dinsdag 17 januari 2012

Barst in Schwalbe Marathon Supreme 26x2.00

Vanochtend heb ik even de tijd genomen om de banden op spanning te brengen, immers, de laatste keer dat ik dat heb gedaan is vlak voor de OBT2011 geweest. De voorbanden zet ik altijd op 5,5 bar terwijl de achterband het moet doen met 5,0 bar. Er ging in alle drie de banden slechts een klein beetje lucht, er was dus sprake van minimaal drukverlies. Wat mij echter meer zorgen baart is de barst van 3-4 cm. die ik in de wang van de achterband ontdekte....


Het lijkt mij een productiefout dus heb ik gelijk contact opgenomen met de verkoper. Deze zal de "schade" beoordelen en mij laten weten hoe dit opgelost kan worden. De band heeft inmiddels probleemloos 2.500 kilometer gelopen dus aan de leeftijd kan het niet liggen. Nu maar hopen dat Bike-components.de coulant is... Ik voorzie geen grote problemen op korte termijn dus ik neem Q284 vanmiddag gewoon weer mee voor een retourtje 030, voor de zekerheid gooi ik wel een reserve achterband in de fiets, je weet immers maar nooit...

3 opmerkingen:

  1. Hi Robert-Jan,
    Ik zou zeker niet meer met deze band rijden. Als het karkas ook gescheurd is, en meestal is dat bij dit soort breuken het geval, dat kan de band in eens de geest geven. Dit levert direct een onbestuurbare velomobiel op met alle kans op schade en verwondingen.
    Bovendien is de kans dat je bij een volledige breuk nog iets vergoed krijgt niet zo groot.
    Groeten,
    Wim - expert in het laten exploderen van achterbanden - Schermer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk in te schatten van een foto, maar de scheur lijkt mij behoorlijk groot.
    Vooral dat hij richting de velg gaat lijkt me verontrustend. Meestal lopen ze paralel aan de velg, dan kunnen het droogte scheurtjes zijn.
    Nu lijkt me het iets van zware impact van buiten af. Over een dikke tak gereden of scherpe en hoge (metalen) drempel of zo.
    In dat geval zal het karkas ook wel beschadigd, of in elk geval verzwakt zijn.
    Dat hoeft niet gelijk tot een doem scenario te leiden, maar als je de gelegenheid heb zou ik toch maar de band vervangen. Vooral omdat wij met velomobielen de band anders belasten dan waar ze voor ontworpen zijn. De wangen hebben erg te lijden van de zijdelingse krachten. Maar wij plegen er ook meestal met hogere druk dan geadviseerd te rijden.
    Ik zou geen risico nemen. Schade aan de fiets kan uiteindelijk groter uitpakken dan vervangen van een band.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heren, bedankt voor de reakties, de band is inmiddels onderweg naar Duitsland ter beoordeling. Tot die tijd rij ik weer even met de Kojak, hopend dat de omstandigheden goed blijven.....

    BeantwoordenVerwijderen