woensdag 14 november 2012

Rhijnoordviaduct weer normaal begaanbaar / Schwalbe Marathon Plus


Al geruime tijd was het Rhijnoordviaduct de grootste bottle-neck van mijn woon-werkroute. Aan het einde van de Rijksstraatweg in Leidse Rijn duikt het fietspad onder de A2 om aan de andere kant op de Groenewoudsedijk langs het Amsterdam Rijnkanaal uit te komen. In verband met werkzaamheden aan het bovenliggende wegennet werd ook de ondergrond geheel afgegraven, opnieuw onderheid en uiteindelijk dus weer voorzien van een nieuwe laag asfalt. Hiermee werd de verbinding tussen de westkant en de oostkant van de A2 weer met elkaar verbonden.

Ten tijde van de werkzaamheden had de wegenbouwer een mooie lus aangelegd (foto 2, links op de foto) om het fietsverkeer richting Utrecht toch een gelegenheid te geven om redelijk snel Utrecht te bereiken. Deze lus van ongeveer 3 keer 30 meter met 4 onoverzichtelijke haakse bochten zorgde voor de nodige oponthoud. In tijd uitgedrukt scheelde het misschien maar een minuut (er moet immers ook meerdere keren vanuit stilstand opgetrokken worden) maar het kostte de nodige energie, zowel lichamelijk alsook geestelijk.

Maar nu is dan uiteindelijk de doorgang hersteld. Vanaf de kant van het Amsterdam-Rijnkanaal heeft de wegenbouwer ook weer een mooie middengeleider met verzinkbare paal geplaatst. In dit geval staat de paal keurig omhoog, nu de andere kant van het viaduct nog... ;-)

12 kilometer verderop werd ik nog even opgehouden door een landbouwer die zijn graafmachine van zijn aanhanger wilde afhalen. Omdat ik er niet langs kon vond ik het leuk om een plaatje te schieten van de situatie maar in eerste instantie vond deze meneer dat niet echt leuk. Hij kwam verhaal halen waarom ik hem fotografeerde want hij stond er nog maar 2 minuten en had nu al het gevoel dat het door niemand gewaardeerd werd dat hij zijn werk stond te doen. Ik legde hem uit dat ik normaal gesproken met de Quest bijna overal door kan, maar dat dat nu niet mogelijk is, en dat ik dat wel een leuke situatie vond. Ik legde ook uit dat het totaal niets te maken had met zijn werk en dat ik gewoon geduldig zou blijven wachten totdat hij klaar zou zijn. Toen bond hij in en vond het wel ok. Onderstaand de bewuste foto!




SCHWALBE MARATHON PLUS!!!

Sinds een aantal ritten rij ik met Schwalbe Marathon Plus banden (47-406) op de voorwielen. In eerste instantie met enige reserves, maar inmiddels weet ik wel beter. Wim Schermer kondigde het al aan in een van zijn laatste bandentests dat de Schwalbe Marathon Plus die door veel rijders verfoeid worden vanwege z'n trage roleigenschappen, fantastisch presteert in zijn laatste test. En ook ik moet mijn mening inmiddels herzien.

De laatste paar ritten van en naar werk lieten van tijd tot tijd snelheden van 45+ kilometer per uur zien, en gemiddelde snelheden over 60 kilometer woon-werkverkeer die niet onderdoen voor ritten die in juli 2012 gereden zijn met F-lites.... En dan te bedenken dat de temperaturen toen een stuk hoger waren en dat de F-lite theoretisch een snellere band is. Wat nu??? De F-lites de prullenbak in? Dat zie ik volgende zomer wel weer, voorlopig heb ik nog 8 nieuwe HPV's liggen die eerst op moeten.

5 opmerkingen:

  1. als je niet persee snel rijden wil, is er niks mis met de m-plus banden, ze zullen vast wel iets trager zijn dan de zomerbanden, maar ag als ik moet kiezen tussen lek-loos rijden in de wintermanden en /of in de regen, en meer kans op lek in de regen/of kou dan weet ik het wel hoor.... binnenkort gaan de m-plus banden er weer onder....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rij bijna altijd op marathon plus, af en toe probeer ik eens wat anders
    en een Quest hou ik toch niet bij, wat voor band er ook onder zit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met jullie eens, de Schwalbe Marathon Plus is een erg degelijke en zo goed als lekvrije buitenband. Ook qua stuureigenschappen kan ik prima leven met deze band.
    Echter, op mijn woon-werkroute van 60 kilometer enkele reis levert een F-lite toch zoveel tijdwinst op dat ik in plaats van 2:15 uur voor aanvang van mijn dienst op Marathon's, slechts 2:00 uur voor aanvang van mijn dienst weg hoef te gaan als ik op F-lite's rij. Althans, dat was dus tot voor kort. Want nu blijkt de Schwalbe Marathon Plus ook een "snelle" band te zijn.
    Voor de winter heb ik geen zin om uit mijn Quest te moeten kruipen om een lek te repareren, in de zomer vind ik dat niet zo'n probleem, een F-lite is er immers zo af en een nieuwe ligt er zo op.
    Ook het comfort van een F-lite is onovertroffen hoewel een Marathon op het rechte eind ook lekker "wollig" loopt. En een F-lite trekt ook gewoon net wat lekkerder weg bij een verkeerslicht door het lage gewicht (300 gram i.p.v. 740 gram)
    De keuze wordt grotendeels bepaald door prioriteiten. In de winter vind ik lekbestendigheid (hufterproof) belangrijker, in de zomer is dat snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap er echt niets van: in 2008 heb ik op mijn Alleweder een tijdje met de plus gereden. Ik vond het bagger.... en rijd sinds dien op gewone Marathons (ook nooit lek)... is de Marathon plus helemaal aangepast ?? of is de druk van belang ?? of heeft Robert-Jan stiekem niet verteld dat de plus slaat op een enorme elektromotor achter de zitting....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ssssttttt Klaas!

      Lees ook eens de bevindingen van de meest recente bandentest van Wim Schermer. Ook hij moet concluderen dat de Marathon Plus van toen niet de Marathon Plus van nu is. Blijkbaar zitten ze bij Schwalbe ook niet stil en lezen ze onze weblogs en aversie voor Marathon's. De druk staat bij mij op de voorgeschreven maximale druk van 5,0 bar. Zit het blijkbaar toch in mijn benen... :-)

      Verwijderen