donderdag 13 december 2012

2.400 lumen extra

Er waren wat bezorgde mensen in mijn omgeving die zich afvroegen of ik wel genoeg zichtbaar ben in het donker. Dan vertel ik ze altijd dat ik geen klagen heb met de relatief felle Inoled Extreme in de neus van de Quest en de reflecterende reclame rondom op de Quest. Zolang ik maar aangeschenen wordt zit het met de zichtbaarheid wel goed. Zelf vond ik nog wel dat er iets ontbrak in de vorm van breedtemarkering. De breedte van een Velomobiel wordt nogal eens onderschat, zeker als de tegenliggers tegen het licht van de koplamp in kijken is een goede inschatting van de breedte lastig. Daarom kocht ik een tweetal verlichtingssteunen zoals ze vaker gezien worden op velomobielen.

Deze steunen waren sinds montage twee weken geleden voorzien van twee kleine LED-lampjes welke een keurige breedtemarkering maakten. Nog niet breed genoeg om de volledige breedte van de Quest aan te geven, maar breed genoeg om de tegenliggers duidelijk te maken dan het hier niet om een (smalle) tweewieler gaat, maar om iets dat breder is dan dat. Zelf was ik over deze oplossing redelijk tevreden. Echter, tijdens natte, regenachtige dagen merkte ik dat de Inoled Extreme net te weinig licht geeft om het natte, donkere asfalt goed te verlichten zodat lekker kan doorrijden. Daarom heb ik een tweetal lampen aangeschaft bij DealExtreme, enkele weken geleden. Het betreft 2 lampen van het type "T6 Assault Crown" welke per stuk 1.200 lumen zouden moeten uitbraken. Ze worden gemonteerd op de lampsteunen en wegen 350 gram per stuk. Vandaag kwamen ze binnen, verpakt in een stevige bubbeltjes-envelope. De doosjes waren door de lange reis die ze hebben afgelegd wel iets gedeukt, maar de inhoud is schadevrij gebleven. Het "unboxen" van zo'n heerlijk stuk speelgoed is altijd een spannende bezigheid. Sommige mensen maken er een video van, ik monteer ze liever op mijn fiets. En dat deed ik dan ook.

Omdat ik een vrije avond had besloot ik een rondje Vliegkamp Valkenburg te rijden. Op dat rondje zijn een paar stukken zonder straatverlichting, dus echt het domein voor deze lampen. WAT EEN BAK LICHT!!!!! Onderstaande foto's spreken boekdelen:

Alleen de Inoled Extreme

2 x T6 Assault Crown in de dimstand

2 x 1.200 lumen RAW POWER, no merci on this one...

Zoals je op de tweede en derde foto goed kunt zien wordt de neus van de Quest ook goed verlicht hetgeen de zijdelingse zichtbaarheid ten goede komt. Verder is het zo dat er van een goede breedtemarkering ineens minder sprake is. Dat het hier om een breder voertuig gaat als een fiets, dat is duidelijk, maar het zicht op wat er achter die lampen zit is volledig verdwenen, getuige de volgende foto:

In de dimstand!!!!!
Deze lampen zijn uitgerust met een symetrische lens, hetgeen inhoudt dat er geen sprake is van rijbaanverlichting. Deze lampen spuwen gewoon alle licht naar voren in een mooie ronde straal. In het midden zeer gefocussed, maar daar omheen ook een heleboel licht dat als een soort aura om het centrum zwermt. Om verblinding van tegenliggers te voorkomen heb ik al ontdekt dat het afplakken van de bovenzijde van het lensglas een iets beter resultaat geeft. De lichtbundel geeft nog steeds een grote lichtvlek, maar de bovenkant van die cirkel wordt afgeplat. Dat laatste wil ik natuurlijk ook nog een keer in het donker uitproberen, maar licht naar boven, dat heb ik toch niet zo veel aan tenzij ik rond Schiphol of Zestienhoven de vliegtuigen naar beneden wil hebben.

Al met al niet ontevreden, de lamp heeft nog wat werk nodig. De draden kunnen keurig onder het Schermerscherm worden doorgeleid, alleen voor de accu's moet ik nog even een wat mooiere oplossing vonden, deze liggen nu in de driehoektas links, en rechts naast de bidonhouder. 17,5 kilometer flink verlicht gereden.

