woensdag 24 oktober 2012

Waarom we een helm zouden moeten dragen... TEDx 2010

Naar aanleiding van een post van Harry Lieben op Facebook kwam dit fragment van Mikael Colville weer onder mijn aandacht. Mikael Colville spreekt in 2010 in Kopenhagen over de zin en onzin van het dragen van een fietshelm. Eye-opener? Als alles wat Mikael zegt waar is dan kan de fietshelm de prullenbak in! Of blijven we toch een helm dragen, al is het alleen maar om een een paar lampen op te kunnen monteren... Wat vinden jullie?

7 opmerkingen:

  1. Een inspirerend verhaal waar ik iets anders uit haal dan "draag maar geen helm".
    Hoewel ik aan Amerikanen niet kon uitleggen (snap het zelf ook eigenlijk niet) waarom ik op grote, verre reizen, wel een helm draag en op gewoon stadsverkeer nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb geen zin om klittenband op mijn hoofd te plakken om mijn helmlamp op te bevestigen. Dragen dus, zo een helm! Voor mij vooral tijdens woon-werk verkeer. Recreatieve tochten doe ik zonder. Woon-werk is vaak in het donker en in drukker verkeer dan recreatieve tochten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens Herman gewoon op dat ding, als we gaan touren blijft ie lekker thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreemd, tijdens toertochten kom je doorgaans niet-alledaagse situaties tegen omdat je op wegen rijdt die je bij woon-werkverkeer niet rijdt. Dit nog eens op andere tijden, en met ander type verkeersdeelnemers (denk aan zondagsrijders en recreatieve fietsers). Dan zou je toch net zo goed een helm moeten dragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij toertochten liggen de snelheden veel lager, zijn meestal overdag en in de zomer, verder speelt de grootte van de groep een rol, meer afstand tot je voorrijder etc. geen tijdsdruk etc. ik ben veel relaxter met een toertje dan het ritje van 06.30-07.30 met allemaal file-ontwijkende agressieve automobilisten om mij heen, die toeteren, met grootlicht seinen en afsnijden omdat ik op een weg rij waar ik vlgs, het RVV 1990 gewoon mag rijden met de Quest, het fietspad, (1.20 breed) is hier onbespreekbaar voor mij.

      Verwijderen
    2. Ervaring dat er juist met toertochten vaak (kleine) schade gereden wordt. Vooral met velomobielen zijn er geregeld kop-staart aanvaringen. Ook de beruchte paaltjes zijn dan nog meer onzichtbaar door voorgangers. Juist met toertochten wordt geen afstand gehouden. Naast elkaar fietsen om te kletsen en snel afgeleid zijn door elkaars aanwezigheid. Veel rijders merken maar weinig op van hun omgeving doordat je zo geconcentreerd op elkaar moet letten. Zijwegen, op/inritten en zelfs rotondes en kruisingen zonder voorrang worden soms volledig genegeerd om de aansluiting maar niet te missen.

      Verwijderen
  5. Ik vind dat iedereen zelf maar moet uitmaken of hij/zij een helm moet of wil dragen. Je kan dat beste zelf inschatten wanneer het zinvol is en waarom en wanneer.
    Om te stellen dat rijden met een helm veilig(er) is vind ik onzin en een gevaarlijke stelling.
    Omdat de overheid en regelgeving het oplegt is ook geen goede motivatie.

    Bij een hoge fiets misschien logisch maar een ligfiets is een heel ander voertuig dat zich anders gedraagt tijdens een ongeval. Als het al bewezen is dat een helm schade kan verminderen of voorkomen in zo'n geval.

    Toch ben ik (meestal) een helmdrager. Omdat het soms lekker warm zit, of dat je er iets op kan monteren, of het houdt de zon uit mijn ogen, of zijn schroeiende hitte van mijn kale kop, voorkomt inregenen in de schuimkap, of beschermd mij tegen vallende eikels en blaadjes of takjes. Kortom redenen genoeg.
    Maar zelden of nooit tegen omrollen of aanrijdingen. (knok on wood)

    Ik ben meer voorstander van het dragen van elleboog bescherming bij open ligfiets. Zelf draag ik ook altijd een Keflar valbroek en handschoenen. Zeg nu zelf, hoe vaak ben je met je hoofd ergens tegen aan gevallen en hoe vaak lag je op je gat op de grond, met schade aan je armen?
    We moeten ons eerder beschermen tegen betuttelende regeltjes van de overheid. Die richte veel vaker schade aan.

    BeantwoordenVerwijderen