woensdag 31 augustus 2011

Nieuwe route tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven

Een poos geleden had ik al eens aangegeven dat ik een andere route rij tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven. Dit om een aantal rotondes en zijstraten te vermijden en zodoende makkelijker kan doorrijden. Nu was eindelijk het weer goed genoeg om de camera weer eens op de neus van de Quest te plakken en het beloofde filmpje te schieten. Het filmpje start op de brug over het spoor Alphen aan den Rijn - Utrecht en loopt door tot een paar honderd meter voor Bodegraven (waar ik met 50 km/uur binnen reed....)
En passant ook nog even een stukje AIS (Auto-inhaal-syndroom) bij 5:45... Ik had 'm al langer op de korrel en uiteindelijk gaf hij zich gewonnen ;-)




Een stuk verder, in De Meern ziet de lucht boven Utrecht er nogal dreigend uit. Ik hoop natuurlijk dat het droog blijft. Ook hier film ik nog een stukje door tot ik parallel aan het Amsterdam-Rijnkanaal Kanaleneiland in rij. Het leuke is dat ik op dit deel van de route veel scholieren tegenkom. Een greep uit de opmerkingen:

  • "Hey, jou zag ik gisteren ook fietsen" (ze hebben door dat het een fiets is...)
  • "Wow, wat kost die fiets?" (geen tijd om te antwoorden, ik was al te ver weg)
  • "Kapot cool man!" (is hier sprake van een generatiekloof, wij zeiden gewoon "gaaf...")
Op de Rooseveltlaan in Kanaleneiland is het altijd leuk om de reacties te horen van de buiten spelende kinderen die veelal graag een stukje in de Quest willen rijden. En laat ik daar nu net geen tijd voor hebben, geen zin in hebben. Geheel droog kom ik toch op werk aan.




Verder heb ik gemerkt dat er wat onderhoud aan zit te komen. De ketting is op, er is een spaak gebroken in het rechter voorwiel, de achterband heeft ook zijn langst tijd gehad en de achtervering maakt een rammelend geluid. Ook zit er een hinderlijke tik in het achterwiel, waarschijnlijk een lager versleten.... Komt tijd, komt...... nieuwe onderdelen! Eerdaags dus terug te vinden in het tabblad "Kosten/onderhoud"

Uiteindelijk sluit ik met deze woon-werkcyclus de maand augustus af met een maandkilometrage van 1.559 kilometer. Dit staat natuurlijk in schril contrast met wat de ROAM-ers gereden hebben in 26 dagen, of het Noord-Hollandse gezelschap dat even heen en weer naar de bron van de Maas is gereden, maar persoonlijk ben ik met deze score dik tevreden. Immers, 13 keer woon-werkverkeer met de fiets scheelt € 130,= aan treinkosten of € 170,= aan brandstof met de auto (en dan heb ik het nog niet over onderhoud, houderschapsbelasting, verzekering en afschrijving). En dan heb ik het nog niet eens over de besparing op CO2-uitstoot. Per saldo dus een mooie gedachte!

2 opmerkingen:

  1. Ik ben verbaasd over het onderhoud dat er al aan komt, banden, ketting, lagers veren .... Ik hoop dat je voorzichtiger bent met je vrouw.
    Op 16 sept is er het Noorden Velomobiel treffen bij Purmerend in de buurt. Wij zijn er vorig jaar geweest, was erg leuk. Een aanrader dus.
    http://www.ligfiets.net/event/2629/het-noorden-velomobiel-ligfiets-treffen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Theo,

    De ketting is inderdaad versleten, ik heb zo'n kettingslijtagemeter en die valt zonder problemen in de ketting: vervangen dus. Cassette ook gelijk vervangen, kettingwiel is nog in orde. Banden, lagers, het zijn natuurlijk allemaal slijtage- en dus vervangingsonderdelen. Ik vrees ook het kraken in het achterwiel uit de body komt, maandag kaal ik eens alles uit elkaar en als het nodig is gaat er een nieuwe in. Maar ondanks de kosten is Quest rijden nog steeds goedkoper dan autorijden ;-)
    Het Noorder Velomobieltreffen is voor mij helaas niet te doen, zoals je misschien weet werk ik om het weekend, dus de weekenden die ik vrij ben zijn heilig. De oliebollentocht ga ik echter wel proberen mee te maken. Mocht jij wel naar het Noorder Velomobieltreffen gaan: veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen