zondag 9 september 2012

Mijn eigen Battle Mountain

Sinds 16 januari 2011 fiets ik 2, 3, of 4 keer per week van en naar werk tussen Leiden en Utrecht. De enkele afstand bedraagt tussen de 59 en 60 kilometer. Gemiddeld kom ik dus aan het einde van de week met tussen de 240 en 480 kilometer woon-werkverkeer thuis. Naast dat het een heleboel geld scheelt aan treinkaartjes of benzine, is het ook een stuk beter voor mijn conditie (en natuurlijk het milieu). Reed ik het eerste half jaar van 2011 nog op een open ligger en moest ik er hard aan trekken om binnen 2 uur de woon-werkafstand af te leggen, met de Quest gaat dat een heel stuk sneller. Zo was het een doel om binnen anderhalf uur de afstand Leiden-Utrecht af te leggen. 25 juni 2012 was het moment daar dat mijn woon-werkrit voor het eerst onder de anderhalf uur dook.

7 september j.l. fietste ik voor de tweede maal onder de anderhalf uur (1:28:49, gemiddeld 39,6 km/uur) maar vandaag ging het van huis naar werk nog een stuk sneller. De reden daarvoor moet gezocht worden in een iets gewijzigde route. Normaal gesproken volg ik voor een groot deel van de eerste 20 kilometer de weg langs de N11 richting Bodegraven. Maar recent ontdekte ik dat het heel vroeg in de ochtend ook prima te doen is via de (Hoge) Rijndijk. De reden dat deze route alleen heel vroeg in de ochtend te doen is heeft te maken met het feit dat ik gebruik maar van de hoofdrijbaan. En zo vroeg in de ochtend (03:45-04:00 vertrekken uit Leiden) kom ik geen kip tegen op de weg. En het mooie van deze route is dat ik constant de mogelijkheid heb om van het fietspad gebruik te maken indien dat noodzakelijk is. Er zijn overal doorsteekjes om de hoofdrijbaan te verlaten en het fietspad op te duiken als de situatie daarom vraagt.



Vandaag ging het dus weer een stuk sneller. Hoewel het met de benen niet echt soepel ging bleef de kruissnelheid op de mooie lange rechte stukken toch rond de 45 km/uur steken.De winst van deze snellere tijd moet vooral in de eerste 20 kilometer gezocht worden. Deze route kent namelijk veel minder oponthoud in de vorm van haakse bochten en smalle fietspaden of doorsteekjes. Uiteraard zal de (nog steeds) toenemende conditie ook een rol spelen want eenmaal op werk aangekomen bleek de eindtijd te zijn blijven steken op 1:27:05! Dit betekend een gemiddelde snelheid van 40,2 km/uur  over 58,4 kilometer. Deze route is ten opzichte van de andere route (langs de N11) een goede kilometer korter maar wel significant sneller!

Nu blijft nog als doelstelling over: 1:25:00. Dit is een "weddenschap" die een collega met mij heeft afgesproken. De tegenprestatie van hem is nog niet geheel duidelijk maar hem kennende zal het mij goed smaken. Waar ik drie maanden geleden dacht dat 1:25:00 niet meer zou lukken dit jaar, begin ik nu toch langzaam te geloven dat deze tijdslimiet weleens zou kunnen sneuvelen. Nu maar hopen dar de buitentemeratuur nog even van dit niveau blijft, want die koude lucht rijdt zo zwaar...Later meer (of niet...)

4 opmerkingen:

  1. Zo, Robert-Jan, dat is een zeer fraai gemiddelde. Ik heb 36.4 staan. Dat kan zeker nog omhoog. Je route is daarvoor wel bepalend, inderdaad, evenals de conditie van jezelf en de Quest. Op mijn verlanglijst staat een nieuwe carbon Quest, maar de spaarrekening is nog niet voldoende gegroeid. Ik rijd nu een 7 jaar oude 3x20. Op zich prima te doen, maar ik lees met regelmaat dat mensen die zijn overgestapt op een nieuwe 26 inch hun snelheid met sprongen vooruit zien gaan.
    Ach, als je doelen houdt, blijft het leven leuk.
    Benieuwd wanneer je de 1.25 uur haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Casper,

      3x20 heb ik nooit gereden dus daar kan ik niet over meepraten. De keuze voor een 26"-Quest was er wel een op basis van de verhalen dat een 26"-versie beter zou rijden.
      1:25:00 blijft inderdaad een van de doelstellingen. Met mij laatste record is trouwens een ander record gesneuveld, namelijk die van 40 km/uur gemiddeld.
      Of het nog veel sneller kan weer ik niet maar ik heb de VeloTilt van Wim Schermer op zijn website gezien en daar heb ik wel hele " warme gevoelens" voor. Alleen die 54 cm. breed... Als oud-zwemmer vrees is dat dat nog weleens een bottleneck kan zijn. We zien wel.

      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. shit.... ik zat vandaag op precies 40km/u over bijna 26 km. Vond ik al snel....

    gefeliciteerd he, knap werk en blijf genieten!

    klaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Klaas,

      Echt waar, ik geniet nog steeds hoor want ik merk dat de gemiddelde hartslag tijdens deze rit (148 slagen per minuut) slechts enkele slagen boven de vetverbrandingszone ligt. Van extreme uitputting is absoluut geen sprake, er moet immers na het fietsen ook nog gewerkt worden.
      Een van mijn collega's heeft 1:25 als doel voor mij gesteld, dat betekend een gemiddelde snelheid van 41,3 km/uur... Slik!!! dus nog 1,1 km/uur harder dan ik al reed. Maar het blijft genieten!!! ;-)

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen