dinsdag 25 september 2012

3.377 km = 27 gram lichter

Een onstuimige dag vandaag. De wekker ging om 02:45 en 5 minuten later stond ik naast mijn bed. Buiten viel de regen met dikke druppels naar beneden en de wind deed er ook nog een schepje bovenop. En dat terwijl ik mij zo had voorgenomen om met de fiets naar Utrecht te gaan. Gelukkig bood de voorspelling van Buienradar.nl uitkomst. Over drie kwartier, zo rond mijn vertrektijd, zouden de buien grotendeels voorbij zijn. Beneden aan tafel was het het gebruikelijke ritueel. Stilte, broodjes smeren, broodjes eten, drinkbekers voor de jongens voor school klaarzetten en dan hup; in de Quest!

Buiten was het fris, het was gestopt met regenen en de wind was gaan liggen. Vandaag fiets ik weer voor het eerst met been- en armstukken. Gewoon voor een beetje extra bescherming want opspattend water in deze periode van het jaar, met een beetje tocht door de Quest, dat is niet fijn. Batterij geïnstalleerd, tellertjes geïnstalleerd, drinkbus geïnstalleerd en de schuimkraag op. Tijd om te gaan!

Ik kies weer voor de route door de binnenstad van Leiden. In de Breestraat wordt wederom vanuit diverse portieken en vanaf diverse balkons in studententaal met een onvervalste Leidsche tongval geroepen: "Banahaan, hey, banahaan!!!" Het zal ook nooit veranderen denk ik maar bij mijzelf. Alles wat afwijkt van het gebruikelijke wordt nageroepen. Een paar kilometer verderop rij ik over de Hoge Rijndijk ter hoogte van de Leiderdorpse Brug. Als er van de brug een auto komt ben ik altijd op mijn hoede of zij mij wel zien. Gelukkig is dat ook nu het geval. Later, als ik op werk ben zal blijken dat het een collega van de stalling Alphen aan den Rijn was die mij al vaker heeft zien voorbij scheren, maar nu pas weet dat ik het ben. Ook 13 kilometer verderop, in Alphen aan den Rijn op de brug op de Willem de Zwijgerlaan ontwaar ik een fietser met de onmiskenbare Connexxionjas. Ook die heb ik later nog gesproken, en ook hij weet nu dat ik het was, met de gele banaan. Voortaan zal er getoeterd en gezwaaid worden door beide, voor zolang als het nog duurt. Over de rest van de rit kan ik kort zijn. Het is en blijft het gebruikelijke recht-toe-recht-aan fietsen. Geen spannende dingen dus.

Meer foto's hier
Op de terugweg naar huis bleef de regen uit. Slechts een paar verdwaalde spetters bereikte de grond, waarbij ik twijfel of die spetters wel echt uit de hemel kwamen. Waarschijnlijk waren het eerder spetters uit bomen die gedragen door de wind het wegdek wisten te bereiken. Gaandeweg de rit naar huis werd het weer steeds beter. De zon brak af en toe door en het werd zelfs aangenaam warm. Alleen toen ik tussen de Gemeneweg (Hazerswoude) en de Heineken even uit de Quest ging om een paar plaatjes te schieten, bleek dat de wind mijn natte kloffie aardig deed afkoelen.

Na het schieten van een paar foto's (moet natuurlijk ook aan mijn sponsorverplichtingen denken ;-)) reed ik verder voor de laatste 11 kilometer naar huis. Opvallen was dat ik het gevoel had dat de Quest op z'n linkeroor hing. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met de wind die hier vrij spel had, maar een paar kilometer later ging ik het toch ook merken bij het sturen en accelereren. Maar omdat er van dweilen nog niet echt sprake was, en ik geen zin had om langs de kant van de weg een bandje te vervangen, ben ik doorgereden naar huis. Precies gehaald!

Thuisgekomen heb ik gelijk de linkerband eraf gehaald en de Quest even tijdelijk zonder band in z'n schuurtje gereden. En omdat ik altijd al benieuwd was naar de hoeveelheid rubber die versleten wordt tijdens het rijden, heb ik de oude band en de nieuwe band op de keukenweegschaal gelegd. En wat denk je? Een nieuwe F-lite weegt 300 gram, een versleten F-lite weegt nog maar 273 gram. En deze F-lite heeft 3.377 km. voor z'n kiezen gekregen. Een mooi kilometrage voor een F-lite, maar als je 10 HPV's kunt krijgen voor EUR 29,95 dan begin ik mij wel af te vragen of ik niet eens een klein gokje zou wagen. Want voor hetzelfde geld dat je voor 1 F-lite betaald, ook 10 HPV's kunnen kopen, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Helaas zijn niet alle recensies op ligfiets.net even positief. Gelukkig heb ik nog 1 setje nieuwe F-lites en 1 setje Schwalbe Marathon Supreme's liggen, dus voorlopig kom ik de herfst en winter wel weer door.

To be continued...

1 opmerking:

  1. Dag Robert-Jan. Theo van Andel, van Velomobiel.nl rijdt woon-werk verkeer al jaren met de HPV's. " Gewoon op tijd vervangen " is zijn motto ! Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen