zondag 25 september 2011

Project nieuwe voorwielen

Wim Schermer schrijft over de voordelen van de bredere velgen voor "dikke" banden. Een van de voordelen is de verminderde rolweerstand. En hij mailde mij eens dat 50mm banden zoals de F-lite op 25mm brede velgen al gauw een voordeel van 15% oplevert. Mijn velgen hebben een buitenmaat van 33mm en een velgbedbreedte van 28mm. Maar zelfs als dat meer voordeel dan 15% oplevert, met 15% voordeel ben ik al tevreden.

De velgen heb ik uit een Trek crossfiets gehaald, stevige aluminium velgen, 36 gaats, en een spokehole-offset van 6mm. De naven zijn Sturmey Archer 90mm trommelremmen, in Velomobielland bekend en geroemd. De spaken (Sapim Strong 179mm) bestelde ik bij Kees van Hattem's Velomobielgarage-Noord en had ik de volgende dag al in huis, super-service!!!

Zaterdagmiddag ben ik begonnen met het inspaken van het eerste wiel. De werkbank lekker in het zonnetje gezet en de wielrichter erop gemonteerd. Daarna de naaf en de velg erin. Spaken, spaken, spaken en telkens een stukje verder aandraaien. In combinatie met de ParkTool Spoke Tension Meter was het een redelijk "straight forward" klusje en het wiel is nagenoeg kaarsrecht zonder hoogteslag. Een breed BBB velglint gemonteerd en de F-lite en een nieuwe binnenband getracht te centreren op de velg. Dat laatste was een zware dobber maar na het gebruik van een flinke scheut zeepsop en doorpompen tot 6 bar zorgde ervoor de de band op z'n plek plopte. En toen zag ik het pas: Wat een dikke banden die F-lite's!!! De resultaten van het werk zijn in de onderstaande afbeeldingen terug te zien. Het tweede wiel is morgen over overmorgen aan de beurt waarna de wielen een definitieve plek in de Quest krijgen. I'll keep you posted!

05 Velgen in de grijze grondlak01 Velgen in de zinkspray02 Velgen in de zinkspray03 Velgen in de zinkspray04 Velgen in de grijze grondlak06 Velgen in de grijze grondlak
07 Eerste voorwiel klaar08 Eerste voorwiel klaar09 Eerste voorwiel klaar10 Eerste voorwiel klaar


3 opmerkingen:

  1. Wauw , kun je nog wel sturen straks met de Quest ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He RJ, knap werk! De brede velgen van Velomobiel.nl lijken veel op die van jou! Mijn eerste ervaring met de brede velgen zijn goed. Ik verbeeld me dat ze wat lichter lopen, maar zeker is dat ze strakker sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Gerrit: Geen idee, maar ik rij nu ook al met de F-lite's dus de R U I M E draaicirkel is mij niet vreemd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen