maandag 25 juli 2011

Koud vanochtend, 3 bar en nieuwe banden nodig

Het was vanochtend weer als vanouds: 02:45 ging de wekker en ik stond op met de gedachte dat de heenweg naar Utrecht met wind mee afgelegd zou worden. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat het weleens koud kon zijn. Koud? Het is toch zomer? Dat is toch dat jaargetijde waarin het vroeg licht is, laat donker, waarin de temperatuur overdag niet onder de 20 graden komt en de nachten zwoel en klam zijn? Inderdaad, zomer! Na het gebruikelijke ritueel (brood smeren voor mijn vriendin en voor de kinderen) toog ik naar Q284 die al stond te trappelen van ongeduld. Ook hier weer een klein ritueel (batterij, tellertjes, schuimkap, bidon, tas, slot etc. etc.) en op naar Utrecht. En zo fietsend door de stap merkte ik nog niets van de temperatuur, maar eenmaal afgedaald naar de polder werd het verhaal wel anders. Dikke flarden mist omhulde mijn Quest en ik moest de Inoled koplamp een stuk lager zetten om niet mijzelf te verblinden. En eenmaal langs de N11 merkte ik ook dat het toch wel erg fris was buiten. 9 graden gaf mijn Polar CS400 aan. Dat is 9 graden IN DE QUEST wel te verstaan. Gelukkig had ik armstukken aan...
Het fietsen wilde maar niet vlotten, hoewel de wind mij gunstig gezind was leek het alsof ik mijn benen door een bord erwtensoep moest malen. En hoewel de temperatuur hard richting erwtensoepniveau daalt wil ik daar nog even mee wachten. Na 13 kilometer was ik het zat. Ik wist dat de rechter voorband nogal snel zijn druk verliest maar dat ik met mijn duim gewoon een flink eind de band kon indeuken was toch een duidelijk teken van "achterstallig onderhoud". Gelukkig had ik mijn pompje bij de hand en kon ik de band vullen tot een acceptabel niveau. De snelheid gaf later aan dat het een juiste beslissing was om wat extra lucht toe te voegen.
Na het werk kon ik lekker naar huis fietsen en deed ik het mak an. Thuisgekomen toch maar even de Quest op z'n kant gelegd om de banden weer eens te inspecteren. De rechterband zag er nog keurig uit alleen de druk was maar 4 bar, Dus snel de hogedrukpomp eropgezet en de band op 6 bar gezet. Morgenochtend zal er dan nog genoeg in zitten voor een nieuwe dag Leiden-Utrecht-Leiden.
De linkerband echter was van een heel ander kaliber. De druk was prima in orde, maar de band..... Laat de foto's maar spreken......


Tsja, dat wordt snel nieuwe bandjes bestellen, dat is zeker..... Welke bandjes het gaan worden staat voor mij wel vast: De F-lite's. En hopelijk bevallen ze mij net zo goed als wat ik gelezen heb in de eerste recensies. Ik zal mijn ervaringen ook posten zodra ik ermee ga rijden. Voor nu brei ik er een eind aan en hoop ik dat de banden mij nog een keer heelhuids naar Utrecht en terug willen loodsen. Morgenochtend gaat de wekker om 03:20. Hopelijk heb ik een ononderbroken nachtrust. Voor nu alleen nog de statistieken van vandaag:

Heenweg:
DST: 59,80 km
TM: 1:46:24
AVG: 33,6 km/uur
MAX: 44,0 km/uur
ODO: 9.891,7 km

Terugweg:
DST: 59,74 km
TM: 1:47:18
AVG: 33,4 km/uur
MAX: 50,5 km/uur
ODO: 9.951,4 km

1 opmerking:

  1. Als ik een beetje kan rekenen , en dat kan ik een beetje , word morgen de 10000 grens gehaald , hopelijk geen lekke band op die 10000 grens.

    alvast gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen