donderdag 31 mei 2012

Q284 passeert 20.000 km @ 39,3 km/uur gemiddeld

Maand mei is afgesloten, er wordt vandaag (31-05-2012) niet meer geQuest. Eventjes de statistieken opmaken want zoals ik al eerder schreef hoopte ik de 20.000 kilometer te passeren voor het einde van de maand. En dat is gelukt!
Gisteravond vertrok ik vanuit Utrecht met 19.971 kilometer op de teller. Zonder tegenslagen moest de 20.000-grens dus gepasseerd kunnen worden. Eigenlijk wilde ik van de 19.999- en de 20.000-stand een foto maken om er een leuke "collage" van te maken maar het pakte iets anders uit. De eerste paar kilometer na het vertrek had ik nog niet de intentie om naar Leiden te knallen maar toen ik eenmaal De Meern gepasseerd was voelde het toch wel erg goed. Dus toch nog maar een schepje erbovenop gedaan, de knieën voelde goed dus ik durfde het wel aan. De kruissnelheid liep op tot 45 km/uur bij een theoretische windkracht 3 tegen. Uitschieters naar boven waren er ook zoals op het geijkte stuk N458 tussen Woerden en Bodegraven (door mij zo liefkozend "dragstrip" genoemd) waar constant dicht tegen de 50 km/uur gereden kon worden.
Volgens de berekeningen zou ik vlak voor Bodegraven de 20.000-grens moeten doorbreken. Daar zou ik dan 2 keer moeten stoppen om een foto te maken van de gewenste kilometerstanden. Maar het ging zo lekker hard (er stond op dat moment 39,6 km/uur gemiddeld op de teller) dat twee keer stoppen funest zou zijn voor het nieuw record. Ik heb nog wel de 20.000-stand in het scherm zien springen maar echt veel aandacht had ik er niet meer voor want de gemiddelde snelheid was nu prioriteit nummer 1.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde snelheid vlak voor Alphen aan den Rijn bepalend is of het record gebroken gaat worden of niet. In Alphen aan den Rijn moet ik 3 bruggen over, 3 tunneltjes door en enkele (haakse) bochten waardoor de gemiddelde snelheid iets daalt. Op het traject erna richting Leiden is dan nog recht genoeg om de gemiddelde snelheid weer "op pijl" te brengen, maar erg veel stijging zit er dan niet meer in. En na het Molenpad richting Zoeterwoude-Dorp is het helemaal uit met de pret, dan zakt de gemiddelde snelheid alleen nog maar.
Thuisgekomen knipte ik het binnenlicht in de Quest aan en ik zag een nieuwe recordtijd staan: 1:30:25, 55 seconden sneller dan 12 dagen ervoor. 55 seconden op ruim 59 kilometer, dat is toch een seconde per kilometer, of een halve kilometer per uur sneller. Echter, om een halve kilometer per uur sneller te zijn moet de kruissnelheid misschien wel een kilometer per uur sneller zijn want in de bochten en verkeerslichten is geen enkele winst meer te behalen. Na deze rit kan ik mei 2012 dus afsluiten met een maandafstand van 1.366 kilometer @ 35,7 km/uur gemiddeld. Niet slecht!

3 opmerkingen:

  1. Ben trots op je Robert-Jan! Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wirklich ein klasse Wert!
    Auf meinem Weg zur Arbeit (nur 40 km) habe ich mindestens 10 rote Ampeln (von ca. 25 Ampeln) und 3 Stopstrassen zu überqueren. Meist springt die Ampel vor mir auf Gelb und ich muss aus Höchstgeschwindigkeit (manchmal 50 km/h) auf Null runterbremsen.
    Daher weiss ich, dass ein Durchschnitt von 40 km/h auf 60 km DST SEHR GUT ist - prima
    (ich fahre das Quest Nr. 593) carbonquest.blogspot.com
    Gruesse, Bullet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd, ik ben onder de indruk. Ik heb inmiddels bericht gekregen dat mijn Strada opgebouwd gaat worden. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen