dinsdag 18 september 2012

Einde ww-verkeer in zicht

Dat is even schrikken, zo'n titel, ook voor mijzelf. Hoewel het nog niet zover is, en het ook nog niet 100% zeker is, bestaat de kans dat vanaf 9 december a.s. mijn ww-verkeer geen 120 km. meer beslaat, maar slechts 14 km. Of "erger" nog, maar 7 km. Hoe komt dat nu?

Zoals sommige van jullie weten ben ik werkzaam op het Regiecentrum Openbaar Vervoer (verkeersleiding) van Connexxion in Utrecht. En het openbaar vervoer is een roerig wereldje van aanbestedingen, concessies en inschrijvingen. In mijn woonplaats Leiden reeds ik tot 2 jaar geleden nog op de bus voor Connexxion, maar ik maakte de stap naar het regiecentrum om mijzelf verder te kunnen ontwikkelen. Dat dat regiecentrum in Utrecht huist was voor mij een mooie gelegenheid om weer eens zinvol te kunnen fietsen. Lekker in de vroegte van de dag, of in de late avond met weinig tot geen verkeer. Ook de ontspanning die het met zich meebrengt voor en na het werk is een van de factoren om vooral door te gaan met fietsen. Iets wat ik nu al 21 maanden met veel plezier doe.

Het vervoersgebied Leiden (Rijn-, Duin-, Bollenstreek) werd vorige jaar opnieuw aanbesteed, en Connexxion heeft dit gebied niet kunnen behouden. De aanbieding van Arriva werd gunstiger beoordeeld door de opdrachtgever en zodoende blijft Connexxion nog tot 9 december in het gebied rijden waarna Arriva het stokje overneemt. Een ingrijpende gebeurtenis voor de medewerkers van Connexxion en een grote logistieke operatie. Gelukkig zijn alle directe medewerkers van Connexxion in het gebied goed beschermd. De CAO bepaalt dat alle directe medewerkers een-op-een moeten worden overgenomen door de nieuwe vervoerder. Dit is vastgelegd in artikel 40,

De nieuwe vervoerder heeft echter ook een eigen verkeersleiding aangeboden in hun aanbieding. En dat heeft gevolgen voor mij. Arriva heeft voor het nieuwe vervoersgebied graag medewerkers uit het gebied zelf achter de knoppen, en die medewerkers zullen uitgevraagd worden bij de verkeersleiding van Connexxion. Dit laatste is tot op heden nog niet gebeurd, maar lang zal het niet op zich laten wachten. Tot die tijd blijft het nog even wachten in onzekerheid, hoewel de kaarten voor mijn dusdanig liggen dat een overgang naar Arriva zeer waarschijnlijk is.

De nieuwe vervoerder (en bij overgang ook mijn nieuwe werkgever) heeft de keuze gemaakt om de verkeersleiding centraal in het gebied te plaatsen. En dat betekend dat de verkeersleiding in Leiden of in Oegstgeest gehuisvest zal worden. Inderdaad, in mijn eigen stad... En dat betekend dus het einde van de ww-kilometers tussen Leiden en Utrecht... Maar om maar eens een legendarische spreuk van Johan Cruyff te gebruiken: "Elk nadeel heb zijn voordeel." Het voordeel is dat ik weer eens heel andere route's kan gaan rijden, op tijdstippen die iets christelijker zijn. Mogelijk dat de kilometers wel iets minder gaan worden, maar de tijd zal dat leren.

Tot later...

5 opmerkingen:

  1. Toch geen einde ww-verkeer zoals titel zegt....enkel einde lange route(s)...

    Ik gebruik(te) mijn vm op een route van maar 10 km. Maar daarom niet minder nuttig of plezierig hoor.

    Wellicht heb je nu stukken minder reistijd dus meer vrij te besteden tijd. Die je overal voor kunt gebruiken dus ook fietsen als je dat prettig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Robert-Jan,

    Wel even spannend dus.
    Dat het geen 120 km wordt, lijkt mij alleen maar voordelig. Stel dat het maar 7 KM wordt, als je dan weinig zin in fietsen hebt (sic) of met slecht weer (het regent bijna nooit maar het kan wel gemeen koud zijn, stormen of sneeuwen), dan neem je lekker de kortste route, ben je net warmgetrapt mag je al weer uitstappen. Maar is dat te kort (en dat doe ik ook regelmatig met mijn ww-afstand van 8.6 KM) pak dan een leuke route en maak er 30 van of 120 als je wilt.

    cu Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en misschien een iets minder efficiente fiets nemen, om aan je conditie te blijven werken? Open fiets, misschien zels een bukker, of bakfiets?
    Hier is nog een flevobike in de aanbieding....

    BeantwoordenVerwijderen