maandag 18 juni 2012

Quest op de auto deel 2

Vorige week schreef ik nog over de aanschaf van een set dakdragers en Thule Freeride fietsdragers, vandaag heb ik de constructie op de openbare weg "getest". De gehele constructie van dakdragers en fietsendragers is gemakkelijk door 1 persoon op de auto te plaatsen. Het monteren duurt slechts een kleine 5 minuten. Echter, het opladen van de Quest is een heel ander verhaal. Hoewel het gewicht van een Quest best meevalt (een gemiddeld kind weegt mischien wel even veel), de afmetingen van de Quest maken dat het opladen een flinke klus is. Wim Schermer heeft er vandaag ook nog over geschreven, maar hij heeft een op maat gemaakt frame, een lagere auto en een langer dak. Zijn prototype ziet er strak uit maar is uitsluitend voor de Quest te gebruiken. De mijne is ook voor drie gewone fietsen te gebruiken.

Het opladen van de Quest is het meest eenvoudig vanaf de achterzijde van de auto. Om beschadigingen te voorkomen leg ik eerst een grote wollen deken over de achterkant van de auto. Daarna heb je een sterkte partner nodig die wil helpen met het liften van de Quest. Het optillen van de voorzijde geschiedt door de Quest in de voetengaten op te tillen en de voorwielen op het dak van de auto te laten rusten. De achterzijde moet logischerwijs tegelijkertijd gelift worden en die persoon kan dan ook een beetje sturen. Zodra de voorwielen op het dak van de auto rusten kan de Quest rustig op de wielgoten gereden worden. Het enige wat belangrijk is, is dat het stuur recht staat. Als de voorwielen eenmaal de voorzijde van de goot bereikt hebben kunnen de gespen vastgemaakt worden. De voorwielen gespen met 1 bandje vast, het achterwiel met twee. De Quest gaat op de rem en het geheel staat bijna muurvast, een klein beetje "rol" zit er nog wel in als gevolg van de soepele banden. Dat laatste beetje "rol" krijg ik er nog wel uit door nog 2 of 4 extra bandjes om de voorwielen te trekken. Een spanband over de Quest werd door diverse mensen afgeraden en dat heb ik dan ook niet gedaan.

001002003004006 007

De eerste meters voelen eng. Staat mijn waardevolle fiets wel echt vast? Een paar angstige blikken door de voorruit (ja, de Quest is erg laaaaaaang) want hij gaat toch wel een beetje heen en weer. Drempels op en af worden genomen alsof er over eieren gereden wordt. Maar beetje bij beetje komt het vertrouwen in de constructie. De snelheid gaat wat omhoog en het valt mij niet tegen. Okay, het model auto zorgt er wel voor dat de hele combinatie wat "topzwaar" is geworden, iets wat in de bochten wel duidelijk voelbaar is, maar een echte bochtentijger is deze burgerbak toch niet. Eenmaal boven de 60 kilometer per uur begint de "bak op het dak" geluid te maken. Het is duidelijk dat er een flink portie frontaal oppervlak is bijgekomen. Ik rij een stukje richting Wassenaar, parallel aan de A44, om aan het einde om te keren en via diezelfde A44 terug te keren naar Leiden. Op de snelweg durf ik de snelheid op te laten lopen naar 90 km/uur, verder vind ik niet nodig. De Quest staat nu doodstil op het dak. Waarschijnlijk drukt de wind de Quest "in de spanbandjes" en staat de hele constructie strak op het dak. Op deze wijze durf ik Neerlandsch Snelwegen op.

Vrijdag gaat het gebeuren, dan gaat'ie mee naar Lelystad voor de 1-uurs tijdrit op de RDW-baan. Maar deze week gaat'ie eerst nog even naar mijn sponsor CYWOL.COM, de schaafschade zal professioneel hersteld, en een deel van de bestickering vervangen worden. Ben blij met een sponsor die weet waar'ie over praat!

3 opmerkingen:

  1. Hi Robert-Jan,
    Ziet er heel elegant uit. Mits je hulp hebt bij het opladen van de Quest is dit een prima oplossing. Ik moet het evenwel alleen doen en dat stelt heel andere eisen aan het systeem.
    Dit is nog een prototype dat al goed werkt. Een lijst met verbeteringen is al in de maak.
    Succes vrijdag, ik zal mijn best doen je in te halen tijdens de uursrace :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Jouw oplossing is natuurlijk geweldig, door 1 persoon de Quest opladen, ideaal! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
      Overigens, je mag vrijdag wel van goede huize komen wil jij mij inhalen... Ik start namelijk in de eerste serie, jij in de tweede ;-)

      Tot vrijdag!

      Verwijderen