donderdag 21 juli 2011

Zijn het de oude banden?

Net als afgelopen dinsdag ging het ook vandaag weer lekker hard. Van enig wind was geen sprake (althans, niet voelbaar) en de bandjes stonden nog op spanning. En hoewel ik mij had voorgenomen om het nu eens echt lekker relaxed te doen naar werk kreeg de snelheidsdrang toch weer de overhand. Maar waarom gaat het nu ineens zoveel harder dan enkele weken geleden? Zelf kan ik een paar redenen opnoemen, maar waarschijnlijk is er geen echte eenduidige reden te noemen maar is het een combinatie van alle redenen bij elkaar.

  • Ik ben gewend aan de Quest, mijn spieren zijn gewend geraakt aan de andere zitpositie.
  • Mijn conditie is weer op pijl na mijn schuiver met de Challange Seiran van 2 maanden geleden.
  • Het rondje IJsselmeer (veelal op niveau D1) heeft mijn spieren een extra boost gegeven en mijn gewicht significant laten dalen.
  • De voorbanden beginnen langzaamaan glad te worden, het profiel is bijna verdwenen. (Minder weerstand?)
Al deze punten kunnen natuurlijk van invloed zijn, maar het echte antwoord blijf ik schuldig.

Hoe kan het nu nog sneller? Ik wil graag naar de 1 uur en 30 minuten op het traject Leiden - Utrecht, en dat lijkt mij niet onhaalbaar. Het antwoord zal deels liggen in een nog betere conditie bereiken, maar deels ook technische verbeteringen aan Q284. Zo zal een racekap van Wim Schermer de aerodynamica een groot deel verbeteren hetgeen de snelheid verder zal doen toenemen. En dan natuurlijk nog de bredere banden op bredere velgen. Ik hoor goede verhalen over de F-lite's. En ik heb thuis nog een knap setje BMX-velgen liggen, maar die zijn 32mm. breed. Of deze brede velgen (13mm. breder dan standaard velgen) verantwoord zijn weet ik niet, misschien moet ik het eens voorleggen aan Wim want de brede velgen in zijn tests zijn geloof ik maar 25mm. En over banden gesproken, de eerste montage Schwalbe Kojak achterband doet het nog steeds perfect en ik nader langzaamaan toch de eerste 10.000km. van deze Quest.
Anyway, terug naar de 1 uur en 30 minuten voor het woon-werk verkeer, dat betekend toch een goede 40 km/uur gemiddeld. En dat betekend weer dat de kruissnelheid minimaal 46 km/uur moet worden. Nu ligt mijn kruissnelheid zo rond de 41, dus ergens heb ik goede hoop dat de 1 uur 30 er wel gaat komen, de vraag is alleen wanneer....

Heenweg:
DST: 60,09 km
TM: 1:46:27
AVG: 33,8 km/uur
MAX: 47,0 km/uur
ODO: 9.652,4 km

Terugweg:
DST: 59,72 km
TM: 1:42:04
AVG: 35,1 km/uur
MAX: 48,0 km/uur
ODO: 9.712,1 km

1 opmerking:

  1. Soms, om onverklaarbare redenen ga je sneller, zelfs als je moe bent. Toch zijn een wat hogere temperatuur en een dagje rust goede uitgangspunten.
    Greetz

    BeantwoordenVerwijderen