dinsdag 25 oktober 2011

T'is lastig fietsen...

... met een verkrampte en pijnlijke onderrug. Zo eens in de 6 maanden heb ik een volledig verkrampte onderrug. In de regel gaat dit over door intensief rusten en bedliggen. Daarvoor kon ik de afgelopen weken de tijd en rust niet opbrengen.
De dokterspost schreef mij in het weekend van 15/16 oktober Naproxen voor. Naproxen is een ontstekingsremmend middel dat kan worden voorgeschreven bij Lumbago (lage rugpijn). Het pijnstillend effect berust op het remmen van de prostaglandinesynthese in het lichaam. De Prostaglandine hebben een functie bij het voelen van pijn, zij stimuleren het pijngevoel (bron: Wikipedia). En fin, voor drie dagen kreeg ik dus een pijnstiller en werd mij aangeraden om vooral veel te bewegen, geen lange autoritten te maken en veel af te wisselen tussen zitten, liggen, lopen en staan. Voor iemand die geen rust in zijn kont heeft geen probleem zou je zeggen.
De Naproxen deed rustig zijn werk en 2 maal daags slikte is braaf mijn ontstekingsremmer. Na drie dagen hoopte ik eigenlijk van de problemen af te zijn. Helaas bleek dit niet het geval en bleef ik last houden van een verkrampte onderrug. Eigenwijs als ik ben besteedde ik er weinig tot geen aandacht meer aan omdat de zeurende pijn in mijn rug al wat minder was geworden, draaglijker. Dus ging ik gewoon naar werk, maar niet met de Quest. Die stond zonder ketting en achterwiel (nog steeds) maar daar werd wel aan gewerkt. Nee, lekker met de trein of met de auto. Af en toe even een blokje lopen op werk maar veelal zat ik daar in mijn stoel.
Maandag jl. was ik het eigenlijk wel een beetje zat. Ik was al een keer met de Quest naar Utrecht heen en weer geweest (21 oktober) en dat was prima bevallen, behalve dat  de derailleurkabel gebroken was en de ketting nog iets te kort was. Wederom onderhoud dus. Maar vandaag heb ik een tube Midalgan Extra Warm gekocht. Je weet wel, dat spul dat lijkt op tijgerbalsem of tantum. Vanochtend bij thuiskomst (was vrij vandaag) gelijk op mijn onderrug laten smeren en binnen 15 minuten had ik een heerlijke warme onderrug. Direct voelde ik een ontspannende werking uitgaan van de warmte. De spieren begonnen zich zowaar weer wat losser te gedragen.
Omdat ik donderdag en vrijdag nog moet werken en daarna drie weken vrij ben wil ik donderdag en vrijdag heel graag naar Utrecht fietsen. Zodoende kan ik oktober toch nog meer een paar kilometers afsluiten. Hopelijk gaat het lukken, aan het smeerseltje zal het nu niet liggen.... Hoop ik.

3 opmerkingen:

  1. Sterkte Robert-Jan, hopelijk lezen we snel weer een klus- of onderweg-met-de-quest verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oefeningen? Rugspieren soepel houden? Vrouwlief is ook een probleemgeval. Rugoefeningen helpen haar om de spieren soepel en sterk te houden. Nog een tip, veel laten masseren en insmeren. Helpt het niet dan is ut toch lekker!
    Sterkte met de genezing en de rit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mij is ooit verteld dat als je last hebt van de spieren in je rug dat je dan ook je buikspieren moet trainen.
    Dit is één van de redenen dat ik ben gaan roeifietsen.

    Een goede fysio moet jou hier toch mee kunnen helpen, lijkt mij.
    Succes.

    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen