vrijdag 5 oktober 2012

Vredestein HPV, eerste indruk

Hoewel ik een Schwalbe-liefhebber ben kan ik mij geen fijnere band voorstellen dan de Vredestein F-lite. Een heerlijk soepel lopende, vlot accelererende ballonband die in de eerste 70% van zijn levensloop ook nog relatief lekbestendig is. Ook qua veercomfort denk ik dat er weinig banden op 5 bar kunnen tippen aan deze band. Maar die prijs... Bijna € 30,= per band is een hoop geld als je rekent op een levensduur van nog geen 3.500 kilometer. Omgerekend bijna een cent per kilometer, en dus in mijn geval € 2,40 per gefietste werkdag, voor alleen de voorbanden! De achterband (Schwalbe Super Moto) gaat ongeveer 6.000 kilometer mee en kost een goede € 40,=. Dus de afschrijving (want dat is het natuurlijk) van mijn achterband is per gefietste werkdag ongeveer € 0,80. Dus al dat rollende rubber kost mij per gefietste werkdag € 3,20.

Waarom nu al dat gereken? Wel, ik kwam bij Tempelman een aanbieding tegen van 10 Vredestein HPV's voor € 29,95. 10 BANDEN VOOR NOG GEEN € 30,00 (inclusief verzendkosten € 37,=). En als die banden nu evenlang mee zouden gaan als de Vredestein F-lite's dan zou dat een enorme kostenreductie betekenen. Niet dat ik op zwart zaad zit, maar meer om de sport. En het verschil tussen 10 F-lite's en 10 HPV's is ineens € 270,= geworden, en dat is toch een mooi begin voor een racekap!

Nu was ik enigszins sceptisch over hoeveel band ik zou krijgen voor € 3,70 per stuk. Daarom, toen het pak aan de voordeur werd afgeleverd, heb ik gelijk een tweetal banden onder Q284 gelegd. Uiteraard moesten er andere binnenbanden in. De voorheen gemonteerde F-lite's zijn in mijn geval uitgerust met Schwalbe AV 7D binnenbanden (lekkere dikke BMX-binnenbanden die achteraf gezien net zo snel lek gaan...) zijn te breed voor de smallere HPV's. Smallere HPV's?? Ja, want ondanks dat het label spreekt over 50-406 zijn de banden op 6 bar nauwelijks breder dan 40mm. Het omleggen gaat wat moeilijker omdat het geen vouwbanden zijn, dus er moet iets meer kracht op de hieldraad gezet worden, maar zonder "glijmiddel" is het prima te doen. De HPV's centreren eenvoudig op de brede KHE Big-V's. Wel wordt onmiddelijk duidelijk dat deze band een geringere wanghoogte heeft, en dus een kleinere rolomtrek. Meten is weten, dus drie gehele omwentelingen, en 4,54 meter verder is duidelijk dat de tellers (ja ik heb er twee in de Quest) ingesteld moeten worden op 151 cm. Laten op werk corrigeer ik dat naar 152 cm. zodat de gereden afstand dichter in de buurt licht van wat doorgaans mijn gemiddelde afstand woon-werkverkeer is. Tot zover het technische gedeelte, nu het "gevoel".


  • De eerste meters voelen al direct zwaarder aan, en de rest van de eerste 120 km. bevestigen dat uitaccelereren merkbaar zwaarder gaat ten opzichte van de F-lite. Het is niet veel, maar wel voelbaar. 
  • De kruissnelheid lijkt 1 a 2 kilometer per uur lager te liggen. Hoewel dit natuurlijk moeilijk meetbaar is buiten op de openbare weg met wisselende omstandigheden. Het is meer een gevoelskwestie. Waar ik normaal 45 km/uur rijdt, rij ik nu 43 km/uur. Mijn Polar hartslagmeter geeft dan ongeveer dezelfde hartslag aan als gebruikelijk. Ook hier dus een kleine winst voor de F-lite.
  • Er is ook duidelijk meer afrolgeluid, de band is stugger en lijkt harder op het wegdek "te slaan" maar echt hinderlijk wordt het niet. Wat mij betreft een gelijke stand met de F-lite, maar meer omdat het afrolgeluid niet hinderlijk is.
  • De stuggere, lagere banden geven ook meer trillingen door aan de Quest, maar ook dat wordt niet hinderlijk. Wat wel een stuk duidelijker is, is de communicatie met de voorwielen. Het is veel duidelijker wat de wielen willen. Glijden, stuiteren, langsrichels, alles is duidelijker voelbaar. Overduidelijk winst voor de HPV.
  • Binnen de kortst mogelijke keren geven de HPV's een enorme hoeveelheid vertrouwen in de bochten. Hoewel de lagere snelheid daar in eerste instantie debet aan lijkt, blijkt later dat ook op hogere snelheden de stabiliteit en de grip in de bochten beter dan de F-lite. Waarschijnlijk komt dat door de lagere wangen en het stuggere loopvlak. Ook hier vind ik dit winst voor de HPV
  • Over de duurzaamheid en de lekbestendigheid kan ik na 120 kilometer nog niets zeggen, daar zal ik op een later tijdstip nog eens over moeten schrijven. (Note to myself: HPV's vanaf 24.660 km.)

Al met al ben ik zeker niet ontevreden met de HPV's, maar dat komt misschien ook omdat ik geen hooggespannen verwachtingen had, ik wilde meer ervaren hoe deze banden zouden "bollen". De tijd zal leren of de HPV's een blijvertje zijn, of dat ik eerst nog 4 setjes HPV's moet verslijten alvorens weer over te stappen op iets anders. Voorlopig liggen de net ingereden F-lite's kant-en-klaar achterin de Quest, en bij deelname aan een wedstrijd zullen deze zeer zeker gemonteerd worden. De eerste indruk van de HPV's is dat het waarschijnlijk een schitterende "trainingsband" gaat worden, die door de aanbieding van Tempelman ook kostentechnisch een zeer verantwoorde keuze lijkt.

Later mee!!!

7 opmerkingen:

  1. Valt mij mee dat ze nog verkocht worden?! Een jaar of 5 geleden heb ik deze ook onder mijn quest gehad. (was blij dat ik er andere om kon leggen) Deze banden zijn niet duur maar dat is waarschijnlijk ook het enige voordeel. Als je geen hoge verwachtingen hebt in slijtage, gewicht, snelheid en wat meer met lekken (in de kou en regen)aan de kant wil staan..... zijn het prima banden voor dat geld. :) groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens is het ook best mogelijk om meer kilometers uit je F-Lites te halen. Ik heb net vorige week na 10.300 km (sinds 12/2011) de F-Lites vervangen voor Marathons ivm het najaar. De laatste 2000 km niet lek gereden ook, wel is het loopvlak nu echt heel dun en zullen ze niet meer gebruikt worden, maar helemaal op waren ze niet.

    Hoe ik dat doe? Vrij rustig door de bochten en hard op de lange rechte stukken. Verder pas ik een beetje 'het nieuwe rijden' toe: ik wil niet teveel energie verbruiken als ik fiets, dus ik laat de fiets lang uitrollen voor een voorzien stop of afrem moment. Verder ben ik vrij licht, 70 kg, ik neem aan dat dat nog invloed heeft?

    Overigens zijn mijn ervaringen dat F-Lites nieuw in de winter ook rustig lek gaan, vandaar dat ik dit jaar de Marathons probeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De opgegeven kilometers voor de F-Lite en Swalbe Super Moto zijn mijn inziens bijzonder laag, zeker als je ziet dat ik 10.000 met een F-lite rijdt en nu al 16.000 met de Super Moto.
    Ik heb een hekel aan remmen, dus regelmatig op 2 wielen en bij regen drift ik door de bochten. Ik zou de sporing maar eens goed bekijken, want in principe moet je veel langer met deze banden kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mee eens, rij ook stevig door en skelter regelmatig op twee wielen; heb er nu rond de 8700 km lekvrij mee gereden er komen nu wel merkbaar platte loopvlakken te verschijnen meaar ze moeten nog even de maand uitzingen ivm. de "winterbanden"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Robert, ik rij met Kojaks zomer en winter, de voorbanden gaan bij mij max 4000 km mee en zijn Dan echt op. Mijn 1e achterband ging 12000 km mee, de 2e was echter na 6000 km aan zijn eind.
    Heb 2 dagen op PM gereden, maar daar kwam ik niet mee vooruit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. PM's komen er bij mij niet meer op. Ik ben zuinig op mijn kiesvullingen....
    Ook prutsen in de kou met die stugge dingen langs de weg heb ik een broertje dood.

    De HPV heb ik mij nooit toe kunnen zetten. De prijs is erg verleidelijk. Zeker nu weinig mensen ze meer gebruiken zijn ze in de containeraanbieding. Vreemd eigenlijk, want echt slechte geluiden hoor je er niet over.
    Wegligging is behoorlijk omdat hij als velomobielband in de markt is gebracht. Zijdelingse krachten moet hij aankunnen. Juiste sporing is elke band gevoelig voor, maar deze band is wel erg dun en daardoor navenant snel doorgesleten als het er op aan komt.
    De maat van 50 mm is dus een drukfout. Het zijn 40 mm banden. 5 of 6 bar dat is nog een discussiepunt. Lees meer comfort of sneller (maar dan ook gripverlies.)
    Ik denk dat je als veelrijder geen buil aan kan vallen.

    De F-lites zijn natuurlijk wel super comfortabel en snel. Na deze band is elke band keihard....;-)
    Mijn F-lites gaan zo'n kleine 5000 km mee, alleen is het loopvlak nog wel goed, maar de wangen niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. PS. Zet je bevindingen eens op http://www.ligfiets.net/product/accessory/333/vredestein-hpv-40-406.html Misschien gaan meer mensen ze weer kopen. (en vergeet de updates er niet bij te zetten later)

    BeantwoordenVerwijderen