maandag 31 oktober 2011

Uitslag poll oktober

Aan heft begin van deze maand vroeg ik jullie om aan te geven vanaf welke snelheid jullie doorschakelen naar de grootste kettingwiel, "het grote mes". Het leuke is dat er deze keer meer mensen hebben gereageerd dan de vorige keer. 22 lezers van mijn weblog hebben hun stem uitgebracht op de vraag:
Bij welke snelheid ga jij over op het grote kettingwiel?
Van die 22 stemmers heeft precies de helft ingevuld dat zij overschakelen naar "het grote mes" vanaf 30 km/uur.  5 stemmers schakelen door vanaf 35 km/uur, 2 stemmers vanaf 40 km/uur en 4 stemmers kiezen pas voor het grote blad vanaf 45 km/uur (daar val ik zelf ook onder).
Het "vroeg" doorschakelen kan een voordeel zijn omdat je dan makkelijker kunt doortrekken naar hogere topsnelheden. Een tweede voordeel is dat de ketting langer op een groter kransje op de cassette verblijft. Op een groter kransje geeft de ketting minder weerstand omdat de ketting minder sterk gebogen wordt. Datzelfde voordeel heb je natuurlijk ook op het kettingwiel, theoretisch heeft een ketting op een 42t. blad meer weerstand dan op een 53t. blad. Het nadeel van vroeg doorschakelen naar het grote blad is dat de onderlinge stappen op de cassette groter worden. Een enkele stap zwaarder op de cassette heeft meer snelheidsverhoging nodig om terug te keren op je favoriete cadans. 
De voor- en nadelen van vroeg doorschakelen kun je omdraaien, dan worden het de na- en voordelen van laat doorschakelen. 
Grappig vind ik om te lezen dat steeds meer Quest-rijders kiezen voor een groter kettingwiel. 56- , 57- en zelfs 61-tands heb ik voorbij zien komen. Allemaal natuurlijk mooie grote verzetten die passen bij ontwikkelingen (racekappen, wielkappen, aerospiegels) waarmee Quest's, Strada's en Mango's steeds sneller rijden. Voor mij persoonlijk geldt dat ik met mijn 53-tands kettingwiel een maximum snelheid heb kunnen bereiken van 66 km/uur. En ja, ik ben dus iemand die regelmatig een cadans draait van 100 toeren per minuut of meer. En daarmee denk ik dat een groter blad als die ik nu heb voor mij niet nodig is. Aangezien ik mijn Quest gebruik voor woon-werkverkeer en daarbij op F-lites een kruissnelheid rij van 40-45 km/uur en op mijn Supreme's 35 km/uur rij kan ik prima uit de voeten met mijn 42-tands middenblad. Voor die paar keer dat ik richting de 50 km/uur schuif is dat prima te doen .
Bedankt allemaal voor het invullen van de poll!

3 opmerkingen:

  1. RJ, ik miste een optie. "Niet". Ik rijdt altijd op mijn 57 tands blad. Mijn cadans is ongeveer 70 toeren. Ik schakel 1 keer per dag op mijn middenblad; dat is een stijl klimmetje nabij het AMC in AmsterdanZO over de A2.
    Bij een cadans van 70 kan ik trekken en duwen tegelijk, bij hogere toerentallen vind ik dat lastiger.
    Ik begin inmiddels wel te begrijpen waarom mijn Strada zoveel scheuren in het frame heeft gehad ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk Theo, een gemis in mijn poll. Bedankt voor je reactie!

    Ps. Hoe gaat het nu met je Strada?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je poll wel gezien maar niet gestemd omdat mijn antwoord er niet bij staat.

    Ik begin voor op het middelste blad (42) en achter op het grootste (28, eerst 34 ofzo). Bij het optrekken schakel ik misschien een keer naar 2 of 3 met de achterderailleur maar vrijwel direct gaat hij op het grote voorblad (53 geloof ik). En dat is al onder de 20 km/h.

    BeantwoordenVerwijderen