donderdag 14 juni 2012

Quest op de auto deel 1

CycleVision komt eraan, nog een goede week wachten en dat neem ik deel aan de 1-uurs "tijdrit" op de RDW-baan in Lelystad. Omdat de aanhanger momenteel in revisie is moest ik een andere manier bedenken om de Quest mee te nemen, temeer omdat de fiets het hele weekend meegaat vanwege een verblijf in Giethoorn. En omdat er nogal wat met de auto gereden zal worden is de optie om de Quest op het dak te vervoeren de makkelijkste. Velonaut Klaas de Jong uit Friesland heeft een mooie manier om zijn Quest op het dak te krijgen. Omdat wij thuis weleens met het hele gezin willen fietsen, en in de toekomst allemaal grote fietsen meegenomen moeten worden, wilde ik gebruik maken van normale fietsendragers, en deze zo plaatsen dat de Quest precies op de goten staat.

Zo werd er voor de auto een set dakdragers en drie Thule Freeride 530 fietsdragers aangeschaft. Het idee is dat de middelste goot achterwaarts gemonteerd wordt zodat er drie normale fietsen op het dak passen. Door de middelste goot ver genoeg naar achteren te plaatsen wordt precies genoeg lengte gemaakt om de Quest met drie wielen op de drie goten te laten rusten. De "wielgoten" van de Thule Freeride 530 zijn op elke gewenste positie in te stellen zodat de Quest, of mijn Koga Miyata Traveller, maar ook de 24" fiets en zelfs de 20" fiets van de kinderen erop passen. Ideaal! De Thule fietsendragers zijn op de dakdragers gemonteerd op de breedte van de wielen van de Quest, maar montage van gewone fietsen (voorwaarts, achterwaarts en voorwaarts gemonteerd) gaat met diezelfde instelling ook prima. Drie fietsen staan dan compact tegen elkaar en kunnen eventueel nog met een spanband extra "gezekerd" worden, iets wat met de Quest ook zal gebeuren.

Volgende week vrijdag zal officieel de vuurdoop van de fietsdrager met Quest zijn, maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch nog eerder een proefritje ga maken, just to be sure...

Quest op auto, a set on Flickr.

5 opmerkingen:

  1. Tip: géén spanbanden over de Quest doen! Dat kost je de gelcoat weet ik helaas uit ervaring. Ook met iets eronder gaat het nog schuren. Ook geen plastic ty-ribs gebruiken, want hoe dik ze ook zijn, die knappen. Het beste is korte spanbandjes zoals bv die van Bever of korter door alle wielen en de fiets op de handrem, dan gaat hij nergens heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb jouw concept eerder toegepast met 3 Hapro-fietsdragers van de ANWB, werkt perfect! Het lastigste is om alles precies uit te meten, maar dan heb je ook wa. Spanbanden zijn niet nodig, gewoon vastzetten met de standaardbandjes was bij mij voldoende. Ik kon er gewoon 120 meer rijden, staat als een huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan. Robert Jan. En inderdaad; gebruik geen spanbanden oid. Mijn Quest stond alleen vast aan de wielen (ingekorte spanbandjes; voor de zekerheid 3 per wiel, maar dat was onzin) en dat ging de 2500 km naar Spanje voortreffelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey kanjer...gaat je lukken het as weekend die "tijdrit" tot een goed einde te brengen..succes..see you..groetjes vam mij

    BeantwoordenVerwijderen