donderdag 26 januari 2012

Bey bey Supreme, welcome Super Moto

Schreef ik 17 januari nog dat mijn Schwalbe Marathon Supreme achterband een scheur vertoonde en dat er geen verdere beschadiging zichtbaar was, zo kwam ik van een koude kermis thuis nadat ik de band een goed had schoongemaakt. Aan het einde (of het begin) van de scheur is een duidelijke schuurplek zichtbaar. Alsof de band "langs" en stoeprand of putdeksel is gereden. Als gevolg van die "aanrijding" is de scheur waarschijnlijk ontstaan. En hoewel de scheur niet doorloopt tot op het karkas neem ik de wijze raad van collega-velonauten ter harte en degradeer ik de Schwalbe Marathon Supreme tot kliko-vulling. Maar wat nu?
In de schuur heb ik nog een spiksplinternieuwe Schwalbe Kojak liggen (heb ik al verteld dat ik een Schwalbe-adept ben?) en deze krijgt een mooi plekje rond de 26" DMR DeeVee. Even oppompen tot 7 bar en de bar "plopt" mooi op zijn plek na tussenkomst van wat zeepsop. Uiteraard daarna de luchtdruk weer laten dalen tot 5 bar, ik heb geen zin in een klapband.
Aangezien het nog winter is en er een strenge winter voorspeld is wil ik niet te lang op deze Kojak blijven rijden. Er moet toch iets van een ribbeltje op de band zitten wil'ie in meer barre tijden nog een beetje grip geven. Gedreven door de Amerikaanse slogan "Bigger is better" moest er een nog bredere achterband komen. De keuze hiervoor is beperkt. Te denken valt aan de Geax Tattoo light of Geax Tattoo Street van Kees van Hattem, of de 55- en 60mm Big Apples van Schwalbe, of een van de MTB-varianten van Schwalbe. Maar uiteindelijk kies ik voor de Schwalbe Super Moto. Op de een of andere manier heb ik er een goed gevoel bij, mede op basis van dit artikel van Wim Schermer. Misschien is dit niet de meest lichtlopende 60mm. band maar ik vind het het proberen waard. Zeker nu in de winter loopt de Quest (de banden) aanzienlijk zwaarder dat ik geen topsnelheden verwacht met deze band. Wat ik wel verwacht is een stuk meer comfort.
Ik vond een setje Super Moto's in Amstelveen, een mountainbiker bood ze aan voor € 45,= voor een setje. Slechts een maal mee op het strand gereden stond erbij. Na uitvoerig emailcontact toog ik gisteren (25-01-2012) naar Amstelveen om de banden op te halen.
De rit begon met een beetje miezer maar al snel hield het op en werd het een droge maar frisse ochtend. De route die ik volgende ging via Leiderdorp, Oud-Ade, Rijwetering en Roelofarendsveen naar de Ringvaart. Van daaruit volg ik het water tot aan Schiphol (Strada-heaven) om vanaf daar het Amsterdamse Bos in te duiken. Langs de Bosbaan, rijdend over de hoofdrijbaan, verboden voor fietsers, ik trek mij er niets van aan, zelfs de politie liet me gaan! Via de Amstelveenseweg kom ik uiteindelijk bij de campus van de VU. Eenmaal de juiste studentenflat gevonden neem ik de banden snel in ontvangst en kruip weer snel in de Quest, ik wil niet teveel afkoelen.
De terugweg gaat in omgekeerde volgorde en ik neem iets meer tijd om te kijken naar de omgeving. Zo spot ik een reiger die geduldig zit te wachten op een lekker hapje...
En langs de Ringvaart kom ik de freefall-lifeboat weer tegen. Jarenlang fiets ik al rondjes Ringvaart (zoals eerder hier beschreven) en telkens neem ik mij voor om deze onderneming met hun markante "uithangbord" op de gevoelige plaat vast te leggen, telkens komt het er niet van. Nu dus wel!
En zo vervolg ik mijn weg langs bekende paadjes terug richting Leiden. Thuis aangekomen moet er natuurlijk gelijk een Super Moto gemonteerd worden. En voor het beeld heb ik van beide banden (Kojak en Super Moto) een tweetal foto's gemaakt om te zien of de extra breedte echt opvalt. Oordeel zelf maar!

01. Schwalbe Kojak 26x2.00 zijkant02. Schwalbe Kojak 26x2.00 achter03. Schwalbe Super Moto 26x2.35 zijkant04. Schwalbe Super Moto 26x2.35 achter





Enfin, het staat in ieder geval lekker, nu nog kijken of het ook zo rijdt. Vrijdag of zondag neem ik de Quest weer mee voor een ritje Leiden-Utrecht-Leiden. Mijn bevindingen zien dan weer hier te lezen.

5 opmerkingen:

  1. Hey Robert Jan... ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. ik gooi de Super Motto er juist af omdat ik veel te vaak (echt veel te vaak) lek reed deze winter. Wel een mooie snelle band.

    Vandaag de Big Apple binnen gekregen. Heb ze er nog niet onder gezet; ben wel benieuwd.

    groet
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Klaas,

      Mijn ervaring is tot nu toe positief, ik zal er eens een artikel aan wijden....

      Groetjes,
      Robert-Jan

      Verwijderen
  2. "Strada Heaven" haha, klopt, Schiphol Oost heeft mogelijk de hoogste Strada dichtheid van de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die RJ,

    Het rondje ijselmeer dat jij vorig jaar met mijn vader hebt gefietst heeft ook zo'n vrije val lifeboat op de route. Hij zit bij Den Oever bij bedrijf Falck Nutec.

    Mocht je daar trouwens willen plassen of douchen... 2578.... dat gaat dan van midden boven naar midden naar...... :-)

    Rens Zeilstra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Rens,

    Wat goed dat je vader dat nog weet! Ik was die code allang vergeten. Misschien wel omdat ik geen gebruik gemaakt heb van die faciliteit. Nou ja, wel handig voor een volgende keer.

    Dag Rens, groetjes aan je vader en moeder!

    BeantwoordenVerwijderen