woensdag 9 mei 2012

Vroege dienst en ontmoeting

Vandaag had ik weer een vroege dienst. Om 05:30 start die dienst en hij duurt tot 13:45. De wekker ging vandaag dus weer vroeg, veel te vroeg. Maar goed, dat ben ik zo langzaamaan wel gewend. Omdat ik zo vroeg in de ochtend (of eigenlijk midden in de nacht) fiets heb ik geen last van verkeerslichten, medeweggebruikers of ander oponthoud. Ik vertrek dus niet de gebruikelijke 9 kwartier voor aanvang dienst, maar "slechts" 2 uur van tevoren. Vanochtend betekende dat dus dat de wekker om 02:30 afliep. Ik neem altijd een goede 50 minuten de tijd om aan te kleden, te ontbijten en mijzelf klaar te maken voor de sprong naar Utrecht. Het hele huis is dan nog in een diepe slaap gehuld.
Vandaag was ik iets eerder klaar met ontbijt en zo stapte ik om 03:22 in mijn Quest voor de gebruikelijke route van 59,5 kilometer naar Utrecht. Volgens Buienradar zou ik nog een buitje mogen verwachten onderweg, en deze bleef ook niet uit. Net voorbij Alphen aan den Rijn, op de Oude Steekterweg vielen de eerste druppels naar beneden. Ik had geen zin om de schuimkap op te zetten, daarvoor regende het niet hard genoeg. De regen zou aanhouden tot voorbij Harmelen, maar echt nat was ik er niet van geworden. En omdat de snelheid er lekker in zat (kruissnelheid zo rond de 42 km/uur) kwam ik met een gemiddelde snelheid van 36 km/uur aan bij het ROV (Regiecentrum Openbaar Vervoer)

's-Middags leek het erop dat het droog zou blijven maar ook hier opende de wolken de sluizen en viel er wat nattigheid naar beneden. Gelukkig bleef het beperkt tot een paar kilometer, echt nat ben ik er niet van geworden. Ook over deze route valt verder vrij weinig te vertellen. Het is altijd dezelfde route, de bochten kan ik dromen en waar mogelijk rij ik buiten-binnen-buiten om zoveel mogelijk snelheid te behouden. Wel merkte is dat ik spoedig naar de remmen moet gaan kijken (lees: onderhoud plegen) want de rem blijft soms haken en de remhendel kan ik helemaal tegen het stuur trekken, niet bepaald een veilig gevoel. Evengoed is de remwerking nog ruim voldoende.
Alvorens door te rijden naar Leiden ben ik eerst nog even langs de kaasboerderij gereden. Bij Kaasboerderij Captein kopen wij eens in de week een kilo extra belegen. Zo ook vandaag, niets bijzonders. De gele Quest werd nog eens goed bewonderd en de vergelijking met kaas werd al snel gemaakt. Helaas had ik niet zo heel veel tijd dus ik vertrok weer richting Leiden.
Ik had zin om eens iets geks te doen en besloot door de binnenstad naar huis te rijden. Zo reed ik langs de spoorbaan Utrecht-Leiden toen ik in de verte ineens een oranje Strada zag rijden. Voor het eerst in mijn woon-werkverkeer-carrière kom ik een Velomobiel tegen! Dus ik erachteraan. Het duurde even maar binnen een kleine twee kilometer had ik hem te pakken. Het bleek een collega Velonaut uit Alphen aan den Rijn te zijn. Met zijn oranje Carbon Strada nr.74 ging hij even boodschappen doen (ver van huis). We hebben even gebabbeld maar ook hier moest ik weer snel een punt achter zetten want de huislijke beslommeringen lagen te wachten. Een leuke ontmoeting, na bijna een jaar Questen de eerste velonaut tegengekomen. Altijd een leuk verhaal voor de kinderen ;-)

Morgenochtend gaat de wekker weer een half uur vroeger, ik mag morgen om 05:00 uur beginnen. 03:00 uur vertrekt de Quest-express weer richting 030. C U !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen