woensdag 28 maart 2012

1000 km. per maand moet toch te doen zijn?

Enkele statistieken:
Wens: minimaal 1000 km per maand wegtrappen.
In 2012 reeds weggetrapt: 2.767 km.
Maart 2012 duurt nog 2 werkdagen (voor mij dan)

Om dus aan het gewenste gemiddelde te komen moet ik nog 233 km. wegtrappen. Daar heb ik nog twee werkdagen voor. Mijn ww-werkrit is ≈ 60 km. enkele rit. Met twee dagen werken komt dat neer op ≈ 240 km. Ruim voldoende dus om op het gewenste gemiddelde uit te komen. Het "probleem" is echter dat ik mijzelf heb voorgenomen om niet twee dagen achter elkaar heen en weer naar Utrecht te fietsen. Laten die twee werkdagen nu 29 en 30 maart zijn. Zie daar: een dilemma! Toch maar weer eigenwijs zijn en twee dagen achter elkaar fietsen??? Als ik de eerste dag nu iets rustiger aan doe en goed eet en drink (mijn grote manco) tijdens het fietsen dan moet de tweede dag ook goed te doen zijn... Keep you posted!

14 opmerkingen:

  1. Ik heb een kennis die al niet meer werkt en evengoed aan de 1600 km per maand komt dus dan moet het jou zeker lukken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds wanneer is te WEINIG drinken voor jouw een obstakel? ;-) oh... water bedoel je... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 60 km enkele reis moet toch geen probleem opleveren.
    Afhankelijk van de snelheid en evt. pech is dat in 2 uur te fietsen.
    Dat is misschien wat tijdrovend als je dat voor het werk moet klaren.

    Qua prestatie kan je in de ochtend makkelijk zonder eten of drinken onderweg die afstand afleggen. Er zit voldoende reserve in je lijf.
    Zeker als je problemen met eten mee hebt onderweg. (Daar ben je echt niet alleen in)
    Als je vooraf maar voldoende ontbeten hebt. En achteraf in elk geval direct begint met het vocht tekort aanvullen binnen redelijke tijd. (1 uur) Zorg dat je weer gaat plassen. Dan zit je goed.

    De terugweg is met deze zomerse omstandigheden wat kritischer. Zorg in elk geval dat je binnen een uur voordat je vertrekt een of twee stuks fruit eet. Ontbijtkoek zoiets. Drink ook iets meer vooraf. (Geen koffie, vocht afdrijvend) Daarna kan je zonder onderbreking weer thuiskomen. Zeker als je niet te hard fietst. Toch is het verstandig onderweg een bidon leeg te drinken met kleine beetjes als dat lukt.
    Probeer het in elk geval. Alle beetjes helpen.
    Thuis natuurlijk direct weer beginnen met het vochttekort aanvullen. Mag gewoon water zijn hoor. Liefst geen zoete bubbeldrankjes. Maar als je zin in Cola hebt, prima! Zo'n suikerbom mag bij die prestaties.
    Daarna natuurlijk gewoon goed eten, maar niet overvoeren. Morgen moet je immers weer aan de bak. In het weekeind als je niet fietst eet je gewoon wat je lekker vind en blijf je automatisch op gewicht. Je lichaam doet de rest.

    Overigens, alcohol mag maar is niet verstandig. Niets zo lekker als af en toe een biertje na het fietsen, maar hou het daarbij. Er zitten nuttige koolhydraten in maar de alcohol werkt opname van suikers tegen. Die heb je juist nodig om te fietsen.

    Ik heb zo een half jaar lang 6 dagen per week 85 km per dag gefietst. 2000 km per maand. Overdag zwaar lichamelijk werk. Om 5 uur opstaan. Niks aan de hand.
    Je lichaam is tot meer instaat dan je denkt. Het is een lui liegbeest... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijd voor een tegengeluid. Ondanks dat ik gezegend ben met enig bukfietstalent (goud halen in cyclo's is nooit een probleem geweest, getraind of ongetraind) vind ik dagelijks woon werkverkeer in de Quest helaas veel belastender dan ik ooit dacht. Mijn enkele reis is 25 km, maar als ik dat 5 dagen per week doe moet ik echt het weekend bijkomen. Volgens mij heeft het vooral te maken met onvoldoende uitrusten, beetje stress, en veel minder met de fysieke belasting. Ik probeer altijd in de lage hartslagen te blijven, maar moet telkens weer tegen mijn zin constateren dat ik toch maar 1 of 2 autodagen moet houden.

    Een veel getalenteerder fietsmaatje van me doet geen woon werkverkeer meer om deze reden, hij vindt dat hij teveel vermoeidheid opbouwt met woon werkverkeer. (zijn vrije tijd gaat nu vergaand op aan fietsen, zonde he?).

    Ik ga mijn werkgever vragen of ik een middagdutje mag doen ;)

    Veel wijsheid en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sluit me aan bij brandweerquest. Van de ervaringen van Henk-Jan begrijp ik niets.
    Ik ga morgen en overmorgen ook, 2x achter elkaar 106 kilometer. Meestal doe ik er ook geen 2 achter elkaar, maar met voldoende rust op je werk, lichamelijk dan, en voldoende eten en drinken moet dat lukken. @mavawa en anderen hangen een drinkzak uit een camelbak aan hun stoel, zodat ze onderweg voldoende drank hebben en met veel gemak kunnen drinken. Ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe doen jullie dat toch? Ik merk dat wanneer ik frequenter woon-werkverkeer fiets, ik niet echt veel meer last van vermoeidheid heb, maar juist meer last van fysieke klachten. De knietjes worden wat beurs en de spieren voelen wat belaster aan. Hebben jullie daar geen last van, of is het een Questie van wennen?

