donderdag 17 mei 2012

CYWOL-QUEST aangereden

Woensdag 17 mei had ik weet een late dienst in Utrecht. Late diensten gaan mij beter af dan vroege, en het fietsen gaat in dat geval ook gevoelsmatig soepeler. De dag ervoor had ik nog mijn trommelremmen en de voorvering helemaal schoongemaakt en opnieuw afgesteld. De buitenkabels van de voorremmen zijn langzaamaan aan vervanging toe maar vooralsnog heb ik even een noodreparatie uitgevoerd met krimpkousjes om nog even door te kunnen fietsen. Het remmen gaat weer een stuk beter maar ik moet niet te lang door blijven rijden op deze wijze. Ook de kogelkopjes van de voorwielophanging laat zich steeds meer horen. Nog z'n aandachtspunt. De veren van de veerpoten heb ok omgewisseld, links naar rechts en rechts naar links, een hele verbetering. Alle ingredienten voor een lekkere rit knallen naar Utrecht waren dus aanwezig.
Voor vertrek nog even een lekker portie kibbeling gegeten bij de viskar bij het winkelcentrum en daarna op naar 030. De snelheid lag eigenlijk constant boven de 40 bij een hartslag tussen 130 en 140. Op de stukken waar het kon liep de snelheid op tot 50 km/uur bij een hartslag van 162. Het ging heerlijk en met een respectabel gemiddelde van 36 km/uur arriveerde ik in Utrecht.
<p>De dienst verliep wat rommelig en vooral de laatste twee uur leken wel het dubbele te duren. Om 22:15 was het dan toch einde dienst en kon ik mij omkleden voor de rit naar huis. Niet veel later lag ik comfortabel op mijn ventisit en rolde ik met een comfortabele 35 km/uur Utrecht uit. Over de Prins Bernhardbrug, langs het Amsterdam-Rijnkanaal richting de Meern. Het "gas" ging erop en de snelheid kroop richting 43 km/uur, soms even afremmen voor onverlichte fietsers of auto's met voorrang.
Op de Rijksstraatweg moest ik de Castellumlaan oversteken. Dit is altijd een lastig punt omdat het overzicht hier slecht is. Zeker het verkeer dat van rechts over de brug komt is lastig te zien. Met wat geduld en voorzichtigheid kwam ik toch heelhuids aan de overkant. 100 meter later kon ik het woord heelhuids niet meer gebruiken.
Vanuit tegengestelde richting kwamen twee auto's, het was omstreeks 22:40. Elke Velonaut (maar ook ligfietsers met lowriders) weet dat de koplampen van auto's bijna kaarsrecht in je ogen schijnen. Toch is het zicht op de weg prima door de aanwezige straatverlichting. De eerste auto passeert probleemloos, dat kan ook want de weg is breed genoeg. De tweede auto lijkt echter iets teveel naar links (voor hem dan...) te komen. Ik neem alvast uit voorzorg wat minder marge met de stoeprand rechts van mij. Toch lijkt de auto zijn weg richting mij door te zetten. Ik kon geen kant meer op en zat als een rat in de val. Kort daarop zet ik mij schrap en hoor/voel ik de auto langs de body van mijn Quest schaven. Naast de auto volledig gepasseerd is stop ik onmiddelijk, iets wat de bestuurder van de zilcer-grijze Citroën C5 break ook lijkt te doen. Helaas bedenkt hij zich en geeft weer gas. Ik klim snel uit mijn Quest en probeer nog het kenteken te lezen maar het mocht niet baten, de afstand wadden al te groot en de auto sloeg rechtsaf en verdween in de nacht.
Ik heb mijn Quest nog omgedraaid en ben er achteraan gegaan maar dat mocht niets meer uitmaken, de vogel was gevlogen. Gelijk de politie gebeld die het signalement aan de surveillancewagens heeft doorgegeven. Het zou natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg zijn, maar beter iets dan niets. Helaas bleef het bij niets en moest ik met lede ogen de resterende 53 kilometer naar Leiden afleggen met een gehavende Quest.
Toch, onderweg nog een leuke opsteker. Ik reed tussen Woerden en Bodegraven ("mijn" dragstrip) tegen de 50 km/uur, waarschijnlijk onder invloed van een dosis adrenaline toen er een auto achter mij bleef rijden. Toen hij ruim baan had en voorbij kwam was de snelheid tussen de 51 en 52 km/uur. Uit het raam van de passerende auto hing een jongeman die vol verwondering en bewondering riep: "wow man, je rijdt 55 km/uur!!!" Ik kon niet meer dan mijn duim opsteken...
De volgende ochtend in de zon de schade bekeken. De foto's spreken boekdelen.






6 opmerkingen:

  1. Ha Robert Jan,

    Mooi klote zo'n doorrijder. Gelukkig ben je zelf nog heel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een nare ervaring moet dat zijn geweest, het aan zien komen, niks kunnen doen en in het donker.
    En dan ook nog iemand die door rijdt.

    Stoer verhaal, maar je hoopt het niet mee te maken. Mijn woon werk verkeer doe ik ook het liefst op gescheiden rijbanen, maar ook dan kan het raar lopen.

    Veel sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar alhoewel ik hoop dit niet mee te hoeven maken. In dit soort gevallen zou een camera misschien goede diensten bewijzen? Doorrijders moeten aan de schandpaal!
    Hopp dat je verzekerd bent.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En je had hem net helemaal laten opknappen..hij was zo mooi..maar gelukkig ben jij ongedeerd..see you

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aii balen zeg. Ik hoop dat de idioot die je aangereden heeft en doorgereden is nog zichzelf aangeeft bij de politie. Hij zal zelf ook wel schade hebben lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Robert Jan,

    Dat is balen want hij zag er juist zo mooi uit. Hoop dat het herstelt kan worden.
    Dit is wel een ongeluk wat makkelijk kan gebeuren met een Velomobiel vind ik. Heb het zelf ook al een aantal maal meegemaakt dat een derde of vierde auto in een rij je totaal niet ziet.

    BeantwoordenVerwijderen