zondag 28 oktober 2012

Laat de boeren OP het land blijven!

Oktober 2012 loopt bijna ten einde en het lijkt erop alsof de boeren dan het land voor de laatste keer bewerken. Of dit ook echt zo is weet ik natuurlijk niet, ik ben immers geen boer, misschien kan iemand die voor mij ophelderen. In ieder geval, vorig weekend had ik mijn Quest weer eens verwend met een flinke plens water met wasmiddel en een zachte spons. Zondag 21 oktober leek er geen vuiltje aan de lucht, maar maandag 22 oktober was van een heel ander kaliber. 's-Ochtends vroeg was er geen vuiltje aan de lucht, ik reed door de binnenstad van Leiden richting de Hoge Rijndijk om weer eens lekker onvervalst over de hoofdrijbaan richting Alphen aan den Rijn te glijden. Man man man, dat de temperaturen dalen is goed te merken, de echte snelheid is er flink uit. Een kruissnelheid van 40 km/uur is maar net haalbaar. Ook de mist speelt me parten maar het is allemaal nog best te doen. Mijn bril heb ik al wel moeten afgooien want door de mist is mijn bril volledig beslagen, zelfs het Schermer-schermpjes brengt daar geen verandering in. Over de rest van de rit kan ik kort zijn, deze is niet veel anders dan de andere vroege ritten naar Utrecht, op de mist na.

De middagrit was een stuk aangenamer. Een iets hogere temperatuur en de mist was verdwenen. Ook voor deze rit gold eigenlijk dat er geen (weinig) verschil was met de andere ritten Utrecht-Leiden.... Tot Spookverlaat.... In de verte zag ik de trekkers al over het land rijden, maar wat ze daar deden was mij niet bekend. Tot ik over het bruggetje ging en de Galgweg opreed. Daar was het glibberen en glijden door de modder die de trekkers achterlieten bij het verlaten van het land. De achterkant van mijn Quest brak enkele malen licht uit en de voorwielen met Vredestein HPV's hadden merkbaar moeite met het vinden van het rechte spoor. Aan het einde van de Galgweg, tegen de Gemeneweg aan (nee, die straatnamen heb ik echt niet verzonnen) stonden collega-boeren klaar met watersproeiers en modderschuivers maar voor mij is dat te laat. De onderkant en zijkant van de Quest zat onder de modder, ook het achterwiel ziet meer bruin dan zwart... Alle moeite van het schoonmaken voor niets.... De rest van de week ben ik nog 2 keer naar Utrecht gefietst en dus nog 4 keer de Galgweg moeten fietsen en de Quest heeft daardoor nog meer modder mogen happen.

Vandaag was een mooie dag om eens wat onderhoud aan de Quest te plegen. De ketting reinigen stond al lange rijd op mijn "verlanglijstje". Na het verwijderen van het afdekkapje, de steekas, het achterwiel en de cassette kon de ketting eindelijk uit de Quest getrokken worden. Een lekker badje wasbenzine zorgt er dan voor dat alle vettigheid en smerigheid mooi kan losweken van de ketting zodat deze weer glimmend uit z'n badje komt. Ook de cassette (kwam erachter dat de sluitring niet helemaal meer goed vast zat) heeft een grondige reinigingsbeurt gekregen. Met het achterwiel uit het achterste van de Quest kon deze ook goed schoongemaakt worden waardoor het ook goed mogelijk was om de band (sinds kort weer Schwalbe Kojak 50-559) te inspecteren op inrijdingen. Ik had namelijk afgelopen week meerdere keren het gevoel dat ik door glas was gereden dus een korte inspectie was geen overbodige luxe. En ja hoor, bingo, weer een potentiële lekke band voorkomen!

Na alle montage kon de ketting weer even goed gesmeerd worden en heb ik ook gelijk de binnen- en de buitenkant een lekker sopje gegeven. Fietst toch een stuk lekkerder. Komende week 4 vroege diensten en komend weekend weer laat. Potentieel zijn het 4 fietsdagen, maar waarschijnlijk blijft het bij 3 dit keer.

To be continued!

6 opmerkingen:

  1. Zo rond Halloween zou ik me op Spookverlaat effe niet laten zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed te begrijpen dat je poetszucht zo wreed teniet gedaan is. Maar vergeet niet dat deze boeren wel zorgen dat er eten voor jou op tafel staat als je terug komt van je fietstocht.
    Het is nu oogsttijd, mais, aardappels wat er al zo groeit op het land in jou streek. Met die blubbergrond bij jou in de buurt werkt ook niet mee. (ik zit op zand)
    De (te) zware machines hebben het druk en haast. Iedereen doet een beroep op de loonwerkers en wil eerst voor de regen en winter valt. Ze draaien soms 24/7 door om aan de vraag te voldoen. Dat daarmee wat blubber de weg op gaat hebben ze (helaas) geen oog voor.
    De wet schrijft volgens mij voor dat de eigenaar van het land er voor dient te zorgen dat er geen gevaarlijk situaties hierdoor kunnen ontstaan en is verantwoordelijk daarvoor. Ook dient hij hij het op te ruimen. Wanneer en tot op welke hoogte is niet duidelijk.
    Elke dag? Na de oogst? Elke dag? Een keer? Wegscheppen, vegen afspuiten?
    In de Flevopolders staan simpelweg borden, Oogsttijd, modder op de weg, pas op!
    Daarmee volgen ze gemeentelijk ontduiking van verantwoordelijkheid. Je was gewaarschuwd, dus eigenschuld als je uitglijd.
    Gewoon slikken dus. Het is maar tijdelijk.

    Ook wil ik je waarschuwen voor een andere uitglijder.
    Je ketting in een wasbenzinebadje lijkt vertroeteling, maar je drang naar glim-glim doet ook de smerende werking van het vet tussen de schakeles en rollen te niet. Dat kan vast niet je bedoeling zijn.
    Het vet kan alleen tijdens het samenstellen van de ketting bij de fabrikant erin gebracht worden.
    Gewoon afnemen van de ketting met een doek en licht insmeren met dunnen olie om roesten te voorkomen is voldoende. Zelf kan je de ketting onmogelijk smeren. Ook niet in een badje vet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over die ketting, dat is niet helemaal correct zoals Brandweer meld. Er zijn platte blikken in de handel, zoiets als een blik plamuur maar dan wat groter, en die bevatten een kwak gestold kettingvet. Dat moet je op het gasfornuis oid verwarmen zodat het vet dun vloeibaar wordt en dan de ketting erin dompelen en een tijdtje laten liggen. Blijven verwarmen, dan gas uit, eruit halen, erboven laten uitdruipen en voila er zit weer vet 'in' de ketting. zie http://www.mx4mx.nl/a-15358311/ketting/chain-wax. Kost wel wat maar blijft lang bruikbaar.
    groetjes
    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correct Cor. Men wil natuurlijk ook graag verkopen. Die blikken ken ik ook uit mijn motortijd. 'Uitkoken' of te wel vet oplossen, uitlekken en in dat verwarmde blik vet in laten trekken deed ik toen ook.
      Of dat nuttig of wenselijk is bij de huidige generatie fiets en motorkettingen heb ik sterk mijn vraagtekens. De motoren zijn behoorlijk in vermogen gestegen en hebben nu bijna zonder uitzondering O-ringkettingen. Die gaan vrij lang mee. In de fabriek is het vet al aangebracht in de bussen en zit opgesloten van de buitenwereld middels 2 kunststof O-ringen.
      Bij fietsketting is dat ook mogelijk, maar meestal word gekozen voor nauwe passing (met gleuven!), hoogwaardig slijtvast schalmen en poreuze, vet opnemende bussen. Soms een slijtvaste buitenbus en poreuze binnenbus met smeermiddel.
      De tijd van ketting uitkoken met vet ligt achter ons.

      Wat wel mogelijk is een wax aanbrengen in zachte vorm die daarna uithard.
      Veelal toegepast op MTB fietsenkettingen. Die wax heeft nauwelijks smerende werking maar heeft wel een duurzaam water en vuil afstotende functie.
      MTB fietsen worden geregeld direct na gebruik ontdaan van modder en vuil. Vaak met een hoge druk reiniger. Een hardnekkige corrosie bescherming is dan wel fijn.
      Enige jaren geleden heeft Quemo daar uitgebreid mee geëxperimenteerd. Ik meen op zijn Alleweder met gedeeltelijk open ketting. Hij was niet erg enthousiast. De wax trok eerder vuil aan dan dat het af stoot. Het is dus echt de bedoeling dat je de smurrie regelmatig afspuit. Dat is wat omslachtig dagelijks bij een velomobiel. De fiets komt er helemaal onder te zitten.
      Overigens bleek het spul behoorlijk plakkerig. Dan was goed te merken met fietsen in negatieve zin dus. Enorme wrijvingsweerstand en dus vertragend. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een smeermiddel lijkt mij.

      Van mij mag iedereen op de ketting smeren wat hij wil. Maar ik zou daar voorzichtig mee zijn. Uitproberen en eigenbeleving is natuurlijk nog steeds het beste leertraject.

      Verwijderen
  4. Ow er is ook een goedkopere uitvoering : http://www.mxshop4you.nl/olie-smeermiddelen/vetten/denicol-ketting-uitkookvet.php en wordt uitgebreid bediscussieerd op http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=55688

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Cor, een meer bekende is misschien wel deze:

    http://www.putoline.com/nl/producten/catalogus/segp_maint/pchmp/559/onderhoudsproducten/ketting-onderhoud/chain-wax/tab-omschrijving/

    BeantwoordenVerwijderen