zaterdag 22 december 2012

De aanloop naar OBT2012: Navigatie

Nog een week en dan is het zover. OlieBollenTocht 2012 gaat van start. De aanloop naar deze tocht brengt net als vorig jaar weer het nodige regelwerk met zich mee. Aanvankelijk was het plan om 's-ochtends met de auto heen, en 's-middags met de auto terug te gaan. Maar dat is toch te makkelijk. Het is natuurlijk veel leuker en sportiever om er een meerdaagse van te maken. Omdat dat de nodige kilometers, en ook het nodige navigatiewerk met zich meebrengt heb ik mijn schoonzusje gevraagd of ik de Garmin zou mogen lenen. 

Omdat ik al eerder met deze Garmin gewerkt heb is de werking mij bekend. Het uploaden van de diverse routes gaf nog even wat aanloopproblemen maar de routes staan er nu in. Hopelijk houden de batterijen het tijdens alle ritten uit. Naar goed voorbeeld heb ik de montagesteun bovenop het stuur gemonteerd. Goed zichtbaar, en ook zonder achtergrondverlichting nog prima afleesbaar.

Nu ik de Garmin toch even in mijn bezit heb geeft mij dat de gelegenheid om te zien hou nauwkeurig mijn fietscomputer staat afgesteld. Schwalbe geeft aan dat de omtrek van de Marathon Plus in mijn maat 1580 mm. moet zijn, en daarop staat mijn Polar CS400 dus ingesteld. Afgelopen donderdag heb ik op de terugweg uit werk van beide computers de teller op nul gezet om thuis te kunnen zien hoeveel verschil er tussen GPS en fietscomputer zit. En dat verschil was over een afstand van ruim 60 km. slechts 40 meter! Met andere woorden: de door Schwalbe opgegeven omtrek en de door de Polar gemeten afstand komt zeer goed overeen met wat de Garmin middels GPS opgeeft aan afgelegde afstand. De 400 kilometer die er tussen 28 en 30 december afgelegd gaat worden zal dus ook wel kloppen.

Nu nog even wat kleine werkzaamheden aan de Quest (nieuwe remkabels, nieuwe accu, ketting vetten, cassette aandraaien en de banden controleren) zodat OBT2012 veilig en heelhuids gereden kan worden. Voor iedereen die er 29 december bij is: Tot ziens, ik hoop dat ik vele van jullie (her)ken ;-)

8 opmerkingen:

  1. Hoi Robert-Jan

    heb je al eens uitgerekend hoeveel km je 26 inch achterwiel heeft gelopen op de afstand die je voorwiel heeft afgelegd ???
    Je zal verbaasd zijn.

    Groet,
    Marcel Q521

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Ik zou verbaasd zijn als dst meer zou zijn als de voorwielen. ze zitten immers in dezelfde Quest. het zou raar zijn als mijn achterwiel meer kilometers maakt dan de voorwielen. de voorwielen maken wel meer omwentelingen.
      Of heb ik je vraag niet goed begrepen? ;-)

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Helaas, moet werken en ruilen is lastig in de laatste weken van het jaar.
    Veel plezier.
    Gr.Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben er ook niet; dit jaar... vind het wel spijtig.
    Volgend jaar beter. Zo hoop ik

    groet en een fraaie tocht!
    klaas

    BeantwoordenVerwijderen