woensdag 29 februari 2012

Ervaring Schwalbe Super Moto en afsluiting 02-2012

Sinds 27 januari rij ik achter niet meer met de Schwalbe Marathon Supreme (insnijding) of met de Schwalbe Kojak. Daar rolt nu een dikke Schwalbe Super Moto van 60 mm breed. Inmiddels zijn er ruim 750 kilometer onder de band doorgegaan, tijd voor een kleine review.
Het monteren van de band gaat relatief eenvoudig al kost het in eerste instantie wat moeite om de band tussen de achternaaf en de wielkuip te krijgen, het is immers een flinke lap rubber dat er tussendoor moet. En omdat het een vouwband betreft ligt de band ook erg snel op de velg. Gelukkig gebruik ik een brede velg (DMR DeeVee van 32mm breed) waardoor de band vlot op z'n plek ligt. Na het oppompen tot ca. 1 bar is de band kinderlijk eenvoudig te centreren zonder montagevloeistof. Het laatste stukje band dat nog scheef op de velg ligt is er snel uit als de band tot een goede 6 bar is opgepompt, met een duidelijke "plop" schiet de hieldraad in het velgbed en is de band perfect gecentreerd. Even weer wat lucht laten ontsnappen om tot de voorgeschreven maximale luchtdruk van 4 bar te komen en de Super Moto is klaar voor gebruik.
Het rijden met de Super Moto valt direct op door een soepele loop en een hoge mate van comfort. Van extra vering is niet echt sprake want doordat de band op 4 bar staat voelt'ie keihard aan. Wat wel direct opvalt is dat de band oneffenheden in de weg veel beter gladstrijkt. Vooral lengterichels worden minder doorgegeven omdat de brede band minder snel "opzij springt" door het brede kontaktoppervlak met de weg. Wat ook direct opvalt is de enorme rolomtrek van de band. Volgens de matentabel van Schwalbe komt de Kojak 26x2.00 tot 2.075m omtrek terwijl de Super Moto 26x2,35 tot 2.160m omtrek komt. Ik heb het niet nagemeten maar Schwalbe zal er niet veel naast zitten. Door die enorme omtrek voelt het alsof ik een versnelling lager kan rijden om dezelfde snelheid te bereiken. Dit is natuurlijk flauwekul want het percentage dat de Super Moto groter is t.o.v. de Kojak is vele malen kleiner dan het procentuele verschil tussen de twee versnellingen. Maar goed, het is een gevoel en het voelt goed. Wat wel duidelijk voelbaar is, is dat de topsnelheid in de "hoogste versnelling" (ik rij altijd op het middenblad vóór) meetbaar hoger ligt. Kwam ik voorheen met de Kojak bij 100 omwentelingen per minuut tot ongeveer 47 km/uur, met de Super Moto ligt de snelheid 2 km/uur hoger, een daadwerkelijk meetbaar verschil (en ook te berekenen).
Hoe het met de lekbestendigheid van de Super Moto is gesteld kan ik nog niet beantwoorden. Tot op heden heb ik geen lekke banden mogen meemaken, en dat wil ik ook graag zo houden. Ik heb onder diverse verschillende condities gereden. Van echte regen (nat wegdek), miezer (vochtig wegdek) tot droge omstandigheden (droog en koud wegdek). Tot nu toe ben ik dus een zeer tevreden Super Moto gebruiker.

Februari 2012 gaat de boeken in als een maand met minder dan gemiddeld aantal kilometers. Een flinke griep gooide roet in het eten, en februari is al een korte maand (hoewel, we hebben er dit jaar zomaar een dagje extra bij gekregen...). Ik sluit februari af met slechts 518 kilometer. En of maart 2012 heel veel beter wordt weet ik nog niet, zaterdag gaat mijn fiets naar de spuiter en daarna naar de bestickeraar. Hoe snel ik mijn fiets weer terug heb, en'ie weer geheel gemonteerd is is nog even afwachten.

1 opmerking:

  1. Hi Robert-Jan,
    Wees voorzichtig met 6 bar in een Super Moto pompen.
    Ik heb dat twee keer gedaan, en beide keren zijn de banden met een grote knal uit elkaar gebarsten. De hieldraad hield het niet. Daardoor is mijn wielkast op twee plaatsen gebarsten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen