vrijdag 8 juni 2012

F-lite lek na 2.700 km.

F-lite... Sommige mensen kunnen niet met en sommige mensen kunnen niet zonder. Het lijkt alsof de F-lite een soort haat-liefdeverhouding opwekt. Regelmatig besproken op vele blogs, voorstanders die een komplete voorraad hebben liggen, tegenstanders die er nog geen 1.000 kilometer mee willen rijden en snel weer terugstappen op de vertrouwde Moiree of Kojak.
Ik kan inmiddels niet meer zonder de F-lite, ondanks mijn voorliefde voor Schwalbe-banden. Ze rollen soepel, ze sturen messcherp (mits op de juiste spanning) en het comfort is dik in orde. De lekbestendigheid is echter hetgeen waar het meest over gediscussieerd word. In deze post deel ik daarom mijn persoonlijke ervaring met de lekbestendigheid van de F-lite.
Vannacht reed ik naar huis vanuit Utrecht. Die ochtend had ik de banden nog gecontroleerd op steentjes en ander ingereden onrechtmatigheden. En eigenlijk viel het reuze mee. De druk was na 3 weken en 750 kilometer wel iets teruggelopen, van 5 naar 4 bar, maar echt schokkend is dat niet. Vol vertrouwen ging ik dus weer op weg, maar op de terugweg na 48 kilometer heeft een klein steentje zich toch een weg weten te banen door het rubber. Ik merkte dat de fiets begon te trekken naar links, een teken dat er iets goed mis is. Gelukkig reed ik door de weilanden en was er genoeg ruimte om de Quest op haar kant te leggen en de binnen- en buitenband te vervangen door een standaard meegenomen reservecombinatie. Eind goed al goed. De band bracht ik weer op spanning met de Zefal hpx pomp waarmee moeiteloos 5 bar gepompt kan worden. Zo kwam ik toch nog veilig en comfortabel thuis.
Deze F-lite heeft het 2.700 kilometer uitgehouden zonder ook maar 1 lek. Met andere woorden: goede banden, ik wil niets anders! Nu eens kijken hoelang hij het nog volhoud.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Robert-Jan,

    Ook ik ben inmiddels een liefhebber van deze band. Wat mij betreft gaan ze er pas weer af als ik er erg veel lek mee ga rijden of als er voordempers (Wim Schermer / Risse ?) komen die ik kan combineren met bijv. Durano's voor hetzelfde comfort als F-Lites, maar dan met een normale draaicirkel. Ik heb er nu ook zo'n 3.000 km mee gereden, lekvrij. Afkloppen :-)

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afkloppen had geen zin: vanochtend staat de F-Lite linksvoor plat... :-/

      Verwijderen
    2. ... en vanochtend stond linksvoor weer plat. "gelukkig" bleek het een slecht geplakte reserve binnenband te zijn, de buitenband was gewoon intact.

      Verwijderen
  2. Heel goed omschreven.
    Je bent liefhebber en bedekt zijn nadelen met de mantel der liefde. Of je haat hem.
    Want nadelen heeft hij zeker. Maar ook hele belangrijke voordelen.
    Desondanks een fijne band voor de (snelle) forens.
    De huidige is weersomstandigheden voorspelbaar lekrijweer voor F-lites. Koud en nat.

    BeantwoordenVerwijderen