    Groet, F.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel reactie's, leuk om te zien dat mijn weblog ook daadwerkelijk gelezen wordt!

    Tijd voor mijn uitleg dan maar: De diensten die ik draai (op het Regiecentrum Openbaar Vervoer van Connexxion) duren altijd 8:15 uur, en bij uitzondering 8:30 uur. Het zijn vroege of late diensten. Ik werk bijna altijd drie of vier dagen achter elkaar en heb geregeld twee of drie dagen achter elkaar vrij. Ik werk om het weekend. Weken zijn vaak gevuld met een deel vroege en een deel late diensten, ze wisselen elkaar redelijk vlot af. Vroege diensten beginnen om 05:00, 05:30, 06:00 of 06:30, late diensten eindigen 21:15, 21:45, 22:30 of nog later. Ook nachtdiensten (22:15 - 05:30) komen eens in de 46 weken voorbij.
    Je ziet dat als er een vroege dienst op het programma staat waarbij de aanvangstijd bijvoorbeeld 05:30 is, mijn wekker ernstig vroeg afgaat. Dan hebben we het over 02:15 uur... Ja, dan ga ik ontbijten en stap ik om 03:15 in de Quest. Onchristelijke tijden, maar wel heerlijk rustig op de weg. Doe je dat twee dagen achter elkaar, dan stapelen de uren slaaptekort zich hard op, zeker met een actief gezinsleven!
    Sporten, want dat is ww-verkeer fietsen natuurlijk is niet alleen een kwestie van goed eten en drinken, hartslag in de gaten houden en de juiste voedingsmiddelen tot je nemen, sporten is ook vooral goed rusten! Iedereen die zich een beetje heeft verdiept in sport weet dat conditieverbetering of groei NIET zit in hard trainen, maar vooral in goed rusten. En daar zit bij mij nu net de crux.
    Terug naar de feiten van het artikel:

    29-03-2012 12:15 vertrek met Quest naar Utrecht
    29-03-2012 14:30 dienst in Utrecht
    29-03-2012 23:00 vertrek met Quest naar Leiden
    30-03-2012 00:45 aankomst met Quest in Leiden
    30-03-2012 10:45 vertrek met Quest naar Utrecht
    30-03-2012 13:00 dienst in Utrecht
    30-03-2012 21:30 vertrek met Quest naar Leiden

    Overigens, ik rij de afstand Leiden-Utrecht (60 km) gemiddeld in 1u42 en soms wat sneller. In de nacht blijft de snelheid vaak wat achter hetgeen een gunstig effect heeft op de hartslag en de energiebalans.

    Overigens, om even te reageren op RedDuck, knieklachten kunnen veel oorzaken hebben. De mijne werden veroorzaakt door de kleine, metalen variant van SPD. Nu ik ben overgestapt naar SPD-SL (de grote zwarte kunststof plaat met een breder contactoppervlak met het pedaal) ben ik grotendeels van de knieklachten af. En voor wat betreft het drinken, ik "vergeet" het meestal omdat ik al vaak genoeg twee of drie keer per rit moet uitstappen om af te wateren...

    Zo, een kijkje in mijn keuken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Complimenten van mijn kant , ik loop ook ploegendienst en zou zeker niet s,nachts om 02:15 opgaan en dan de volgende dag weer , met die wisseldiensten ben je na 2 weken kapot man.
    Ik heb een 7 dagen achter elkaar werken cyclus en als ik drie nachten achter elkaar heb gelopen dan ben ik drie dagen vrij en mag dan weer drie ochtenden lopen maar die drie dagen vrij worden er 2 want de dag na de nachtdienst ben je nog kapot en die 7 diensten in totaal achter elkaar loopt bij mij ook lekker op (qua vermoeidheid )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Robert-Jan,

    mijn doel is ook 1000km/maand of 10.000km/jaar. Met 3 w.w. ritten per week haal ik dat (41km enkele reis).
    Jouw uitdaging is wel van een andere orde, ik zit meestal 'pas' om 05:45 in de Strada en werk niet zo onregelmatig. Rusten is inderdaad essentieel om het te kunnen volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Robert-Jan,

    Ik had van tevoren niet een echt doel voor deze maand, maar ineens was ik bijna op de 1000. Als het 'moeten' is heb ik er niet zoveel lol aan, nu kwam deze grens zomaar in zicht en moest die natuurlijk geslecht worden.

    Kijken wat het volgende maand wordt.....

    Hartelijke groet,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Reacties
    1. Helaas Maarten, logistiek liep het vrijdag allemaal even anders. De gewenste 10:45 in de fiets heb ik niet gehaald, het werd een retourtje 030 met de trein, kon ik nog even wat slaap inhalen...

      De teller blijft dus steken op 2.887 km in 3 maanden. Evengoed nog steeds 1.199 km voor de maand Maart, maar nog niet het gewenste gemiddelde van 1.000 km per maand.

      Bedankt voor je belangstelling!

      Verwijderen
  12. Toppertje hoor..Robert-Jan...grote bewondering!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen