vrijdag 3 februari 2012

Gebrek aan het gelukshormoon...

Het is nu echt winter. Buiten is het koud, of nog veel erger, het sneeuwt. Q284 staat in haar "garage" maar krijgt een koude kont. De verrijdbare "garagedeur" is namelijk nog niet klaar. Hoewel ik mijzelf had voorgenomen om de "garage" dit weekend af te maken (ik heb immers drie hele dagen weekend) houd de kou mij tegen. Ach, over twee weken heb ik weer weekend...

Deze week heb ik niet gefietst. De temperaturen ver onder de nul graden houden mij tegen. Mijn forensenroute en -momenten staan het niet toe om te rijden tussen Leiden en Utrecht. Immers, om 06:00 uur beginnen betekend vertrekken uit Leiden om 03:30. En bij temperaturen als -7 graden vind ik het risico van onderkoeling bij een dergelijk tijdstip te groot. Als er iets gebeurt is de kans op hulp mijns inziens te klein. Overdag zou ik het nog wel aandurven, maar zo vroeg in de ochtend (nacht)???
Nu ligt er sneeuw, wederom een goede reden om NIET in de Quest te kruipen. Ook komende week blijft het weer onvoorspelbaar, koud en onaantrekkelijk. Daar komt bij dat Q284 komende week een ingrijpende transformatie ondergaat. Ze zal ontdaan worden van haar top, gedeeltelijk gedemonteerd worden om voorzien te worden van nieuwe lagers en gecleand en opnieuw gesmeerd worden. Daarnaast krijgt de buitenzijde een flinke schuurbeurt, zal de schade hersteld worden en krijgt de Quest een nieuw laagje beschermende kleur- en blanke lak. Daarna zal de reclame-uiting aangebracht worden en wordt Q284 weer volledig gemonteerd. Al met al zal ik haar een goede week moeten missen in de voortuin, of onder mijn kont.
Waarom dan de titel van dit artikel? Simpel: Sporten is gezond, zowel voor het lijf als voor de geest. Dat laatste komt door het hormoon Serotine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit hormoon zorgt voor de vorming van nieuwe hersencellen en verbetert het leervermogen, concentratievermogen en het lange termijn geheugen. Ook worden slaapproblemen minder. (bron: Sportmissie) Gelukkig kan ik uit een redelijke voorraad Serotine putten (kan niet, maar goed) en heb ik een immer positieve instelling. De twee weken moeten wel goedkomen. Tot die tijd zijn er dus geen "fietsbelevenissen" te lezen. Ook een review over de voor mij nieuwe Schwalbe Super Moto vind ik nog te vroeg hoewel  de eerste vier ritten van 60 kilometer veelbelovend zijn! Later meer daarover.

3 opmerkingen:

  1. Hey, laat je die opknapbeurt door iemand anders doen, of doe je het zelf?

    Overigens valt de kou wel mee in de Q, maar in het donker met gladde wegen zou ik ook niet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Casper,

      het opknappen van mijn Quest wordt gedaan door een collega die ruim 20 jaar ervaring heeft met het spuiten van allerlei objecten. Voor het inwendige gebeuren van de Quest steek ik zelf de handen uit de mouwen.
      De kou in de Quest valt inderdaad best mee, maar met langzaam vochtig wordende kleding (ondanks dat het ademend en vocht-transporterende kleding is) en 60 km door het donker is het toch te gevaarlijk vind ik. Mijn Polar CS400 meet gedurende de rit een gemiddelde temperatuur van slechts 2 graden in de Quest, en dat is bij een buitentemperatuur van -1. Als het dus buiten -7 is ....... (vul zelf maar in)

      Verwijderen
  2. Jammer van de niet-kilometers maar een hele veilige afweging. Ik ken de puzzel: met een telefoon binnen handbereik is hulp (familie, vrienden, collega's of zelfs 112) snel gebeld. Maar wat als je eenzijdig iets overkomt en je niet in staat bent te bellen? En niemand ziet je staan/liggen? Dan heb je hooguit een half uurtje denk ik en dan is het klaar. Veilige afweging. Op naar hogere temperaturen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen