dinsdag 20 september 2011

Wederom een rit waarin alles klopte...

Zoals jullie misschien weten ben ik een van die idioten die 3 tot 4 keer per week op de fiets naar werk gaat. Nu zul je denken: "Wat is daar idioot aan? Ik fiets ook naar werk." Wel, mijn woon-werkafstand bedraagt enkele reis 60 kilometer. Dat betekend 360 tot 480 kilometer fietsen per week. En altijd dezelfde route, een klein slingertje daar gelaten. Meestal ligt mij kruissnelheid rond de 42 kilometer per uur, maar vandaag was dat anders.
Eerder schreef ik al dat om een toptijd te rijden alles moet kloppen. En zo zal dat vandaag ook zo zijn geweest. De banden had ik bij wijze van proef op 5.4 bar gezet, de ketting was gesmeerd, ik had 4 dagen niet gefietst, het  zonnetje scheen (heen) en de lucht was onbewolkt (terug). Kortom, alle ingrediënten voor weer eens lekker beuken waren aanwezig. Op de heenweg had ik nog wat last van verkeer, scholieren, zondagsrijders etc, maar toch perste ik er een goede 1:35:17 uit. Lang niet gek, de rit was wind mee en deze tijd was slechts een minuut langzamer dat mijn snelste tijd tot toen. Ik was er erg content mee.
De terugrit begon lekker, ik reed vlot Utrecht uit en de snelheid zat er gelijk goed in. Verkeerslichten waren mij gunstig gezind en van overig verkeer was nauwelijks sprake. Het voelde allemaal goed. De snelheid lag continu rond de 44-45 kilometer per uur. En hoewel ik misschien nog wel wat harder had gekund wilde ik niet forceren. Tot Alphen aan den Rijn ging het uitstekend, de Oud-Steekterweg legde ik ook weer in een toptijd af. Maar na Alphen aan den Rijn, richting Spookverlaat, daar ligt meestal mijn dip. Vaak blijf ik dan hangen op het zevende kransje achter en wil de snelheid niet verder dan 37-38 kilometer per uur. Hier besloot ik eens flink door te trekken en vlot naar het negende kransje te schakelen. En het heeft zich terugbetaald. Flink duwen tegen en trekken aan de pedalen zorgde voor snelheden die ik hier normaal gesproken niet rijd. Ook hier liep de snelheid weer op naar 44-45 kilometer per uur (nog steeds op 42-11).
Uiteindelijk reed ik Leiden binnen bij de Lammenschansbrug. Meestal is het vanaf hier nog 7 minuten maar de teller stond al op 1:27 uur. Ik moest er dus nog even hard tegenaan om een toptijd neer te zetten. En thuis aangekomen bleek dat gelukt! 1:33:22, een nieuwe toptijd voor mijn woon-werkverkeer. De marges worden steeds kleiner, maar ik hoop voor het einde van het jaar toch een keer de 1:30 aan te tikken. Misschien een keertje EPO proberen? ;-)

8 opmerkingen:

  1. pvd, Nee respect voor die 60km w-w daar niet van.
    Maar ik dacht nu eens een Hollandse blogger gevonden te te hebben die weet dat "dat betekend" met -dt moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry Mick, maar fietsen gaat mij beter af dan Hollandsche spelling.... Maar bedankt voor de aandacht, ik zal proberen "dat betekendt" voortaan correct te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grapje van Mick of worstelt hij ook met de spelling? Ik denk het laatste.
    Er moet echt alleen een 't'' achter. Het is 'betekent'.
    Iemand corrigeren is alleen OK als je zelf foutloos schrijft.
    Wim - weet het wel, maar is ook niet altijd feilloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Wim, nu ben ik helemaal confuus.
    Ook hier (http://www.schrijvenonline.org/forum/106634) worstelt men met de juiste spelling. Ik vind het allemaal prima, gelukkig ben ik beter in fietsen (of is het "met" fietsen, ik weet het niet...)
    In ieder geval bedankt voor je input Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat maakt het allemaal uit , we weten wat je bedoeldtd Robert Jan , het gaat om fietsen , geniet ook een beetje van het comfort van je fiets robert , het gaat niet alleen om "speed" , woordspeling , leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim heeft gelijk. Nog wat confuus door de narcose misschien? Moet met een een -t natuurlijk.
    (ik)beteken-stam, derde pers. enkelvoud +t, net als 'Wat loop+t'.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Roberdt-Jan, 16 oktober de LEL in Lelystadt. Je kunt je inschrijven via de agenda op ligfiedts.nedt. Je gaat daar echt meetellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Theo, bedankt voor je uitnodiging, ik waardeer het. Deelname moet ik echter voorbij laten gaan want Douke wordt op 16 oktober 2, en dat mag natuurlijk niet vergeten worden. Ik zal de uitslagen wel in de gaten houden en deelname doorschuiven naar een volgende keer.
    En de afspraak over de toerkap maken we nog een keer, misschien kan ik 'm op Schiphol oppikken, dan kan jij gelijk mijn schuimdeksel meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen