dinsdag 14 augustus 2012

Klere-hanger

Voor mijn vakantie, tijdens mijn laatste rit naar werk is de "kledinghanger" gebroken. Dat maakte de rit naar huis tot een hachelijke onderneming. Nu ik weer thuis ben heb ik de kledinghanger kunnen vervangen door een "ruil-exemplaar" van VM.nl. Mijn eigen kledinghanger stuur ik naar ze op zodat'ie hersteld kan worden.

Ruil-kledinghanger (versterkt) en eigen kledinghanger


Het vervangen van de kledinghanger is best een aardig klusje, mede omdat het achterwiel verwijderd moet worden om bij de imbussen te komen die bovenin de achterwielkast zitten. Dezeverbinden de kledinghanger en de wielkast met elkaar. Het klusje kostte mij anderhalf uur, de passing is niet geweldig omdat het bovenste montagepunt bij de hoofdsteun niet vastgemaakt kan worden, de bevestigingsgaten komen niet overeen. Ik hoop snel weer mijn eigen kledinghanger te kunnen monteren.

3 opmerkingen:

  1. De klerenhanger wordt nu standaard verstevigd gemonteerd in alle nieuwe Questen en Strada's. (De QXS wijkt iets af) Er is geen terugroep actie, maar ze worden kennelijk (meestal) kosteloos vervangen door VM.nl.
    Trouwens medeproducent BleuVelo in Amerika kent dezelfde problemen.
    Vervelend is het wel op het moment dat de breuk ontdekt wordt.
    Ik heb er een uitgebreid artikel(en) over geblogt.
    http://brandweerquest.blogspot.nl/2012/01/klerenhanger-perikelen.html

    VM.nl maakt er geen geheim van en doet er ook niet moeilijk over.
    Het wordt echter verder niet aan de grote klok gehangen. Lang niet elke velomobilist is op de hoogte van dit 'gebrek'. Niet iedereen volgt perikelen hierover op internet. Je moet het zelf maar ontdekken en dan wordt het gerepareerd. Tja..

    Wat mij wel opviel is dat ik duidelijk instructies had gekregen vooral spanningsvrij te monteren. Essentieel voor Aluminum om geen (waarneembare) haarscheurtjes te krijgen.
    Tot mijn verbazing werd mijn klerenhanger met 'gepast' brut geweld bij VM.nl op zijn plek gedwongen, nadat ik er zelf thuis niet aan durfde te beginnen......
    Niet een paar mm's, maar cm's!
    Voor de zekerheid heb ik mijn noodreparatie alsnog preventief over de nieuwe klerenhanger gemonteerd als extra versteviging. Baat het niet dan schaad het niet.
    Ik heb nl. even niet veel vertrouwen deze keer in het afwijken van de montage voorschriften van VM.nl.
    Sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS, (sorry)
      Foto's van mijn noodoplossing kun je vinden in het verhaal van de Oliebollentocht 2011
      http://brandweerquest.blogspot.nl/2011/12/oliebollentocht-2011.html

      Verwijderen
  2. Ik heb dezelfde breuk gehad in mijn Strada 048. Frame is op kosten van Velomobiel.nl gerepareerd en verstevigd.

    Ik denk dat ik er een half jaar mee rond gereden heb (breuk in frame van mij was niet zichtbaar, omdat mijn alarm-elektronica er voor hing).

    BeantwoordenVerwijderen