donderdag 8 september 2011

Wat rijdt'ie weer lekker...!

Afgelopen weekend heb ik de achteras eens helemaal uit elkaar gehaald. De achteras maakte namelijk nogal een verontrustend, tikken geluid. Ook de achtervering kraakte heftig op klinkerwegen. Met in het achterhoofd de problemen die Kees van Hattum hierhier en hier beschreef op zijn blog had ik er toch wel wat moeite mee om de werkzaamheden aan te vangen. Immers, ik heb geen arsenaal aan reservematerialen op voorraad, en het is ook mijn eerste keer dat ik de achteras uit elkaar haal. Het risico dat ik het niet voor elkaar krijg, of dat ik reservematerialen moet bestellen en dus even niet kan fietsen neem ik op de koop toe. 
Met de handleiding van velomobiel.nl in de hand begin ik de werkzaamheden. En als je die handleiding volgt kan er eigenlijk niets fout gaan. Zo schakelde ik de achteras naar het kleinste kransje en liet ik het achterwiel zakken door de vleugelmoer achter de zitting los te draaien. Het afdekkapje met de drie inbusboutjes had ik inmiddels verwijderd. Vervolgens heb ik alle bouten verwijderd en de astrekker aangebracht zoals de handleiding dat voorschrijft. Dit was het point-of-no-return. Voorzichtig draaide ik de moer aan zodat de as uit de naaf, cassettebody en lagers getrokken werd. Dit was het punt waar het bij Kees van Hattum mis ging dus hield ik mijn vingers gekruist. Gelukkig verliep alles vlekkeloos en had ik 30 seconden later de stalen as in mijn handen. Poeh, missie 1 geslaagd. 
Het achterwiel en de body met cassette lieten zich eenvoudig uit de Quest verwijderen. Behalve een beetje vies was er met het achterwiel verder niets mis. Erg interessant om eens te zien hoe de constructie is. Waar ik verwacht had dat er ook een lager in het wiel zou zitten, bleek dit dus niet zo te zijn. Iets waar ik wel een beetje verbaasd over was. De naaf heb ik vervolgens mooi schoongemaakt en apart gelegd voor terugplaatsing. De body en de cassette zagen er nog keurig uit, op een lekker laagje smeer na. Wat wel direct opviel was dat de sluitring van de cassette niet bepaald stak vast zat. De eerste twee kransjes (de 11 en de 12) kon ik met de hand bewegen. Zou dit de oorzaak zijn van het rammelen en tikken? Ik heb de hele cassette van de body gehaald, schoongemaakt en weer terug geplaatst. Maar niet voordat ik de paddestoel (geleerd op de blog van Kees) ook geheel gereinigd en voorzien van nieuw vet had. Na montage zag alles er weer schitterend schoon uit. De sluitring van de cassette heb ik nog extra goed vastgezet. De lagers in de achterbrug heb ik maar even gelaten voor wat het was. Zodoende kan ik later vaststellen of het kraken en tikken van het achterwiel veroorzaakt werd door de loszittende cassette, of dat de oorzaak toch aan de lagers ligt.
Montage van het wiel en de cassette in omgekeerde volgorde bleek kinderspel. De as vertoonde weliswaar wat lichte sporen van corrosie maar na een grondige reinigingsbeurt en een verse lik vet gleed'ie onder voorzichtig tikken met een hamer probleemloos weer op z'n plek. Nu restte slechts nog het vastzetten van de moer, contramoer en bout van de as en dan was de operatie geslaagd.  
De volgende stap was het nakijken van de achterdemper. Deze liet zich niet zo makkelijk verwijderen dus bleef het bij het opnieuw vastzetten van het bevestigingsoog en een paar flinke druppels olie. 
Anderhalf uur na het aanvangen van de "operatie" stond mijn Quest weer gebruiksklaar voor een hoop nieuwe kilometers. 

Vandaag was de eerste rit met mijn Quest na de operatie. En wat een verschil!!! Het kraken en tikken in de achteras is volledig verdwenen, het schakelen gaat ineens weer een heel stuk trefzekerder en stiller, maar bovenal draait het achterwiel merkbaar soepeler. En van het rammelen van de achterbrug op een klinkerweg is ook geen enkele sprake meer. Conclusie: mijn Quest rijdt weer een heel stuk stiller, accelereert vlotter en is waarschijnlijk ook sneller (hoewel dat moeilijk te meten is, het is puur mijn gevoel.) Mijn angst voor de aanschaf van een nieuwe body, naaf en/of lagers bleek dus ongegrond. Wat een kwaliteit zeg, zo'n Quest, goed spul!

4 opmerkingen:

  1. Dag Robert-Jan. Zelf sleutelen aan de Velomobiel maakt dat je ziet hoe alles werkt, en alles in elkaar zit. Het getikt zal zeker veroorzaakt zijn door de los zittende laatste twee kransjes. De lagers in de achterbrug moeten zeker 30 tot 40.000 km mee kunnen gaan. Zo, en nu weer lekker fietsen. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik ook altijd, voordat ik aan een sleutelproject begin zie ik veel beren op het pad, dat valt meestal mee. Maar toch, goed gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Robert-Jan. De drie lagers zitten in de achterbrug achter de borgring. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ VeloTeĵo: Langzaamaan druipen de beren af... Het resultaat mag er zijn.

    @ Kees van Hattem: Ik had de lagers al zien zitten maar bij gebrek aan het juiste gereedschap om de borgclip los te maken heb ik de lagers gelaten voor wat ze zijn.

    BeantwoordenVerwijderen