zaterdag 19 mei 2012

Niet bij de pakken neerzitten!

Ik hou niet zo van bij de pakken neerzitten. Ik ben meer een doorzetter. Sommige mensen noemen mij eigenwijs, en ik geef ze vaak geen ongelijk, ik ben blij dat ik alles op een eigen wijze mag en kan doen. Werd ik in de nacht van 16 op 17 mei nog aangereden, 18 mei ging ik weer gewoon voor een late dienst met de Quest naar Utrecht. Voorafgaand aan het ritje heb ik de Quest volledig gecleaned. Gewapend met heel veel warm water, carwash en een verse 3M-spons ben ik de schade voorzichtig te lijf gegaan. En wonder boven wonder bleek de schade eigenlijk 100% mee te vallen. Want na een uurtje poetsen en wrijven waren alle zwarte strepen en schuurplekken verdwenen. Alleen op de plek waar de wielkast aan de body gelamineerd is is nog wel wat duidelijkere lakschade zichtbaar. Verder is' ie weer zo goed als bijna nieuw! Marien, de man achter CYWOL.COM heeft vandaag op werk de schade beoordeeld en een deel van de bestickering zal vervangen worden terwijl de rest van de oppervlaktebeschadiging met de poetstol weer helemaal glad gemaakt zal worden. Binnenkort ben ik dus weer hernieuwd zo blij als een kind. Nu maar hopen dat het nooit meer voor zal komen dan iemand zonder zichzelf kenbaar te maken mijn Quest beschadigd.
En zoals ik dus al zei, vandaag (of eigenlijk gisteren) ben ik weer lekker met de Quest naar Utrecht gegaan. Heen was niet veel bijzonders, gewoon de gebruikelijke paardenmest op het fietspad (zijn ruiters dit niet verplicht op te ruimen??), paarden OP het fietspad, racefietsers, mountainbikers, gezinnen op de fiets, steppers, wandelaars, vrachtwagens etc, alles passeerde de revue. Dan is het dus gewoon een kwestie van knop omzetten, achterover leunen en mee laten voeren met de stroom totdat er veilig gepasseerd kan worden. De terugweg daarentegen was van een heel ander kaliber. Ik vertrok om 00:07 vanuit Utrecht, het wegdek was licht vochtig. De temperatuur 14 graden en het was rustig op de weg. Ik had er echt veel zin in om weer eens lekker te knallen, alle ingredienten daarvoor waren aanwezig. Utrecht uit is altijd een beetje rommelig, een grote rotonde (stiekem tegen het verkeer in) met een trambaan-oversteek, de Prins Bernhardbrug (waar ik toch met 30 km/uur tegenop rij) en een lusje door het kantorenpark alvorens ik langs het Amsterdam-Rijnkanaal ga rijden. Daar kan het gas erop en hoeft het er ook eigenlijk niet meer af tot voorbij de Regenboogbrug in de Meern. Ik besloot om gebruik te maken van de busbaan, lijn 28 van het GVU ruim achter mij latend. Daarna komt een klein doorsteekje naar de Zandweg (andere zijde van het water) en daar vervolg ik mijn weg tot Harmelen. De snelheid bleef rond de 45 km/uur steken zonder dat het echt overdreven veel inspanning kostte. Door Harmelen is ook altijd even wat rommelig met een 4-tal scherpe bochten. Daarna gaat het gas er weer not-stop op tot Woerden. Ook in Woerden moet het een en ander aan "obstakels" overwonnen worden voordat ik mijn dragstrip oprij. Bij het verlaten van Woerden volg ik de hoofdrijbaan en deze volg ik tot Bodegraven. Dit traject van ongeveer 9 kilometer staat altijd garant voor snelle 5-kilometertijden (in dit geval 06m33s wat neerkomt op 45,8km/uur gemiddeld bij een hartslag van 156 gemiddeld). Bodegraven uit geeft weer een mooie rechte lijn tot Alphen aan den Rijn maar niet zo mooi als Woerden-Bodegraven. Het mooie van de momenten dat je van het gas af moet vind ik dat je een klein herstelmoment creëert. Hefbrug, Spoorbrug en rontondes worden verslonden en zo kom ik langs de N11 uit. Spookverlaat, Gemene Weg, Heineken, Molenpad, allemaal mooie stukken om te fietsen en elk met hun eigen voors en tegens (vandaag vooral WIND-tegens). Ik had mij voorgenomen om thuis pas op mijn kilometerteller te kijken zodat ik niet in de verleiding zou komen om rustiger aan te doen omdat ik het toch wel zou halen, of om bij de pakken neer te zitten als ik zou zien dat ik het niet zou halen. Thuis voor de deur, redelijk fris nog, keek ik op mijn Cat-Eye teller. Deze gaf 1:31:14 aan, een verbetering van 1m29s ten opzichte van de laatste snelste tijd. Op 60 kilometer is dat dus anderhalve seconde per kilometer sneller! Heerlijk. Kijk, op deze manier is het goed in slaap vallen mits ik niet eerst dit artikel zou schrijven ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen