38,4 km/uur gemiddeld) hield ik de snelheid lekker boven de 42 km/uur. Het is dan jammer dat de rem erop moet voor drempels, bochten en verkeerslichten. Als ik dan uiteindelijk op de Europalaan aankom en 1:43:52 op de teller zie staan voel ik me moe, maar bovenal voldaan.

De terugweg dacht ik rustig aan te doen, maar toen de snelheid ineens erg makkelijk boven de 40 km/uur  kwam`heb ik toch maar doorgezet. En ondanks dat de ochtendrit enigszins vermoeide benen opgeleverd had vond ik het toch de moeite waard om het kunstje nog eens te flikken. En de Polar was mij gunstig gezind. Rondetijden met gemiddelde snelheden van 39,3 km/uur, 40,1 km/uur en zelfs 43,8 km/uur (wederom tussen Woerden en Bodegraven over de gewone rijbaan) lieten zien dat dit wederom een recordtijd kon worden. Helaas is de hefbrug bij Alphen aan den Rijn nog steeds een bottleneck in het geheel maar het uitzicht op de route langs de N11 bood hoop. En zo vloog ik tegen de wind in met 40 km/uur richting Leiden. Bij het passeren van de A4 ter hoogte van Zoeterwoude-Dorp had ik nog 10 minuten om onder de 1 uur 40 te blijven. Met de wetenschap dat ik 's-ochtends vroeg 8 minuten nodig heb om de Lammebrug te passeren gaf ik nog een extra poepie gas. Natuurlijk moest ik wel rekening houden met verkeerslichten en extra verkeer maar ik deed mijn best. De seconden tikten voorbij en langzaam maar zeker realiseerde ik mij dat ik 1 uur 40 minuten niet ging halen. Uiteindelijk ging ik vol in de remmen voor de deur in een eindtijd van.... 1 uur... 40 minuten... 14 seconden.
Enigszins balend, maar wel zeer tevreden (en moe) met een gemiddelde snelheid van 35,7 km/uur kroop ik uit Q284 en kon ik extra genieten van een verdiend glas koude cola. Onderstaand vind je de statistieken.


Heenweg:
DST: 59,81 km
TM: 1:43:52
AVG: 34,5 km/uur
MAX: 46,0 km/uur
ODO: 9.532,6 km

Terugweg:
DST: 59,68 km
TM: 1:40:14
AVG: 35,7 km/uur
MAX: 48,5 km/uur
ODO: 9.592,3 km

2 opmerkingen: