zaterdag 30 juli 2011

Nieuwe banden, nieuwe tijden

Donderdag werd per post bezorgd, 3 nieuwe F-lite's van Kees van Hattem. De Perfect Moirree's waren dringend aan vervanging toe. Na de laatste post met de foto's van de erbarmelijke staat van de voorbanden ben ik er nog een keer mee naar Utrecht gereden. Het leek wel rijden op eieren! Waar ik normaal gesproken gewoon overal recht doorheen rij, had ik bij die laatste rit de grootste moeite met het omzeilen van steentjes, plassen, takken en nog meer rommel op de weg. Gelukkig kwam ik die dag ongeschonden weer thuis. Maar donderdag kwamen dus de nieuwe banden.
De Quest heb ik op een dekentje op z'n zijkant gelegd en de oude banden heb ik verwijderd. Ik heb nog even gevoeld hoe dik het loopvlak nog was, en ik ben blij dat ik er niet nog een keer mee ben gaan rijden. Het loopvlak was dermate dun dat ik een situatie zoals bij Pé Koomen heb kunnen voorkomen. Ook zag ik bij het verwijderen van de oude set wat de oorzaak was van het aflopen van de rechter voorband. Het ventiel, of beter gezegd, de rubber bevestiging van het ventiel had deels losgelaten. Daardoor kon de druk langzaam wegsijpelen. Gelukkig leverde Kees drie nieuwe XL-binnenbanden mee zodat ik met geen zorgen hoefde te maken over nieuwe aflopers.
De banden monteren is een eenvoudige klus, zelfs het centreren op de velg leverde geen noemenswaardige problemen op. Even één bar lucht in de binnenband en dan met de hand de band op de juiste plek drukken. Vervolgens de band doorpompen naar de gewenste vijf bar en controleren op hoogteslag. In een keer goed. Hoewel ik nog met de 19mm velgen rij lijken de banden zich prima thuis te voelen op hun nieuwe werkplek. Binnenkort zullen we wel weer gedemonteerd gaan worden want ik heb een setje bredere velgen en een paar 90mm Sturmey Archer remtrommels liggen waar ik nog een nieuwe setje voorwielen van ga maken. Eerdaags maar eens een ritje Dronten aanvangen om de spaken te halen (en een nieuwe ketting en cassette).
Gisteren (vrijdag 29-07-2011) ben ik voor het eerst met de nieuw gemonteerde banden naar werk gereden. Door de nieuwe (bredere) banden is de draaicirkel toegenomen. Binnen een kilometer kwam ik al in de problemen doordat ik mijn draai over de busbaan niet kon halen. Dat werd dus even "Flintstonen" om uiteindelijk de draai te kunnen voltooien. De rest van de route leverde geen problemen op!
Het eerste dat opvalt bij de nieuwe banden is de soepelheid. De F-lite's (op 5 bar) bollen heerlijk, elke hobbel, putdeksel of richel wordt gladgestreken alsof ze er niet zijn (vergeleken met de smalle en stugge PM's). Verder valt de lage rolweerstand op, de acceleratie verloopt merkbaar sneller, en uitrollen gaat ook vele malen langer door. Ook het gemak waarmee een hogere snelheid aangehouden kan worden valt op. Ik heb het gevoel dat een kruissnelheid van 40 km/uur met de oude banden, te vergelijken is met een kruissnelheid van 42-43 km/uur met de nieuwe banden. De hartslag gaf dat althans aan. Tenslotte viel op dat de banden door hun grotere volume een hoop meer geluid geven. Er is een duidelijker gezoem/geraas te horen. Het is niet storend, maar het valt wel op. Het geluid wordt door de Quest-klankkast nog wat versterkt, en eigenlijk heeft het wel iets "sportiefs" en geeft het een verhoogd gevoel van snelheid.
De rit naar Utrecht verliep top. Een kruissnelheid van 40 km/uur plus was geen probleem en eenmaal op de Europalaan in Utrecht aangekomen gaf de CatEye een tijd van 1:38:10 aan. 2 minuten en 4 seconden sneller dan de beste tijd ooit! Dat belooft wat voor de volgende keer. Zelfs de terugrit naar huis (vertrokken om 00:10 uur) verliep vlot en leverde een eindtijd op van 1:39:24. Geheel tevreden met mijn nieuwe banden dus!

Heenweg:
DST: 59,76 km
TM: 1:38:10
AVG: 36,4 km/uur
MAX: 54,5 km/uur
ODO: 10.142 km

Terugweg:
DST: 59,14 km
TM: 1:39:24
AVG: 35,6 km/uur
MAX: 48,5 km/uur
ODO: 10.201 km

1 opmerking:

  1. Dag Robbert. Ik lees dat de F-lite's goed bevallen. Om de stuuruitslag wat te vergroten kun je gaan dremelen of je zet de zag erin.van de uitsparingen voor de voorbanden. Daarna glad schuren met fijn schuurpapier en karren maar !! Groeten Kees

    BeantwoordenVerwijderen