woensdag 10 augustus 2011

F-lite's, snelheid omhoog, tijd omlaag

Gisteren ben ik weer in de fiets naar werk geweest (zoals meestal drie tot vier keer per week). Het was een mooie, koele middag met af en toe een spatje regen. Als ik mijn cap opdeed stopte het weer abrupt met druppelen alsof de goden met me spotte. De wind was volle bak mee, en dus op sommige stukken ook volle bak van opzij. Aangezien het hard waaide was dat laatste goed voelbaar. Zeker bij snelheden boven de 50 kilometer per uur gaf dit een onzeker gevoel in het stuur.
Ik heb nu een aantal honderden kilometers gereden met de F-lite's en ik blijf met nog steeds verbazen over hoeveel verschil banden kunnen maken op het rijgedrag, bochtengedrag en snelheid. Gewoon rechtdoor rollen de banden zo ongelofelijk licht dat je je afvraagt of de banden überhaupt contact maken met de weg. Doordat de F-lite's zo soepel zijn worden kleine oneffenheden nauwelijks doorgegeven naar  de rest van de Quest. Wat wel doorgegeven wordt is een duidelijk hoorbaar "gezoem". De banden maken duidelijk meer geluid, mogelijk veroorzaakt door het grotere volume dat als een soort klankkast gaat functioneren. Het gezoem is absoluut niet hinderlijk en geeft zelfs een extra dimensie aan het rijden, het geeft meer gevoel van snelheid. Verder is een bijkomend voordeel dat de hoogte van de band meer bodemvrijheid geeft. Drempeltjes kunnen nu nog iets vlotter genomen worden en de neus duikt minder snel op de grond. Ook mijn voeten raken minder snel de grond. Mijn maat 45 had bij de vorige banden (Vredestein Perfect Moirre 35mm) de neiging om van tijd tot tijd met de hielen de grond te kussen, ook dat is met de nieuwe F-lite's verleden tijd. De F-lite's zetten de Quest ruim anderhalve centimeter hoger op z'n (veer)poten. Het gevolg hiervan is ook dat het zicht op de weg een klein stukje minder is geworden, maar met mijn lengte is dat nog steeds geen probleem. Estetisch ziet de Quest er nu ook een stuk evenwichtiger uit. Al met al ben ik meer dan dik tevreden met de banden. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn met bretrekking tot de F-lite's dan lees je dat hier.....
Maar goed, snelle banden en wind in de rug is natuurlijk goed voor een recordpoging. De snelheid had ik gelijk lekker opgevoerd en ik reed constant ruim boven de 40 kilometer per uur bij een gemiddelde hartslag rond de 150. Een mooi stuk asfalt om lekker te knallen ligt tussen Bodegraven en Woerden, met tussendoor nog een passage door Nieuwerbrug. Na Nieuwerbrug kom ik langs een kaashandel waar de heren altijd buiten zitten te lunchen. Inmiddels kennen ze met wel en terwijl ik met ruim 53 kilometer per uur langs kom suizen gaan de duimen weer omhoog. Helaas ligt de kaasfabriek in een lange doordraaier naar links, en de wind komt ook van links. Zwaaien bij deze snelheid met zijwind leek mij even niet verstandig. Ook na Harmelen richting de Meern weet ik de snelheid langs de Oude Rijn lekker op te voeren tot boven de 50 kilometer per uur. Helaas vormt de Meern altijd een bron van vertraging door verkeerslichten en drempels. Uiteindelijk kom ik toch weer geheel ongeschonden de Meern en Kanaleneiland door en stop ik mijn Quest met rokende banden voor de deur van mijn werk in een tijd van 1:35:18, 1 minuut en 11 seconden sneller dan de laatste beste tijd... Niet verkeerd, die gewenste anderhalf uur hoop ik nog voor het einde van het jaar te halen.

Heenweg:
DST: 59,54
TM: 1:35:18
AVG: 37,5
MX: 54,5
ODO: 10.618 km

Terugweg:
DST: 62,61
TM: 1:46:17
AVG: 35,3
MX: 49,5
ODO: 10.681 km


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen