maandag 31 oktober 2011

Toch nog twee dagen kunnen fietsen

Vanwege rugklachten heeft het rijden in mijn Quest een tijdje op een laag pitje gestaan. Toch vond ik dat het afgelopen donderdag en vrijdag goed fietsweer was en mijn rug voelde goed genoeg om te fietsen. Woensdagavond heb ik dus de batterijen opgeladen, de Inoled Extreme even verwijderd uit de Quest (even op de verwarming gelegd om het condens te verwijderen) en de banden op spanning gebracht.
Donderdagochtend was een mooie ochtend om te fietsen. Een strakke lucht (althans, om 02:45 toen ik vertrok) maakte al snel duidelijk dat er met de temperatuur niet viel te spotten. Gelukkig hield de stroomlijn van de Quest heel veel kou tegen en warmte binnen, het was dus prima fietsen.
Omdat de Quest "winterklaar" is gemaakt gaat het rijden minder hard dan voorheen. Kruissnelheden van 40+ zitten er even niet meer in. Rondom staat'ie nu op Schwalbe Marathon Supreme's, banden die ik al jaren op mijn Kago Miyata Traveller heb en ze bevallen uitstekend! De kruissnelheid ligt nu rond de 35 km/uur, nog steeds een acceptabele waarde maar ik moet nu wel 10 minuten eerder van huis weg om op tijd in Utrecht te zijn.
Het voordeel van rustiger rijden is dat je meer tijd hebt om te kijken naar (en genieten van) de omgeving. En dan vallen dingen ineens meer op. Zoals de brug waar ik onderdoor rij in Utrecht (door een collega oneerbiedig "De Dildo" genoemd)...


Of deze varkens die uit een omgevallen boom zijn gehakt...


En zo zijn er nog meer mooie en leuke ontdekkingen te doen onderweg, maar die plaats ik een volgende keer, ik ga niet nu al mijn kruit verschieten...

Op vrijdag ging ik ook weer met de fiets, en in het kader van de zichtbaarheid heb ik ook in twee "donkere" situaties foto's gemaakt om te zien wat een bestuurder nu van een Quest in het donker ziet. Natuurlijk klopt het niet helemaal, een auto heeft immers koplampen die (als ze aanstaan) de retro-reflecterende delen van de Quest doet oplichten en zo de zichtbaarheid vergroot. Maar helaas kom ik 's-ochtend's vroeg weleens een slaapdronken bestuurder tegen die het lichtknopje nog moet ontdekken. In zo'n geval knijp ik 'm wel maar met mijn LedLenser H7 (die altijd onder handbereik ligt) weet ik de bestuurder tijdig te waarschuwen. Liever een lampje teveel dan een lampje te weinig zal ik maar zeggen.
De eerste twee foto's zijn onder het spoorwegviaduct bij Putkop gemaakt. Door de ruimschoots aanwezige verlichting is de Quest prima zichtbaar. Om niet teveel tegenlicht te hebben heb ik voor deze foto's de Inoled Extreme uitgezet en de dagrijverlichting ingeschakeld. De derde foto is gemaakt bij het verlaten van Harmelen, op de N198. Omdat er daar ter plaatse alleen oranje verlichting aanwezig is valt de Quest hier meer weg naar de achtergrond. Gelukkig maakt het reflectiemateriaal en de uitstekende verlichting hier veel goed, maar op de foto is duidelijk te zien dat er en-profil nog veel te winnen is. Toekomst???







Wat overblijft is te melden dat oktober 2011 een maand was met ernstig weinig kilometers : 767 km.
November zal al niet veel beter worden want ik het de eerste drie weken van november vrij genomen van werk om de badkamer te renoveren, inclusief de ernaast liggende slaapkamer en het complete kozijn. Hopelijk weet ik eind november nog hoe ik moet Questen....

2 opmerkingen:

  1. Robert-Jan,

    Wij moeten elkaar toch eens tegengaan komen.
    Ik vertrek alleen iets later dan 2.45
    Mocht je in de toekomst nog een keer een band nodig hebben, in Nieuwegein heb ik ze ook op voorraad (6 stuks)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rob, bedankt voor je reaktie. De kans dat je mij tegenkomt is het grootst als ik rond 06:30 moet beginnen. Dan ben ik rond 06:00 bij de brug. Maar aangezien ik onregelmatig werk is de kans dat we elkaar tegenkomen niet zo groot.
    En voor het bandenprobleem heb ik inmiddels een reserve buiten- en binnenband in de Quest gelegd, zodoende moet ik altijd thuiskomen. Maar bedankt voor het aanbod, mocht ik er ooit gebruik van moeten houden dan hoor je het van me!

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen