zondag 2 september 2012

NK Tijdrijden op Texel

Op de eerste zaterdag van de maand september werd het "Open NK Tijdrijden" op Texel verreden. Deelname eraan is een kwestie van op tijd inschrijven, verder dan 200 deelnemers wordt er niet gegaan. Voor mij betekende deelname aan deze wedstrijd een nieuwe poging om te ontdekken hoe hard ik kan rijden. De eerste poging daartoe eindigde jammerlijk in een opgave door materiaalpech. Hard rijden van huis naar werk en vice versa kan natuurlijk altijd, maar medeweggebruikers, verkeerslichten, drempels en de wetenschap dat er ook nog gewerkt moet worden zorgen altijd voor een "telleurstellend resultaat". Deelname aan het NK Tijdrijden was voor mij dan ook niet bedoeld als onderlinge krachtmeting (hoewel ik het achteraf toch niet kon laten om een vergelijking te maken.)

Ruim een uur voor de start arriveerde ik in het parc-ferme. Daar waren inmiddels de nodige velomobielen te vinden.Wim Schermer was zijn Quest aan het prepareren met wielstroomlijnen, een staartstroomlijn en natuurlijk de inmiddels bekende racekap. Verder waren er ook de nodige supporters die later bij het keerpunt de velomobielen zouden omzetten op het keerpunt. Kees van Hattem, Rob Kaag, Jan Geel, de voor mij onbekende (rood-witte) Quest-rijder en Andre " Alleweder 6" , bedankt! Niet veel later kwam Cees Roozendaal ook aanrijden, en ook hij begon driftig met het prepareren van de Quest. Iedereen hield er zo zijn eigen voorbereiding op na. Nog wat later kwam Ymte Sybrandy even zijn neus laten zien in het parc-ferme, en ook Geert van der Steeg (Texelaar) voegde zich aan de groep toe. Marloes Dries was de enige vrouwelijke velonaut en zij maakte de groep compleet. Grappig om te zien dat de velonauten elkaar allemaal opzoeken.

Een aantal minuten voordat ik moest starten reed ik naar de startlijn. Nog even een klein praatje gemaakt met Cor Zwaag die de 28,8 kilometer op de roeifiets ging afleggen. Omdat nummer 4 van de startlijst niet aanwezig was, schoof ik een plekje op naar voren en werd zo de vierde starter. Wat direct opviel bij de start is dat een lege Quest best aardig van z'n plek wil! Normaal gesproken rij ik altijd met de nodige proviand en schone kleren richting werk, maar dit keer had ik slechts een reservebandje en een pomp bij me. Omdat de eerste 14 kilometer richting het keerpunt bij de Cocksdorp met wind mee gereden werd lag de snelheid ruim boven de 53 km/uur, met uitschieters naar 60 km/uur. Het duurde niet lang voordat ik Cor Zwaag op zijn roeifiets voorbij reed, en Joram Tromp kon ik ook niet veel later passeren. Marloes Dries reed daar weer voor en ook haar kon ik probleemloos voorbij. Intussen was ik al ingehaald door Jeroen Koeleman die met zijn tweewielige " velomobiel" erg hard voorbij kwam. Vlak voor het keerpunt kwam Ymte Sybrandy mij voorbij met een substantieel snelheidsverschil.

Foto: Benno Dros
Op het keerpunt stond Kees van Hattem klaar om mij om te zetten. De situatie daar ter plekke is dermate smal dat Quest's welke zijn uitgevoerd met F-lite's daar niet in een keer rond kunnen gaan. Kees had van tevoren instructies gegeven maar die had ik blijkbaar verkeerd geinterpreteerd. Evengoed kon Kees mij goed omzetten waarbij ik hoop dat hij zijn rug niet teveel geblesseerd heeft. De terugreis naar Oudenschild kon aangevangen worden. In de verte zag ik Wim Schermer en Cees Roozendaal al aankomen, maar het duurde toch nog een poos alvorens ik ze daarwerkelijk in mijn spiegel zag. De tussenafstand leek lange tijd gelijk te blijven maar uiteindelijk voelde ik hun hete adem in mijn nek. Ik kon nog heel even een beetje bijblijven maar moest uiteindelijk toch lossen. De finishlijn kwam inmiddels in zicht en de laatste kilometers gingen meer op karakter dan op macht. De vlotte rit naar de Cocksdorp en de rit terug tegen de wind in hadden hun tol geeist. Ik kwam over de finishlijn met een gemiddelde snelheid van 50,5 km/uur op de teller. Later zou de organisatie een officiele tijd van 0:33:29 noteren, hetgeen een gemiddelde snelheid van 51,07 betekend. En daar voel ik mij een tevreden mens mee. Ik wilde een gemiddelde snelheid noteren van tussen de 48 en de 50 km/uur, dus als de organisatie daar 51,07 van wil maken ben ik daar zeer blij mee. Het verschil tussen mijn eigen meting en die van hen zal waarschijnlijk liggen aan de ingestelde bandomtrek of andere afwijkingen.

Ik denk dat ik de smaak wel te pakken heb en verheug mij nu al op de volgende race, L-E-L 2012, eens zien wat daar mogelijk is.

001002003004005006
007008009010011012
013014015016017018
019020021022023024

3 opmerkingen:

  1. Hoi Robert-Jan
    die rood witte quest is van George Krug

    groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een diepe buiging van mijn kant. Ik ben al tevreden als ik even de 50 aantik.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen