dinsdag 6 november 2012

Winterklaar gemaakt

De slicks hebben afgelopen weekend het veld moeten ruimen. De HPV's voor en de Kojak achter zijn bij een kilometerstand van 25.957 vervangen door Schwalbe Marathon Plussen voor, en  een Schwalbe Big Apple achter. Hoewel ik vorig jaar ook een paar dagen op Schwalbe Marathon's heb gereden viel het mij nu in eerste instantie 100% mee. Het voordeel van de 47-406 Schwalbe Marathon Plus is dat de band een stukje hoger is in vergelijking met de HPV's waardoor de Quest fractioneel hoger staat. De banden maken een wat "wolliger" indruk. Het afrolgeluid is duidelijk minder ten opzichte van de Vredestein HPV's die een stuggere indruk maakten. In de bochten maken de Schwalbe Marathon Plus banden echter wel meer geluid als gevoel van het blokkenprofiel. De HPV's hebben 1.300 km op de voorwielen afgelegd en het midden van het loopvlak begint merkbaar dunner te worden ten opzichte van de zijkanten van het loopvlak. Er was al geroepen dat het vervangen van deze banden tijdig gedaan moet worden wil je lekvrij blijven rijden, dus zodra de winter voorbij is ga ik zien hoeveel kilometers er nog bij kunnen.

De achterband is een bekende. De Schwalbe Big Apple is de iets betrouwbaardere versie van de Super Moto die ik voorheen onder de Quest had liggen (en die waarschijnlijk komende zomer weer terugkeren). De Big Apple is geen vouwband hetgeen met het monteren duidelijk merkbaar is. Toch ligt de band binnen en paar minuten keurig gecentreerd op de velg. De DMR DeeVee geeft de hieldraad van de 55 mm. brede Big Apple ruim voldoende ruimte, het blijft een mooie, stijve en strakke velg. De Big Apple geeft een vertrouwd gevoel in bochten en op klinkerwegen. Opvallend is dat deze 55-559 band evenveel weegt als de voorop gemonteerde 47-406 Marathon's, namelijk 740 gram. Schwalbe geeft echter aan dat de 47 mm. brede Marathon's voorop 725 gram moeten wegen en de Big Apple 710 gram.

Nu maar hopen dat de weergoden "ons velonauten" gunstig gezind zijn, dus dit jaar geen sneeuw en ijzel graag! Updates over de banden volgen in de loop van de tijd, eerst maar wat kilometers erop zetten!

7 opmerkingen:

  1. Hi Robert-Jan,
    Dat de 47 mm brede Marathon Plus niet merkbaar langzamer rijdt dan de HPV kan wel kloppen. De HPV was in mijn tests een van de langzaamste banden. Ik ga ze de komende maanden met de pendel testen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik ben benieuwd naar de uitslag, ik heb namelijk nog 4 sets liggen ;-)

      Groeten,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  2. Ik heb net nar ongeveer 11 maanden gebruik mijn eerste lek gehad in de 'gewone' marathon (GreenGuard), na ten minste 8690 km (waarschijnlijk net iets meer dan 9000 km). Mocht je de Marathon plussen toch te zwaar vinden rijden, dan kan ik je de gewone marathon (40-406) aanraden. Kom je ook nog iets makkelijker de bochten door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Ik ben het eens met Maarten. De gewone marathons voldoen mij ook prima. Nog nooit lek gereden en sneller dan de plus versie. Goed op druk houden (7 bar) is wel van belang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 7 bar? Dacht dat er maximaal 5 bar voorgeschreven wordt door Schwalbe... Hebben we het over dezelfde Marathon? Marathon Plus 47-406 op brede velgen?? Kan dat dan? Ongestraft 2 bar extra erin??

      Verwijderen