woensdag 26 december 2012

De puntjes op de i

Voor aanvang van een grotere, langere rit zorg je natuurlijk dat je materiaal (dik) in orde is. Twee dagen geleden heb ik de veerpoten nog een keer goed gereinigd, de veren ingevet, de remmen gereinigd en de linker remkabel vervangen. De rechter remkabel bleek wat weerbarstiger en is uiteindelijk niet vervangen. Het tonnetje aan het einde van de remkabel wilde niet lossen en het schroefje dat de kabel in het tonnetje klemt brak af. Dat word dus nog een klein ommetje langs VM.nl op vrijdag voor wat klein materiaal zodat Q284 weer helemaal in orde gemaakt kan worden. Ook de uitlijning laat ik even controleren want die vertrouw ik niet helemaal.

Verder constateerde ik dat de rubber o-ringen van het kettingwieltje onderin de Quest  ook vergaan zijn, ze liggen beide werkeloos onder in de kabelgoot. Die moeten dus ook nog even vervangen worden. Gelijk een mooie gelegenheid om de ketting weer even af te nemen en opnieuw in te vetten. Ook de cassette moet nog even opnieuw vastgezet worden, de sluitring wil nog weleens loslopen. Dit heeft tot gevolg dat het schakelen minder trefzeker gaat. Vaak gaat het gepaard met een ratelende ketting die niet over wil naar het volgende kransje, een probleem dat zich alleen voordoet met opschakelen. Terugschakelen levert geen problemen op.

Opvallend is dat de Schwalbe Marathon Plus banden voor, en de Schwalbe Big Apple achter na een maand niet controleren nog perfect op spanning staan. Voor op 5 bar, achter op 4 bar, geen centje pijn. Alleen de spaken lijken wat te zijn losgelopen. Bochten naar links geven weer het voor mij kenmerkende geluid waaraan ik herken dat de spaakspanning wat is teruggelopen. Ik heb bij VM.nl een centreerhulpje (of hoe dat ook heet) aangeschaft zodat ik de wielen netjes recht in de richtbok kan plaatsen. Tenslotte heb ik ook nog de Cat-Eye teller weer teruggeplaatst in Q284, deze had ik twee weken geleden hersteld met een dikkere kabel en gelukkig paste deze nog door het gaatje in de wielkast.

Blijft nog een wat omvangrijkere klus wachten: het herstellen van de kier tussen de linker wielkast. De wielkast laat over een lengte van ruim 10 cm los van de glasfiber kuip. Toch maar eens goed informeren bij VM.nl hoe dit het beste is op te lossen.

Overigens bleken de hogere, onwinterse temperaturen van afgelopen week een duidelijke uitwerking te hebben op de gemiddelde snelheid naar en van werk. Over een afstand van 60 kilometer presteerde ik het om een gemiddelde snelheid van ruim 35 kilometer per uur neer te zetten. Heerlijk, dat is een van de redenen dat ik Velomobiel rij, omdat het zonder al te veel moeite zo lekker vlot gaat.

Tot 29 december allemaal!

5 opmerkingen:

  1. HI Robert-Jan,
    Als je de constructie moet versterken moet je lamineren met glas en epoxy. Is er alleen maar een spleet, dan doet Sikaflex wonderen. Maak de spleet tijdelijk iets groter door er één of meer schroevendraaiers in te steken. Dan Sikaflex er in spuiten, even wachten en dan de schroevendraaiers er weer uithalen. Ik heb zo mijn losgelaten achterwielkast 100% waterdicht gemaakt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip Wim, ik ga ermee aan de slag!

      Verwijderen
  2. Zal ik maar weer eens de deelbare as promoten Wim?
    Als je een kettingtandwieltje hebt met 2 rubberingetjes dat zal die wel vaker de geest geven.
    (Oorzaak?) Soms gaat ze een paar duizend km mee, soms maar 100 km. Gewoon een pak van die dingen in je tas. Kost gen drol. De deelbare ashouder maakt het wisselen van die ringetjes een fluitje van een cent.
    Waarom wachten met vervangen? Die rust, die soepele loop, (dat beter schakelen!) wil je niet missen.

    Kettingonderhoud in dit seizoen is een must.
    De ketting hoeft er niet af. Ik (probeer) doe het voorzichtig met een bakje wasbenzine in de fiets. Beschermkap eraf. Trekkende ketting door het badje geleiden en gelijk oppoetsen. Met de hand steeds een stukje verder trekken.
    Ook de derailleur niet vergeten. (kapje eraf en wiel laten zakken) Alles goed afnemen met een droge doek.
    Stukje rijden en evt een drupje dunne olie uitvegen met een doek. Tegen het roesten, niet om te smeren. Klaar! Kwartiertje werk. Fiets een stuk lichter met die kou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n mooie deelbare as van W.S. heb ik al. En ik gok dat de rubber ringen het een kleine 2000 kilometer hebben uitgehouden. Dus morgenochtend nog even snel twee nieuwe erop en dan HOP, naar Kampen met de Quest voor de overnachting voor OBT2012.

      Tot zaterdag!

      Verwijderen
  3. Je kan natuurlijk ook zonder O-ring doorrijden. Geeft ongeveer 500 km wat meer herrie, daarna heb je 'tanden' in de wieltje, en is het weer stil.

    BeantwoordenVerwijderen