donderdag 29 september 2011

Wat maakt een woon-werkrit nu echt sneller

Om te beginnen met het uitleggen wat nu eigenlijk een woon-werkrit echt sneller maakt moet ik eigenlijk omgekeerd redeneren. Waarom? Omdat het voordeel van een situatie vaak onopgemerkt voorbij gaat terwijl vertraging direct meetbaar is. Dus wat maakt nu mijn woon-werkrit langzamer. Die vraag is redelijk makkelijk te beantwoorden:

  • Verkeerslichten (waar je niet door rood doorheen kunt)
  • Dove scholieren drie breed op het fietspad (terwijl je ruim op tijd aangeeft dat je eraan komt met 45 km/uur)
  • Paarden op het fietspad (alle respect voor ruiters, zij willen ook graag rijden net als ik, MAAR DAN NIET TEGELIJKERTIJD MET MIJ GRAAG...)
  • Zondagsrijders (geloof me, ze bestaan ECHT)
  • Wegopbrekingen (kunnen ze het onderhoud aan de weg niet uitvoeren als ik vakantie heb?)
  • Open bruggen (geloof me, een open brug om 23:50, dat is toch niet nodig?)
En als je dat alles meemaakt op een ritje naar werk, dan komt de gemiddelde snelheid echt niet best uit de verf. Zo kwam ik vandaag maar tot een "miezerige" 35,5 km/uur gemiddeld. De terugrit daarentegen.....
  • Geen verkeerslichten (van betekenis)
  • Geen dove scholieren (uberhaupt "geen" fietsers)
  • Geen paarden (die staan op stal)
  • Geen zondagsrijders (gezien)
  • Helaas wel wegopbrekingen (Heren, mijn vakantie is van 23 oktober tot en met 13 november, leeft u uit)
  • Helaas wel een open brug (23:50, Alphen aan den Rijn)
Tel daarbij op dat sommige rotondes bijna rechtdoor overgestoken kunnen worden (zodra je 'm tegen de richting in rijd), een paar flinke Hollandsche turbodijen, een flinke dosis moed en de wil om er eens lekker aan te gaan sleuren en dan kom je uit op........ 38,2 km/uur gemiddeld!!! Inderdaad, een nieuw record. En dan rij ik dus nog op mijn "oude" velgen. De nieuwe voorwielen zijn bijna klaar, en dan komt er nog een nieuwe 26" velg uit Duitsland eerdaags. Dat moet garant staan voor minder rolweerstand, en dus een hogere snelheid.. Ik ben serieus benieuwd of de 1:30:00 dit jaar nog gaat sneuvelen. Daarvoor moet elke kilometer ongeveer 2,5 seconde sneller. Dat lijkt niet veel maar geloof me, ik heb nu al moeite om een halve seconde per kilometer sneller te rijden. Waarschijnlijk is het ook een kwestie van wachten op de juiste omstandigheden. Voorlopig staat de tijd: 1:32:47!

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Maar doe je ook een beetje voorzichtig? Als je straks na 1.20uur op koers ligt voor 1.29 uur is elk stoplicht groen en elke kruising vrij .....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak je geen zorgen Theo, alles gaat nog steeds met gepaste voorzichtigheid, alle drie de wielen blijven nog steeds aan de grond.

    BeantwoordenVerwijderen