13 opmerkingen:

  1. Inderdaad een indrukwekkende hoeveelheid licht !

    Maar ondanks de tape om te voorkomen dat je tegenliggers verblind, let goed op dat heel sterke lampen toch rare dingen kunnen doen met tegenliggers waarvan de ogen niet zo goed zijn, zoals ouderdomsstaar. Die zien geen weg of omgeving meer maar alleen nog maar een enorme lichtvlek met hun troebele ooglenzen.....als die zonder wat te zien recht op jou af rijden, kun je nogweleens het tegenovergestelde bereiken wat je wilde.

    Gezien iedereen boven de 65 dat wel in meer of mindere mate begint te ontwikkelen, en ze lang niet allemaal op tijd naar de oogarts (willen) gaan maar wel mogen rondrijden tot hun rijbewijs wordt afgenomen, en dan nog in een brommobiel mogen rondscheuren....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, 2 x 1.200 lumen is wel heel erg veel. Hoeveel lumen er uit de dimstand komen weet ik niet maar een gulden middenweg tussen die twee zou wel eens de best bruikbare zijn.

      Het is niet mijn bedoeling om de lampen als verstralers (want dat zijn het) te gebruiken, meer als "bermverlichting". Ze staan dan ook meer naar beneden gericht. Gisteravond kon ik met de verlichting in de felste stand van veraf een ruiter te paard ontwaren. Gelijk schakelde ik de lampen in de dimstand en dit werd zeer gewaardeerd door de ruiter.

      Overigens, het verhaal van de ouderdomskwalen kan ik heel goed begrijpen, maar hebben deze mensen dan geen last van Xenonverlichting of felle LED-verlichting? Vooral de aftermarket installaties laten nogal te wensen over. En verder is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van deze mensen zelf. Edoch, ik zal rekening met ze houden, ze zijn immers van veraf zichtbaar ;-)

      Verwijderen
  2. Ik heb ook zo'n lampje. Voor de kijker gezien uiterst links op mijn stuur. Bij mijn weten zijn dit soort lampjes verboden, omdat ze geen afgeschermde lichtbundel hebben en daardoor zeer verblindend zijn voor de tegenliggers. Ik heb deze lamp niet naar voren, maar schuin naar beneden gericht staan. Dit heb ik gedaan om de berm of stoeprand te verlichten, zodat ik in situaties waarin ik verblind word door een tegenligger, toch nog weet waar ik mij op de weg bevind. Ze geven inderdaad een enorm bak licht en ook ik heb de lamp altijd in de dimstand staan. In stand 3 heb ik zelfs last van de lamp, door de weerkaatsing op het wegdek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn mooie steuntjes, waar heb je deze vandaan ????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Marcel, de steuntjes komen bij Sinner vandaan, maar het zou mij niets verbazen als Velomobiel.nl ze ook in het assortiment heeft.

      Verwijderen
  4. en dan nog gaan ze durven zeggen "je bent zo slecht zichtbaar"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja Marcel, er is zichtbaar en ZICHTBAAR.
      En zoals mag blijken uit dit artikel, een heleboel licht voor mij betekend ook een heleboel licht voor de tegenliggers. Komend weekend heb ik weer late dienst in Utrecht, dan zal ik ze eens goed uitproberen.

      Verwijderen
  5. Interesting! Ik ben bezig met precies hetzelfde, met dezelfde overwegingen (breedtemarkering en zijdelingse zichtbaarheid). Alleen heb ik de lampkeuze nog niet gemaakt. De afgeschermde soorten hebben mijn voorkeur, maar zijn nogal prijzig (B&M IQ Speed) of vanwege een ingebouwde accu zwaar (Philips, Trelock).
    Wegen jouw lampjes echt 350 gram elk? Ik lees via de link nl. 143 gr. Of is 350 inclusief de accu?
    Heb je je Q verstevigd bij de spiegels?
    Groet, Douwe (Q343)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Douwe,

      De Quest is ter plaatse NIET verstevigd, wel zijn de steuntjes stevig vastgeschroefd in de Quest. Deels middels de spiegelsteun, en deels met een extra boutje in het tweede gat van de lampsteun.
      De B&M IQ Speed is inderdaad een van de mooiste lampen voor deze montage. Door de bevestigingslusjes aan de achterzijde van de lamp blijft deze mooi laag op de neus van de Quest. Zoals je op mijn foto's kunt zien worden deze lampen OP de steun gemonteerd waardoor een klein deel van het zicht naar voren/opzij ontnomen wordt.
      Een andere optie is de Supernova Airstream. Deze heeft echter de accu IN de lamp waardoor deze weer zwaarder wordt. de 165 gram die Supernova aangeeft is volgens mij zonder accu. Ook deze lamp wordt OP de steuntjes gemonteerd. Een Supernova E3 Pro2 is ook een lamp die goedgekeurd is voor op de weg en met het juiste steuntje kan deze in lijn met de lampsteun /gemonteerd worden. De aan/uit schakelaar is dan minder goed te bedienen. Al met al lijkt de B&M de enige juiste keuze.
      Er volgen vast nog wel meer foto's van mijn "project" dus kom nog eens terug hier!

