zaterdag 13 augustus 2011

Eerste lekke band Q284, F-lite, DocBlue

Donderdagochtend vertrok ik weer in alle vroegte voor een nieuwe werkdag in Utrecht. Woensdag was ik ook al met de fiets naar Utrecht gereden en mijn benen waren beduidend zwaar van de dag ervoor. Van enig herstel was natuurlijk geen sprake maar toch besloot ik de fiets te nemen. Het was immers goed fietsweer en mijn hoofd was er mentaal klaar voor. Ik had ook met mijn collega mee kunnen rijden maar dan had ik een half uur eerder met haar mee moeten rijden, en zij had aan het einde van haar dienst nog een half uur op mij moeten wachten. Je ziet, redenen genoeg om toch de fiets te pakken.
Hoewel mijn hoofd helemaal klaar was voor het fietsen werd al snel duidelijk dat het een rustig ritje zou worden naar Utrecht. Het ging voor de wind Leiden uit en via het Molenpad naar de N11. Daar kon ik de snelheid op een "rustige" 40 km/uur houden bij een hartslag van 140. Na het kruisen van de Gemeneweg tussen Hazerswoude Rijndijk en Hazerswoude Dorp begon mijn linker voorband te "floppen" en binnen enkele meters was duidelijk dat de eerste lekke band van 2011 een feit was. Daar stond ik dan, in het donker in Spookverlaat, hoe toepasselijk. Snel uitgestapt en de Quest op z'n rechterflank in het gras gelegd. Met mijn hoofdlampje op zocht ik naar het materiaal dat ik nodig had. Bandenlichters horen daar overigens niet bij (!) want de F-lite's kun je in lege toestand zo van de velg af tillen. Zin om een nieuwe binnenband te steken had ik eigenlijk niet want ik had ook mijn flesje Schwalbe DocBlue bij me.
En gedreven door nieuwsgierigheid heb ik het halve flesje leeg geknepen in mijn binnenband. Daarna een beetje lucht erbij en de band goed rondzwenken zoals beschreven staat in de gebruiksaanwijzing. Het steentje dat zich een weg gebaand had door het loopvlak van de F-lite had ik snel gevonden en vakkundig en met chirurgische precisie verwijderd. Altijd als een steentje of een stukje glas helemaal door de band is gegaan plak ik een stukje DucTape aan de binnenzijde van de band, zo ook nu. Daarna alles weer netjes gemonteerd en begonnen met het oppompen van de band. Omdat ik een minipompje gebruik kost dat wel even wat tijd maar ik heb de band uiteindelijk op een goede spanning volgekregen. Af en toe moest ik het wiel wel even een slingertje geven omdat de DocBlue het gaatje nog niet helemaal had kunnen dichten, maar een keer zwenken bleek al genoeg om het gesis uit de band te doen stoppen.
Vol verwachting reed ik voorzichtig weer verder en wonder boven wonder bleef de band vol. Missie geslaagd, al moet ik wel zeggen dat ik het de eerste paar kilometers iets rustiger aan heb gedaan omdat het vertrouwen nog moest groeien. De rest van de rit ging verder als vanouds zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Het is en blijft een verschrikkelijk mooie route dit ik kan rijden tussen Woerden en Harmelen, gisteren heb ik er zelfs wat opnamen van gemaakt, ik zal ze eerdaags online zetten.
Door het oponthoud als gevolg van de lekke band kwam ik wat later dan normaal aan op werk, maar nog steeds ruim op rijd om me te kunnen opfrissen en omkleden.
Over de rit naar huis kan ik kort zijn. Mijn benen vonden het een goed idee om mij te laten voelen wat drie dagen forensen tussen Leiden en Utrecht met ze gedaan heeft. Ze gaven geen thuis en ik heb dan ook alle tijd genomen, ook om eens lekker van de natuur te genieten (voor zover dat kan). Geen toptijden, maar wel weer 120 kilometer gescoord, en een hoop geld aan benzine uitgespaard....

Heenweg:
DST: 59,77
TM: 1:42:11
AVG: 35,0
MX: 45,5
ODO: 10.860 km

Terugweg:
DST: 59,67
TM: 1:47:28
AVG: 33,3
MX: 49,0
ODO: 10.920 km

1 opmerking:

  1. Dag Robert-Jan. De F-lite kan lek, dat heb ik zelf vanaf 15 juli ook twee keer ervaren. Gisteren de vreselijke dijk Enkhuizen-Lelystad weer heen en weer gereden, en deze keer reed alleen Wim lek, Swalbe Furious Fred, zonder Race Guard. Goed te lezen dat Swalbe Doc Blue goed werkt. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen