dinsdag 4 oktober 2011

Deelname optocht Leiden High-Leids 2011

Op 3 oktober deed ik mee aan de grote optocht in Leiden, een onderdeel van de viering van Leiden's Ontzet. Omdat de optocht dit jaar een lustrum mocht beleven werden er allerlei thema's van voorgaande jaren van stal gehaald. Zo ook het thema "vervoer" waarin diverse vormen van vervoer werden uitgebeeld. Zo was er de Blauwe Tram (voor de meeste Leidenaren wel bekend), een afvaardiging van SWIFT en SWABO (wielerploegen), handbikers en natuurlijk een Quest.
Hoewel deelname door mij in eerste instantie een beetje huiverig werd ontvangen besloot ik na korte tijd toch mee te doen. De angst voor ongeregeldheden zoals eieren gooien, bier spuwen of ander ongein bleek achteraf ongegrond. De organisatie stak goed in elkaar, het startvak was duidelijk aangegeven en de starttijd werd niet overschreden. De eerste meters waren erg bijzonder. Het publiek stond rijen dik te kijken, te klappen en te juichen. Af en toe zag ik een bekenden, maar ik denk dat er meer bekenden zijn die mij zagen, dan dat ik hun zag. Af en toe kwam de optocht tot een stilstand als gevolg van een steltloper die van zijn stelten was gevallen of een onwelwording in het publiek. En heel soms kon er een gaatje getrokken worden zodat een klein deel van de potentie van de Quest tentoongesteld kon worden. Maar buiten dat was het vooral veel langzaam rollen, complimenten in ontvangst nemen en vragen beantwoorden.
De meest gehoorde opmerking uit het publiek was: "Hey, die banaan zie ik altijd ..... rijden!" of: "Waar zit je motortje?" Meestal bleef het bij vriendelijk lachen, zwaaien en knikken, maar soms was er ook ruimte voor een praatje. Wat de mensen het meeste verwonderde was dat er gewoon pedalen in zaten.De laatste honderd meters over de Zoeterwoudse Singel waren de meest rustige. Bijna geen publiek en aan het einde van de rit werden we nog toegezwaaid door het bestuur van de 3-oktober vereniging. Al met al een leuke happening die absoluut voor herhaling vatbaar is, maar dan misschien wel met wat meer rijders.

Meedoen aan een optocht betekend zien en gezien worden. En dat dat niet alleen buiten op straat is maar ook in diverse sociale media blijkt uit de volgende fragmenten. Een verzameling van YouTube, persfotografen en "eigen" fotografen.

Scroll door naar 20:30 voor een rollende Quest!

Bron: YouTube

Bron: www.sleutelstad.nl

Bron: www.volnieuws.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen