maandag 26 december 2011

UPDATED!! Grammenjager... Q284 = 1.200 gram (was: 567 gram) lichter!

In de wielrennerij is het gemeengoed om een zo licht mogelijke bukker te hebben. Berg op telt elke gram! En de vuistregel voor gewichtsbesparing is zo dat een kilo gewichtsbesparing ongeveer € 1000,= kost. Uiteraard is er ergens een grens want een mastodont van 100 kg. op een koersfiets van 6 kg, dat is vragen om ongelukken. Echter, koop je een "gewone" racefiets van € 1500,= en weegt deze 9 kg, dan kun je ongeveer 1 kg. gewicht besparen door te upgraden met lichtere delen. Dat kost je dan ongeveer € 1000,=.
Nu ben ik gisteren begonnen aan het vervangen van de voorwielen. De "smalle wielen" hebben plaats gemaakt voor "brede wielen". En elke Quest-sleutelaar weet dat voorwielen wisselen alleen kan door de veerpoten te verwijderen. En zo stond gisteravond mijn Quest pontificaal in de woonkamer geparkeerd op een stel schragen. De veerpoten verwijderen bleek een eenvoudige klus, een klus die door elke handige Harry met boerenverstand, goed gereedschap, een dosis doorzettingsvermogen en een flinke kop koffie kan doen. Binnen de kortste mogelijke tijd stond mijn Quest dus zonder voorwielen. Het verwijderen van de wielen is natuurlijk piece-of-cake, gewoon de centrale imbus losdraaien en het wiel lichten. En omdat mijn "brede wielen" ook uitgerust zijn met 90 mm. trommelremmen i.p.v. de 70 mm. versie die er eerst in zat, moest ook de oude ankerplaat verwijderd en vervangen worden voor een 90 mm. exemplaar. Daarna is het een kwestie van alles in elkaar schroeven, remkabel aansluiten (beetje verlengen, de 90 mm. trommelremmen hebben een iets langere arm) en in omgekeerde volgorde monteren in de Quest. Kogelkopjes vastzetten, veerpoot vastzetten en klaar is Klara.
Nu hoor ik jullie denken: Waar zit dan die gewichtsbesparing? Immers, bredere velgen (meer gewicht) grotere remtrommels (meer gewicht). Waarom is Q284 ineens 567 gram lichter? Ben je dan ook € 567,= lichter?
Nee, het antwoord is heel eenvoudig! Men neme een stoffer en steekt deze in de voorste wielkasten, flink borstelen en vegen zodat alle aangekoekte modder, mest, zand, glas, rubber, takjes naar beneden vallen. Het resultaat: 567 gram troep uit de wielkasten, op de grond. Nu maar hopen dat het merkbaar is...

UPDATE: 26 december 2011

26 december heb ik even de tijd genomen om de nieuwe steekas in het achterwiel te monteren. Van de oude steekas was het stukje draadeind waar de borgmoer op gemonteerd is, afgebroken. Een nieuwe steekas was snel besteld bij Velomobielgarage Noord Holland, en nog sneller geleverd! En omdat het achterwiel nu toch eruit lag kon ik gelijk de wielkast van het achterwiel schoonmaken/uitvegen. Was de "score" van beide wielkasten vóór bij elkaar opgeteld 567 gram, de troep uit de wielkast achter bracht daar nog ruim 600 gram bij. De totale gewichtsbesparing komt dus neer op 1.200 gram. Een goedkopere gewichtsbesparing kan je je niet bedenken! Of ik er iets van gemerkt heb? Geen idee, de kerstmaaltijden waren overvloedig dus veel verschil zal er niet geweest zijn ;-)

4 opmerkingen:

  1. Met de achterwielkast erbij schoonmaken kom je misschien wel aan de hele 1.000 gram ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dat A380 landingsgestel van jou duw je een fiets van 100 kg zonder problemen met 40 kpu de Mont Ventoux op. Dus die 5 ons merk je niet :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Marc: Wie weet, morgen gaat er een nieuw steek-as in het achterwiel, ik zal dan ook de borstel door de achterwielkast halen...

    @ Theo: Hahaha, was het maar zo'n feest. Ik heb er wel aan gedacht om eens zoiets te doen, maar dat staat op de lange termijnplanning. En inderdaad, mijn onderstel vertoont wel wat overeenkomsten met dat van een A380. Massief en overbemeten... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Robert-Jan. De Seiran is een stuk lichter, maar gaat toch minder snel. Heb er inmiddels ruim 3500 kilometer op gereden. Gelukkig geen vervelende valpartijen. Jij fijne dagen en een heel goed 2012.

    BeantwoordenVerwijderen