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Beste Robert-Jan,
      ik blijf je project zeker volgen.
      In hoeverre is de verlichte neus storend (strooilicht) in je eigen blikveld?

      Zelf zit ik hard te denken aan de Pedelec-/e-bike-uitvoering van Philips 80 lux. Die is minder zwaar en wat kleiner dan de accu-versie ervan. Maar met dezelfde vaak bejubelde eigenschappen.
      In Dronten moeten ze binnenkort toch een matje plakken in mijn Quest vanwege lekkage, ik laat dan gelijk de bovenzijde verstevigen bij de spiegels (vanwege een mogelijk zwaardere lamp) en wat verderop (vanwege mogelijk Flevobike-dakje).
      Ze zijn dan toch bezig...
      Groet, Douwe

      Verwijderen
  6. Haa Robert,

    Goede verlichting is belangrijk. De oplossing is prima, ook omdat de zijkant van de fiets nu wordt aangelicht waardoor je ook van opzij veel beter zichtbaar bent. Alleen wel een opmerking.
    Zoals het er nu uitziet lijkt deze oplossing asociaal, excusez le mot. De lampen lijken echt te verblinden, en dat is dan geen beste zaak. Ook al omdat richting aangeven niet meer zal opvallen. Ik gebruik vergelijkbare lampjes, wat verder naar voren geplaatst, maar vooral sterk naar buiten/beneden gericht, dus zeg maar bermlampjes. Hierdoor verlicht je de weg vooral naast en voor je, en gaat er weinig licht naar boven. Doordat de lampen verder naar voren zitten (ik gebruik van dat paddestoelen-klittenband) kun je beter omlaag richten.
    De accu's heb ik met "gerwoon" klittenband bovenop de wielkast zitten, en ik gebruik zo'n verlengsnoer voor een kamerlampje, waar al een schakelaar in zit. Die heb ik ook op de wielkast geklit. Weet natuurlijk niet of een "externe" schakelaar mogelijk is bij jouw lamp, maar eht is wel erg handig om "binnen" de lamp aan en uit te kunnen zetten. Ook seinen is zo mogelijk geworden.

    Groet en tot de 29e: Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben het helemaal met je eens, dit is een a-sociale oplossing. Maar zoals gezegd; de bovenkant van de lens ga ik nog afplakken, en de lampen worden inderdaad naar beneden gericht. Het is zeker niet mijn bedoeling om de tegenliggers te verblinden, net zo goed als dat ik zelf niet verblind wil worden (hetgeen lastig is als je met je ogen slechts 80 cm. van de grond zit). Het is nog even zoeken naar de juiste modus.
      De foto's waren puur ter illustratie waartoe deze lampen in staat zijn. Lampen zoals die van Supernova of B&M zijn natuurlijk vele malen meer geschikt, maar ook vele malen duurder. De tijd zal het leren, Deutsche Grundlichkeit blijft aantrekkelijk dus wie weet eerdaags toch over op IQ Speed.

      Tot de 29e! Robert-Jan

      Verwijderen
  7. Het is een mooie bak licht! Leuk om daar op een donkere polderweg mee rond te crossen :)

    Ik heb zelf twee 1 Watt LEDs op mijn spiegels (met een ronde reflector) van rond de 100 Lumen per stuk. Dat geeft zelfs al klachten van zich aanstellende tegenliggers ;-) Ik denk dat bril- en contactlensdragers en ouderen wat gevoeliger zijn voor overstralen dan de gemiddelde mens. Eigenlijk heb ik de spiegel-lampen uitsluitend overdag en in het donker op verlaten polderwegen 'vol' aan, en voor de rest gedimd.

    De 1 Watt/ 100 Lumen lamp op mijn helm verlicht de neus van de Strada wat te veel. Ik zit er aan te denken om deze wat af te schermen, om mijn nachtzicht te sparen.

    Bij elkaar zijn deze drie 1 Watters en de IQ-Cyo in de neus nog steeds niet fel genoeg om 'langs' een mij tegemoetkomende auto de weg te verlichten.

    BeantwoordenVerwijderen