dinsdag 20 november 2012

Nachtdiensten

Afgelopen weekend was ik aan de beurt voor het draaien van nachtdiensten op het Regiecentrum Openbaar Vervoer Connexxion te Utrecht. Deze nachtdiensten beginnen 's-avonds om 22:15 en duren tot de volgende ochtend 05:30, van vrijdag tot en met maandag. Zoals jullie weten draai ik mijn hand niet om voor vroege diensten of late diensten met de fiets maar nachtdiensten is toch iets anders. Immers, na een volle nacht niet geslapen te hebben is het pittig om om 05:45 in de Quest te kruipen om nog 60 kilometer naar huis te fietsen. Toch waren de weergoden mij gunstig gezind om in ieder geval 2 keer heen en weer naar Utrecht te gaan met de fiets. Vrijdagavond heen, zaterdagochtend terug, zondagavond heen en maandagochtend weer terug. De overige ritten heb ik met de auto volbracht. 

Over de diensten zelf kan ik niet zoveel zeggen, of anders gezegd, dat vind ik niet interessant om te melden. Het fietsen daarentegen is een ander verhaal. Normaal gesproken fiets ik 's-ochtends vroeg tussen 3:00 uur en 06:30 uur of overdag als ik een late dienst heb. 's-Avonds om 20:00 uur in de Quest kruipen voor een ritje naar Utrecht voelt raar aan. Elk tijdstip heeft zo z'n eigen fietsende weggebruikers. 's-Ochtendsvroeg zijn het voornamelijk forensen, overdag zijn het veelal jongeren/scholieren maar 's-avonds is het een mix van van alles en nog wat. Jongeren op weg naar de stad voor een avondje uit, late forensen (te herkennen aan goede verlichting en 1 of 2 tassen aan de bagagedrager, verder sportief gekleed), sporters onderweg naar de sportclub of op weg terug naar huis. Verder valt mij op dat er 's-avonds door automobilisten meer doorgereden wordt. De snelheden liggen hoger, vooral op verbindingswegen tussen de dorpen in. Geldt er ter plaatse een maximum snelheid van 60 km/uur dan rijden de automobilisten voor mijn gevoel zeker 20 km/uur harder. 's-Ochtendsvroeg en overdag lijken de meeste weggebruikers zich beter aan de snelheid te houden. 

Het voordeel van 's-avonds laat rijden is dat ik ook wat meer tijd heb om wat foto's te maken. Een kwestie van 10 minuutjes eerder weg van huis geeft genoeg ruimte daarvoor. Schreef ik twee weken geleden nog over de onverlichte obstakels die ik tegenkom op mijn route, zo blijkt nu dat deze obstakels door de gemeente Utrecht zijn aangepakt en weer keurig zichtbaar zijn. De volgende plaatjes spreken voor zich.

Linker rijbaanscheiding keurig voorzien van rood-witte retro-reflecterende markering
Nee, ik rook niet, ik damp alleen. Buiten rond het vriespunt, in de Quest warm en vochtig.
In de verte, een keurig opgetrokken paaltje om de middengeleider op het fietspad aan te geven.
De laatst gefietste rit (maandagochtend van Utrecht naar Leiden) was een koude. Nu valt dat in de Quest nog best mee. Mijn voetengaten zijn gewoon open maar ik draag wel dikke neopreen overschoenen. Verder 4 laagjes kleding, een lekkere muts en handschoenen en tenslotte de schuimkap op de Quest. Door de kou en de mist werd al vrij snel duidelijk dat mijn bril het niet lang schoon ging houden. Na 5 kilometer heb ik 'm dan ook afgedaan want aan de binnenzijde van de glazen zat al meer vocht dan op de buitenkant van de mist. De resterende 54 kilometer moesten dus zonder bril. Geen groot probleem want mijn Schermer-scherm van het dikkere type Lexan is al een slagje groter dan het standaard scherm dus ik zit goed beschermd. Maar op het moment dat deze ook aan de binnenzijde begint te beslaan wordt het toch tijd om iets hoger in de Quest te gaan zitten. Ik ben een lange rijder en kan prima over het scherm kijken maar 54 kilometer lang geeft toch wat klachten aan mijn nek. Toch maar eens experimenteren met een deflector

Na het draaien van nachtdiensten volgt altijd een periode van 48 uur dienstonderbreking, en ik zit voor mijn vrije weekend. Dat betekend dat ik alleen donderdag en vrijdag nog over hou om te fietsen. Twee dagen achter elkaar fietsen is iets wat ik tot een half jaar geleden nog niet wilde doen, maar inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Regelmatig drinken en eten onderweg en op werk gelijk eiwitten voor spieropbouw aanvullen doet wonderen. Twee dagen achter elkaar fietsen is daardoor mogelijk geworden. Verder ben ik bezig met wat nieuwe verlichtingsplannetjes, daarover later meer.


4 opmerkingen:

  1. Respect!! Fietsen in de nachtdienst trek ik echt niet, ook al is het maar 37 km voor mij.
    Naar het werk toe zou nog gaan, maar terug naar huis red ik niet, ik ben helemaal kapot na een nachtdienst, komt wellicht door veel te weinig slaap.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. petje af, leuk geschreven hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de derde foto zie je het fietspad van links komen. Daar reed ik gisteravond. Nog eens even gekeken. De geleider, waar ik eerder op vastliep loopt langzamerhand op van laag naar hoger. Gisteren in ieder geval geen paaltje erop met reflector. Maar wat mij betreft mag deze geleider zo bij het oud vuil. Is alleen maar lastig en leidt niet tot meer fietsveiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar gaat mijn goede hoop... Ik zal straks weer eens kijken want ik heb mag weer voor een late dienst naar 030

      Verwijderen