maandag 29 augustus 2011

3 tellers, 3 standen

Vandaag op de terugweg heb ik eens gekeken of ik er achter kan komen waar de afwijking zit in de twee tellers die ik gebruik in mijn Quest. Op de linker wielkast huist de standaard CatEye-teller, op de rechter wielkast huist mijn Polar CS400 fietscomputer/cadansmeter/hartslagmeter. Beide tellers staan ingesteld op de wielomtrek, passend bij de F-lite's: 160cm. De sensor voor de CatEye zit standaard in het linkerwiel, de sensor voor de Polar is draadloos en zit in het rechterwiel. Beide tellers zijn gereset vóór vertrek en hebben een auto-start/stopfunctie. Beide voorbanden staan op dezelfde bandenspanning: 5,0 bar en gaan beide inmiddels 1.620 km mee. Als referentie gebruik ik mijn iPhone met tracking-app Everytrail, ervan uitgaande dat een GPS-track de meest nauwkeurige afstandsbepaling geeft.
En zo vertrok ik rond de klok van 14:00 uur uit Utrecht, richting Leiden. De benen hadden er niet veel zin in dus ik besloot al gauw om er een lekker relaxed tochtje van te maken. Over het ritje zelf kan ik eigenlijk niet zoveel bijzonders vertellen, het is altijd dezelfde route met altijd dezelfde bochten, rechte stukken, verkeerslichten, bruggen en tunneltjes.
Thuisgekomen heb ik alle tellers uitgezet en achter in de tuin gelijk aan het vergelijken geslagen en ik kwam tot de volgende cijfers:

CatEye: 59,15 km
Polar: 59,0 km
iPhone: 59,76 km

Blijkbaar is er dus ergens sprake van een forse afwijking, maar waar wordt die afwijking door veroorzaakt? Dat er een afwijking is tussen de GPS-track en de "analoge" opname van de fietscomputer, daar kan ik nog wel iets bij voorstellen. Immers, de bandenomtrek is handmatig opgemeten, en ongetwijfeld zeer nauwkeurig, maar het in en blijft mensenwerk. Maar of dit nu echt een sluitende conclusie oplevert, daar ga ik maar even niet van uit. Maar dat het linkerwiel en het rechterwiel 150 meter verschillen is toch wat aan de ruimte kant, zoveel rechtse bochten heb ik nu ook weer niet gehad. Dit kan alleen verklaard worden door het feit dat links en rechts een ander type, en ander merk tellertje is. De ene teller zal iets sneller opstarten dan de andere. Morgen zal ik er nog eens wat dieper induiken, voor nu brei ik er een eind aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen