zondag 10 juni 2012

Al het goede komt in drieën...

Nou ja, goed... Ik stond zaterdagochtend "vroeg" op om de reserve binnen- en buitenband linksvoor te wisselen voor de herstelde oorspronkelijke banden. Alles lag klaar, dekentje om de Quest op te leggen, fietspomp, kwastje en zeepsop. Vol goede moed toog ik naar buiten en constateerde al snel dat de achterband helemaal plat stond. Welja, dat kon er ook nog bij. En toen ik mijn Quest uit haar huisje haalde bleek linksvoor wederom lek te zijn. Pffff, in drie dagen drie lekke banden. Dat kan geen goed teken zijn.

Linksvoor bleek uiteindelijk mee te vallen, het betrof slechts een slecht geplakte reserve binnenband te zijn. Die kreeg dus een enkeltje kliko. Gelukkig lagen de oorspronkelijke, herstelde binnen- en buitenband al klaar dus die konden er zo weer op. 

De achterband was iets lastiger. De 60mm brede Schwalbe Super Moto laat zich maar met moeite uit de wielkast verwijderen. Het is echt een flinke lap rubber die langs de centrale moer moet alvorens de band echt helemaal uit de wielkast komt. Een klein stukje glas ter grote van een speldeknop bleek de boosdoener te zijn. De binnenband kon zonder problemen geplakt worden en de buitenband kreeg nog een sopje zodat'ie weer mooi schoon is. Tenslotte heb ik de achterband "afgevuld" met Schwalbe Doc-Blue. Vervolgens terugproppen in de wielkast en nog even de hieldraad insmeren met zeepsop. Nog voordat de spanning 4 bar was zat de band al weer op z'n plek, gecentreerd en wel. Heerlijk als het een keer niet tegenzit.

Uiteindelijk toch weer heerlijk 120+ kilometer gereden naar werk en terug. Op de heenweg nog wel regen en windkracht 6 tegen gehad en met een pet, bril en schuimdeksel is het redelijk uit te houden, maar de in het gezicht slaande druppels, dat is echt geen pretje. Het voelde als duizende speldeprikjes in mijn wang. Gelukkig hield het na 15 kilometer weer op het regenen. De terugweg was heerlijk droog.

2 opmerkingen:

  1. Bandje plakken: tip: De binnenband ter plekke goed schoonmaken met wasbenzine of thinner. Verwijderd alle vuil, je hoeft niet te schuren en het rubber lost een beetje op voor een goede vulcanisering/hechting van de lijm. Voor onderweg heb ik altijd een flesje wasbenzine bij me. Voor plakken of handen reinigen (na andersoortige reparaties).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aangezien je maar 1 wiel links hebt is linksvoor en links hetzelfde dus als je efficiënt wilt zijn ..

    mvg Cor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen