zondag 19 februari 2012

Rondje Meijendel


Na een week van (flinke) griep besluit ik aan de voormiddag van een nieuwe werkdag om eens even te zien hoe het met de conditie staat. En omdat mijn fiets pas 3 maart opgehaald wordt door de spuiter geeft mij dat nog twee weken om lekker te genieten van de pre-lente (positief blijven) en Q284. Snel dus even een lapje warm water over de Quest gehaald zodat ze er weer toonbaar uitziet, de bandjes op spanning en gaan met de banaan. 
Eerst even zo snel mogelijk de stad uit richting het Valkenburgse Meer om dan via de Oude Trambaan (betonnen platen) richting Wassenaar te koersen. De eerste kilometers hagelt het lichtjes maar het mag eigenlijk geen naam hebben want voor ik Wassenaar bereikt heb is het al gestopt en breekt het zonnetje door. Ik volg de doorgaande route door Wassenaar via de Van Zuylen van Neijeveltlaan en de Van Oldenbarneveltweg richting Meijendel. Het is heerlijk om over de rijbaan te rijden, het is rustig met auto's en het gaat tegen de 40 km/uur. Eventuele achteropkomers zullen niet al teveel worden opgehouden.
Bij Auberge de Kieviet sla ik rechtsaf om een paar honderd meter later aan de voet van een mooie "klim" te staan. Een mooiere graadmeter voor de achteruitgang van mijn conditie is er niet. Normaalgesproken klim ik hier gewoon met 26 km/uur tegenop maar vandaag gaat het krap aan met 18 km/uur. Bovenaan aangekomen geeft de Polar een hartslag van 168 slagen per minuut aan. Vanaf dit punt rij ik Meijendel in en kom ik tot Katwijk slechts 1 keer auto's tegen. En door het wisselvallige week (blijkt achteraf) kom ik ook weinig fietsers tegen. De fietsers die ik tegenkom zijn OF Japanse toeristen OF bukkers. Het was dus een heerlijk middagje RIS-sen. 
In Meijendel schijnt de zon schitterend door de bomen maar ik heb de moeite niet genomen om een paar plaatjes te schieten. Ik zou immers maar anderhalf uur wegblijven en ik wil mij aan die afspraak houden. Bij de pannenkoekenboerderij sla ik rechtsaf en verlaat ik het bos-gedeelte van Meijendel en rij het duin-gedeelte in. Bij de volgende T-splitsing zouden volgens mij een paar flinke snelheidsremmers liggen (twee omgekeerde verkeersdrempel direct achter elkaar) maar deze zijn vervangen door een grote lange verkeersdrempel. Deze zijn een stuk beter berijdbaar vergeleken met de vroegere situatie, een redding voor de onderkant van de Quest. Vanaf dit punt volg ik de Noordzee-fietsroute LF1 richting Katwijk. Wat vanuit de Quest niet te zien is (en vanaf de gewone fiets ook bijna niet) zijn de schitterende kleine meertjes die in de Zuid Hollandse Duinen liggen. Helder en schoon water dat eerst als "vuil" water door het Duinwaterleidingbedrijf de duinen is ingepompt, om er later "schoon" weer uitgepompt te worden. Wil je echt van deze mooie meertjes genieten, dan moet je een van de vele uitzichtpunten op de duintoppen bezoeken. Verder fietsend kom ik bij Fletcher Hotel Duinoord, vroeger bekend van de bezoekjes van Ajax (heel vroeger...) en op dat punt moet ik even een weg oversteken. Hoewel het autoverkeer hier voorrang heeft schrikt een Duitser met een dikke Audi van de gele neus van mijn Quest en gaat vol in de ankers om mij voorrang te geven. Heel vriendelijk, maar niet nodig. En zo gaat het fietspad weer verder richting Katwijk.
Eerst weer een mooi klimmetje gevolg door een afdaling waar ik geen gebruik van kan maken. In het asfalt zijn een soort kinderkopjes gedrukt. Die kinderkopjes doen de Quest zo schudden dat'ie bij hogere snelheden wellicht onbestuurbaar zou kunnen worden. Dit deel van de route is meer kronkelig en kent meer hoogteverschillen. Evengoed een mooi deel van de route. Vlak voor het einde van het fietspad houdt dit ineens op en moet ik uit de Quest om door de berm naar het voetpad te lopen.
Ik vervolg mijn route over de boulevard van Katwijk richting de uitwatering waarna de route weer "landinwaarts" gaat richting Katwijk-Binnen. De wind in de rug en licht berg afwaarts gaat het al gauw loopt de snelheid richting de 50 km/uur, automobilisten in hun koekblik vertwijfeld achterlatend, heerlijk! Even snel weer een stukje over het fietspad omdat ik bang ben dat de route over de rijbaan van de rotonde niet de meest veilige is. In de Rijnstraat in Katwijk volg ik weer de rijbaan waar ik even later vol in de ankers moet voor een automobilist die meent voorrang te hebben van rechts terwijl ik toch echt op een voorrangsweg rij. Een flinke toeter maar meneer en mevrouw "Oud" lijken het echt niet te snappen of door te hebben. Ach, ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen dus "laat maar".
De rest van de route gaat door de bebouwde kom van Rijnsburg en Oegstgeest, en op sommige plekken gaat de snelheid weer ruim boven de 40 km/uur, maar eigenlijk valt hier niets meer over te schrijven. Het rondje fietsen was "slechts" 35 km, maar evengoed lijkt het met de conditie best nog goed te zitten. Komende week heb ik 4 vroege diensten en 1 late dienst, dat moet toch minimaal 2 keer met de fiets naar Utrecht worden.....

5 opmerkingen:

  1. Ik ben onderweg "dezelfde" hagelbui tegengekomen, maar dan op de Veluwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Robert-Jan,

    Ben benieuwd wat dat spuiten gaat kosten en wat je laat doen. Overigens zelf ook last van conditie-achterstand gehad na een ontsteking. Zit binnen de kortste keren weer op peil, dus jij ook, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een kanjer ben je..positief en vol wilskracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "gaan met de Banaan" je hebt weer een leuke blognaam gescoord !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Claimen en verkopen aan de hoogste bieder??? Moet toch een slaatje uit te slaan zijn!

      Verwijderen