woensdag 31 oktober 2012

Afsluiting oktober 2012

Oktober 2012 gaat de boeken in als een goede Quest-maand. 1.415 kilometer verdeeld over 12 dagen Quest-werkverkeer. De dagen worden steeds korter, de levensduur van de accu ook. Met de Inoled Extreme gedurende alle kilometers aan betekend niet meer kunnen claxoneren bij thuiskomst. De 9 Watt claxon vraagt dan teveel vermogen, de accu kan het simpelweg niet meer leveren. De verlichting is dan nog wel in orde en zorgt voor een nog immer imponerende lichtstraal. 

De dagen worden niet alleen korter, de temperaturen zakken ook steeds verder, zelfs tot tegen het vriespunt wanneer ik midden in de nacht de rit huiswaarts vanuit Utrecht maak. Mijn Polar CS400 geeft dan als gemiddelde temperatuur in de Quest 8 graden aan terwijl het minimum (ook in de Quest) zelfs zakt tot 4 graden. Dit zorgt ervoor dat ik gevoelsmatig minder hoef te drinken maar bij thuiskomst (of bij aankomst op werk) ontstaat er toch een niet te onderdrukken dorstprikkel. De snelheid heeft ook te lijden onder de lagere temperaturen. Overdag in het zonnetje is een kruissnelheid van 40+ kilometer per uur wel te halen maar in het donker na een late dienst of op weg voor een vroege dienst is dit alleen haalbaar bij wind mee. 

Momenteel staat mijn Quest nog op slicks (Vredestein HPV's voor en Schwalbe Kojak achter) maar een 55 mm. brede Schwalbe Big Apple en twee Schwalbe Marathon Tour's zijn onderweg voor het winterklaar maken van Q284. Er zijn inmiddels situaties geweest waarin de slicks duidelijk aangeven dat het bij deze temperatuur en wegconditie eigenlijk onverantwoord is om nog " glad te rijden". Winterklaar zal ongetwijfeld ook weer betekenen dat er nog meer aan snelheid ingeboet zal moeten worden *slik*! Aan de andere kant betekend 's-winters doorfietsen dan het voorjaar niet met een achterstand ingereden hoeft te worden. Aan de andere kant is een paar weken rust voor mijn benen waarschijnlijk geen straf.

De teller voor 2012 staat nu op 10.713 kilometer, ruim boven de door mij gewenste 1.000 kilometer per maand. Aks deze lijn zich doorzet zou ik 2012 kunnen afsluiten met bijna 13.000 kilometer. Misschien dan een ritje "uit-en-thuis-OBT2012" de teller net naar de andere kant van 13.000 kan laten doorslaan. 

15 november 2012 wordt trouwens ook een bijzondere dag, dan wordt Q284 4 jaar! Een memorabele dag? Geen idee... Die dag ben ik roostervrij van werk, misschien jaag ik Q284 dan wel over 's-lands wegen voor een verjaardagsritje ;-)

Keep you posted......

1 opmerking:

  1. wauw man , 1415 kilometer ?
    Is er nog leven naast de fiets dan ?

    BeantwoordenVerwijderen